کد خبر: ۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
مقام معظم رهبری در جایگاه فرمانده کل قوا بعد از پیروزی در جنگ، خودکفایی نظامی را در دستور کار صنایع دفاعی کشور قرار دادند و هدایت کردند و امروز به جایی رسیدیم که هیچیک از دشمنان ما به خود اجازه حمله و تجاوز به کشور ایران را نمی دهد... این صلابت دفاعی حاصل یک مدیریت است. اگر صنایع دفاعی به روز کشور را واکسینه و امن کرده، حاصل یک نوع نگاه در مدیریت است.
وزیر اسبق امور خارجه ایران با بیان اینکه صلابت دفاعی کشور حاصل یک مدیریت است، گفت: اگر صنایع دفاعی به روز کشور ما، کشور را واکسینه و امن کرده اند، حاصل یک نوع نگاه در مدیریت است که توسط مقام معظم رهبری شکل گرفت.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی روز جمعه ۲۲ بهمن در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اراک که به مناسبت برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز برای برگزاری جشن انقلاب گرد هم آمدیم و یاد و یادگار معنوی و ارزشی امام راحل که کشور را از دست بیگانگان نجات داد و موجب فروپاشی استبداد ستمشاهی شد، را گرامی می داریم.

وی افزود: امام راحل استقلال سیاسی کشور را از حاکمیت ده ها ساله انگلیس و آمریکا رهانید، کشوری که بزرگترین قدرت آن یعنی شاه توان ایستادگی در برابر یک آژان آمریکایی را نداشت به کشوری بدل شد که با حفظ منطق عدالت خواهانه اش نوید دنیای جدید را سر داد؛ دنیایی که نظام ناعادلانه آن باید به عدالت بگراید.


وزیر اسبق امور خارجه کشورمان بیان کرد: استقلال سیاسی در عرصه های مختلف در ۴۳ سال گذشته نهادینه شد. امروز شرق و غرب دریافته اند که سلطه بر ملت ایران برای آنان غیرممکن است.

وی با بیان اینکه استقلال سیاسی باید همراه با استقلال اقتصادی باشد، گفت: همانگونه که زنجیره های سیاسی بر تار و پود این کشور بسته شده بود اقتصاد این کشور نیز، اقتصادی وابسته و غیرمولد و مصرفی و واردات محور بود و صنعت کشور مونتاژ و کشاورزی در این کشور بر اساس برنامه ریزی های دیگران و خارج از مرزهای کشور تنظیم می شد ولی صنعت وابسته غربی و تجارت بر اساس اراده غرب هرگز نمی توانستند استقلال را برای این کشور به ارمغان بیاوردند که نیاوردند.

متکی تصریح کرد: در حوزه های دفاعی، مهندسین پروازی ایرانی حق نداشتند که حتی تعویض یک قطعه آکبند هواپیمای جنگی و غیر جنگی را توسط مستشاران آمریکا مشاهده کنند که مبادا نحوه نصب آن را یاد بگیرند، در چنین فضایی امام راحل ندای استقلال دادند و فرمودند باید مستقل شویم.

وی اضافه کرد: امام راحل فرمودند در حوزه های اقتصادی، اقتصاد به دست مردم باشد. بر اساس روال معمول دنیا ۸۰ درصد اقتصاد به دست بخش خصوصی و مردم و تنها ۲۰ درصد در حوزه های زیرساختی و صنایع مادر و مهم در اختیار دولت است، اگر در ۴۰ سال گذشته سالی دو درصد خصوصی سازی به معنای واقعی صورت می گرفت؛ در حال حاضر اقتصاد روند طبیعی خود را پیدا می کرد. تمام بزرگان در ۴۰ سال گذشته گفته اند دولت کارخانه دار، کشاورز و... خوبی نیست اما هنوز هزاران شرکت دولتی زیان ده در کشور هست که هنوز رها نشده است.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: استقلال اقتصادی بدون یک تحول بنیادین و اساسی که مبتنی بر یک تحول رویکردی باشد، میسر و مقدور نیست.

متکی با اشاره به ۳ پروژه ای که مقام معظم رهبری به شخصه مدیریت کردند افزود: مقام معظم رهبری در جایگاه فرمانده کل قوا بعد از پیروزی در جنگ، خودکفایی نظامی را در دستور کار صنایع دفاعی کشور قرار دادند و هدایت کردند و امروز به جایی رسیدیم که هیچیک از دشمنان ما به خود اجازه حمله و تجاوز به کشور ایران را نمی دهد.

وی ادامه داد: جورج بوش پسر، در دو سال آخر حکمرانی خود هر هفته در مصاحبه مطبوعاتی خود می گفت گزینه نظامی علیه ایران روی میز است و همانند حمله به افغانستان و ایران، آرزو داشت به ایران حمله کند، اما این آرزو محقق نشد. ۱۰ تا ۱۲سال پس از او گهگاهی روسای جمهور آمریکا این حرف غاط را می زدند اما خیلی زود کارشناسان و تحلیلگران گفتند که اگر وارد نزاع با ایران شوید، چراکه ورود به این نزاع با خودتان است اما خروج از آن با شما نخواهد بود.

وی اظهار کرد: این صلابت دفاعی حاصل یک مدیریت است. اگر صنایع دفاعی به روز کشور را واکسینه و امن کرده، حاصل یک نوع نگاه در مدیریت است.

وزیر اسبق امور خارجه تصریح کرد: مقام معظم رهبری همچنین توجه به جوانان را به عنوان پروژه دیگر، به شخصه مدیریت می کردند. از دو دهه قبل این موضوع در دستور کار ایشان قرار داشته که نیروی جوان باید به بالندگی عملی برسد و در انتخاب های خود این مهم را رعایت کردند که امروز دولت سیزدهم نیز می گوید نسبت سنی این دولت از دولت قبلی هفت سال جوان تر است.

متکی با اشاره به پروژه سوم که توسط رهبری مدیریت شد افزود: تولید علم در کشور پروژه دیگر مقام معظم رهبری است؛ در گذشته نقشه های آموزشی کشور را دیگران ترسیم می کردند و برای ایران تصمیم می گرفتند، برخی طرح ها در دوره شاه هم ارائه شده بودند، اما به جای بحث تخصصی، افرادی که این طرح ها را مطرح می کردند بازداشت می شدند و به آنها گفته می شد که به چه حقی وارد این مباحث شده اند، چراکه برای کشور در جای دیگر تصمیم گیری می شد.

وی با تاکید بر اینکه کشور دارای دو مولفه بسیار مهم است، بیان کرد: جهت گیری ها و نقشه راه در کشور مولفه اول است، اگر این نقشه راه به درستی اجرا نشود به ناکجاآباد خواهیم رفت، کارگزاران در یک نظام مولفه دوم هستند؛ کارگزارانی که جهت گیری درست را باور داشته باشند.

متکی افزود: جمهوری اسلامی نظامی است که اداره آن باید بر اساس "بما انزل الله" باشد، بازگشت تصمیم سازی ها و قانونگذاری ها و اجرا در کشور بر اساس "بما انزل الله" تکلیفی است که خداوند به ما امر کرده است، این مبحث مهم در حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مدارس حکمرانی اسلامی به طور جدی مطرح می شود.

وی ادامه داد: در دوره اول مجلس شورای اسلامی قانون بانکداری اسلامی نوشته شد، ولی تمام این سال هایی که این قانون اجرایی شد روح قانون لحاظ نشد و نظام بانکی به وضع امروز رسید؛ در تمام دولت ها گفته اند نظام بانکداری کشور باید تغییر ساختاری پیدا کند.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: در حوزه روابط خارجی در سال های متفاوت دو رویکرد "برآمده از نگاه امام راحل و رهبری مبتنی بر استقلال و خودکفایی" و رویکرد" گرایش و تکیه به غرب و تسلیم در برابر غرب" وجود داشته و بکار گرفته می شده است، تجربه نشان داده که هرجا در امر کشورداری و در حوزه روابط خارجی به طور خاص، اگر در مسیر رویکرد اول گام برداریم موفقیت حاصل می شود اما هر زمان که از این نگاه فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم.

متکی خاطرنشان کرد: این نگاه اینگونه نیست که نمی خواهد با دنیا تعامل و ارتباط داشته باشد بلکه ما اهل مذاکره و در کنار آن اهل مقاومت هستیم، چندسال با کشورهای خارجی مذاکره شد اما به دو نکته کلیدی مد نظر رهبری توجه نمی شد که اولی شرطی نکردن اقتصاد و دومین نکته گره نزدن مسائل کشور به برجام بود.

وی ادامه داد: اساسا اگر در روابط خارجه با طرف های مقابل طوری صحبت شود که او احساس کند شما به آنها نیازمند و شتاب زده هستید، نرخ را بالا می برند و طور دیگری رفتار می کنند.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه همواره در بحث هسته ای در ۱۸ سال گذشته منطق قابل دفاع داشته ایم ادامه داد: در مجلس هفتم تمام نمایندگان مجلس طرحی را در دفاع از دولت برای بحث هسته ای امضا کردند، اما اگر ظرافت ها در این عرصه در نظر گرفته نشود مشکل ایجاد خواهد شد.

متکی افزود: امروز تیم کشور در حال مذاکره است، اما در عین حال رئیس جمهور در سفرهای استانی کشورداری خود را انجام می دهد و از طرف دیگر در روسیه که از وی در خصوص مذاکرات می پرسند می گوید" امیدواریم به توافق برسد اما اگر نگذارند به توافق برسد ما معطل کسی نخواهیم ماند".

وی افزود: شرایط امروز به نفع ملت ایران رقم خورده و آمریکا امروز در بدترین موقعیت خود قرار دارد و رئیس جمهور آمریکا در ۶ ماه نخست حکومتش طبق نظرسنجی های همین کشور، پایین ترین حد از محبوبیت را دارد. رئیس جمهور آمریکا باعث خروج مفتضحانه و شکست خورده آمریکا از افغانستان بعد از ۲۰ سال است. آمریکایی ها برای ۲ شعار" ریشه کنی تروریسم و ریشه کنی مواد مخدر" به افغانستان رفتند که تروریسم گسترش پیدا کرد و مواد مخدر به ۹۰۰ درصد رسید و این شکست به گردن رئیس جمهور آمریکا افتاد.

وی تصریح کرد: مجموعه سیگنال های ارسالی، نشان از یک اراده سیاسی دارد که براساس آن در بحث هسته ای به یک توافق ایجاد شود که این مهم تحول خوبی می تواند باشد، اما مردم توجه دارند که ما همواره منطقی قوی داشته و پای منطق‌مان ایستادگی می کردیم. امروز انقلاب را جشن می گیریم تا یک بار دیگر به امام خود بگوییم که حرف های سال های نهضت را باور داریم، زمانی که مردم حرف رهبران و مسئولین خود را باور کنند میدان را ترک نخواهند کرد و با توجه به اینکه امام هرگزحرف خلاف واقع نمی زدند لذا مردم حرف ایشان را باور می کردند.

متکی تاکید کرد: مسئولین نیز تا زمانی که با مردم و همراه مردم و در تلاش برای یافتن راهکارهای حل مشکلات مردم باشند برای مردم عزیز و گرامی هستند. امروز در تحول جدیدی که ایجاد شده باور داریم که دولت در حال تغییر ریل گذاری و جهت گیری ها در کشور است که این امری مثبت است، بنابراین در نقشه راه و جهت گیری کشورداری تحول ایجاد شده و این جهت گیری جدید باید در گام دوم انقلاب عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور دو هفته پیش در رشت گفت که در امر کشورداری نمی توان از کسانی که مسببین وضع موجودند استفاده کرد، این بدان معنی است که تحول محتوایی باید در تحول نیروها نیز خود را نشان دهد. رویکرد رئیس جمهور بر این است که کسانی که صادقانه کار کرده و همراهی با نظام و انقلاب و مواضع امامین انقلاب داشته اند باید بمانند و باید نسبت به جایگزینی کسانی که به انقلاب باور نداشته اند، اقدام شود و این موضوع امروز به یک مطالبه در سطح کشور تبدیل شده است.

متکی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته در حوزه های عملکردی دستاوردهای فراوانی داشته است، گفت: اگر موانعی در این مسیر ایجاد نمی شد، دستاوردهای انقلاب گسترده تر هم می شد. امروز مردم اراک با حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن بار دیگر ثابت کردند که همچون گذشته پای انقلاب می ایستند.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد