کد خبر: ۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
منوچهر متکی، نائب رئیس هیئت امنا و عضو هیئت مدیره مؤسسه کشوری مهد قرآن گفت: در قسمت‌هایی از سیستم آموزشی ما که بحث دین مطرح است، احتمال دارد نتیجه عکس بدهد. به دلیل اینکه نوعی اجبار القا می‌شود. القای اجبار نمی‌تواند راه درستی برای تحقق مبانی دینی در جامعه باشد.
عضو هیئت مدیره مؤسسه کشوری مهد قرآن در خصوص ایجاد موج قرآنی در کشور گفت: در قسمت‌هایی از سیستم آموزشی که بحث دین مطرح است احتمال دارد نتیجه عکس بدهد. به دلیل اینکه نوعی اجبار القا می‌شود. بنابراین القای اجبار نمی‌تواند راه درستی برای تحقق مبانی دینی در جامعه باشد.

منوچهر متکی، نائب رئیس هیئت امنا و عضو هیئت مدیره مؤسسه کشوری مهد قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، درباره نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه دیدگاه بلندی را برای قوام نظام جمهوری اسلامی دارند، اظهار کرد: در مجموع وظیفه همه مردم از جمله مدیران سطوح مختلف این است که در راستای تحقق فرمایش رهبری نقش‌آفرین باشند.

وی بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب با تمام مشکلات و آسیب‌های جامعه آشنا هستند و آنان را مورد آسیب‌شناسی قرار داده و برای رفع آن نکاتی را در قالب بیانیه بیان فرمودند. با صدور این بیانیه مشخص است که ایشان دقیقاً جوانان را به حرکت تکاملی و تحول‌خواه برای داشتن جامعه‌ای پویا دعوت می‌کنند.

نقش جامعه قرآنی در تحقق بیانیه گام دوم

متکی اضافه کرد: قرآن‌پژوهان، قرآن‌آموزان و مسؤلان قرآنی در رأس مخاطبان چنین پیامی قرار دارند، مهد قرآن و دیگر مؤسسات قرآنی می‌توانند با نگاهی عمیق‌تر به مباحث قرآنی در تحقق این بیانیه مثمرثمر باشند. همچنین لازم است جامعه قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب را با نگاه و تحلیل قرآنی ترسیم کند و آن را همچون سایر بخش‌ها مورد توجه قرار دهد.

وی مسئولان و مدیران مؤسسات قرآنی را به برنامه‌ریزی‌های دقیق در این راستا توصیه کرد و افزود: همین طور که برای تربیت قرآن‌آموزان دغدغه دارید، دغدغه برنامه‌ریزی تحقق گام دوم را نیز داشته باشید و کار را به بهانه اینکه دیگران حضور دارند رها نکنید. هر یک از ما سهمی داریم که در راستای مسئولیت تعریف شده موظف به حرکت هستیم تا این فرمایش رهبری تحقق یابد.

متکی در ادامه سخنان خود در خصوص ایجاد موج قرآنی در کشور هم گفت: در قسمت‌هایی از سیستم آموزشی ما که بحث دین مطرح است، احتمال دارد نتیجه عکس بدهد. به دلیل اینکه نوعی اجبار القا می‌شود. القای اجبار نمی‌تواند راه درستی برای تحقق مبانی دینی در جامعه باشد.

سپردن فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات

وی افزود: البته ناگفته نماند القای اجباری به طور مثال حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها ضروری است اما با استفاده از ابزار روز و مورد قبول نوجوانان و جوانان می‌توان زمینه حجابی ماندگار را فراهم کرد. برگزاری دوره‌های آموزش قرآن هم در مدارس ضروری است، چرا که جزء دروس بوده و دانش‌آموز و دانشجو موظف به امتحان دادن و کسب نمره هستند.

متکی ادامه داد: مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی را به مؤسسات قرآنی بسپارند، چراکه سپردن فعالیت‌ها به مؤسسات نتیجه بسیار مثبتی در ترویج مبانی قرآنی و اشاعه آموزه‌ها دارد. به طور مثال همکاری مهد قرآن با عقیدتی ــ سیاسی ارتش باعث شد که بسیاری از خدمتگزاران این بخش در دوره‌هایی که هیچ اجباری هم برای حضور نبود شرکت کنند.

عضو هیئت‌ مدیره مؤسسه کشوری مهد قرآن در پایان گفت: در سال‌های اخیر با تأسیس دارالقرآن‌الکریم در آموزش و پرورش گام خوبی برای تحقق مبانی قرآنی و فعالیت دانش‌آموزان در رشته‌های قرآنی برداشته شده است. به نظر می‌رسد این مراکز نیاز به استقلال بیشتر دارند تا مستقل وارد عمل شوند و با استعدادیابی و نیاز‌سنجی اقدامات بهتری صورت گیرد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: قرآن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد