کد خبر: ۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
در گفت‌وگو با شبکه خبری المنار لبنان مطرح شد:
بهتر است تا دیر نشده سعودی‌ها سیاست خارجی خود را در منطقه اصلاح کنند... آمریکایی‌ها نشان دادند که خودشان عامل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستند. آنها در مراحل نهایی مذاکرات، کارشکنی می‌کنند. ... دولت آمریکا برای پیروزی در انتخابات نیاز به توافق با ایران دارد تا در انتخابات آینده از جمهوری خواهان شکست نخورد...غربی‌ها به‌دنبال تسویه حساب با ایران هستند و به‌اعتقاد من آمریکایی‌ها در سوریه و عراق و یمن و بحرین و افغانستان پیروز نخواهند شد.
وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت که دولت آمریکا برای پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری المنار، با اشاره به تجاوز عربستان سعودی به یمن با بیان اینکه عربستان، یمن را برای همیشه فقیر و وابسته می‌خواست، گفت: بهتر است تا دیر نشده سعودی‌ها سیاست خارجی خود را در منطقه اصلاح کنند.

متکی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات ایران با 1+5 گفت که مسئله هسته‌ای ایران تقریباً دوازده ساله شده است. تحول جدید در مذاکرات، تمایل کشورهای غربی برای توافق بود که منجر به از سرگیری مذاکرات شد. آمریکایی‌ها نشان دادند که خودشان عامل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستند. آنها در مراحل نهایی مذاکرات، کارشکنی می‌کنند. آمریکا در پرونده‌های خارجی خود موفق نبوده است.

اوباما هفت سال قبل اعلام کرد که آمریکا باید اعتماد مردم جهان را به خود بازگرداند یعنی اعتراف کرد که دولت‌مردان آمریکایی هم در داخل و هم در خارج مورد اعتماد نیستند.

دولت آمریکا برای پیروزی در انتخابات نیاز به توافق با ایران دارد تا در انتخابات آینده از جمهوری خواهان شکست نخورد. متکی ادامه داد: به‌اعتقاد من در نهایت توافقی صورت می‌گیرد اما نه توافقی صددرصد؛ زیرا نه ما حاضریم زیر بار حرف آنها برویم و نه آنها همه مطالبات ما را قبول خواهند کرد. مهم آن است که در مذاکرات حرفهای غیرمنطقی مانند بازرسی از مراکز نظامی زده نشود؛ زیرا که حتی اگر پروتکل الحاقی را هم بپذیریم در هیچ کجای آن از چنین مسئله‌ای سخن به میان نیامده است.

متکی با غیرواقعی خواندن ترس و بهانه‌های کشورهای عرب منطقه از ایران و توافق هسته‌ای گفت: ما در منطقه مشکل بزرگ و مشترکی به‌نام اسراییل داریم و باید برای حل مشکل فلسطین با هم متحد باشیم.

متکی در ادامه سخنان خود افزود که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان به‌دنبال ایجاد دو دولت متحد آمریکا و ضد ایران بودند اما به اهدافشان نرسیدند و بنابراین ناراحت هستند.


آنها در سوریه دخالت آشکار کردند تا نظام سوریه را سرنگون کنند. این اقدامات بر خلاف قوانین و عرف بین الملل بود و پنج سال کشتار و ویرانی را به ارمغان آورد. اکنون می‌گویند یابد گفتگو کنیم، اما پاسخ این ویرانی‌ها و کشتار را چه‌کسی می‌دهد؟ غربی‌ها داعش را ایجاد کردند و اکنون می‌خواهند با آن مبارزه کنند. به هر حال یکی از این دو اقدام، اشتباه بوده و آمریکایی‌ها باید از جهانیان عذرخواهی کنند. اگر روزگاری بر اساس نظرسنجی غربی‌ها 80 درصد جوانان منطقه آمریکا را الگوی پیشرفت می‌دانستند اکنون 80 درصد از آمریکا متنفرند.

متکی در بخش دیگری از سخنانش، داعش را طرح و توطئه‌ای برنامه ریزی شده عنوان کرد و گفت: طراحان، انرژی‌های نهفته در جهان اسلام را شناسایی کرده‌اند و چنان برنامه ریزی کرده‌اند که به‌جای تخلیه انرژی گروهی از مسلمانان علیه دشمنان اسلام و علیه اسراییل تخلیه شود این انرژی علیه مسلمانان به کار گرفته شود. در این طرح توطئه از هر طرف که افرادی کشته شوند به‌نفع دشمنان است. کشورها گمان نکنند که اگر امروز به تروریست‌ها کمک می‌کنند فردا از شر آنها در امان خواهند بود.

متکی در خصوص جنگ عربستان علیه ملت یمن گفت: عربستان سالها تلاش کرد تا آل سعود را مقدس جلوه دهد. به همین خاطر همیشه دیگران را به‌نیابت از خود با مخالفانش درگیر می‌کرد اما این بار خود شخصاً وارد جنگ شدند. عربستان بی‌شک در یمن پیروز نخواهد شد. آنها یمن را برای همیشه فقیر و وابسته می‌خواهند و به همین دلیل به یمن حمله کردند. عربستان در صدد تقسیم یمن بود اما هوشیاری یمنی‌ها مانع از آن شد.

یمن هنوز همه امکانات و قدرت خود را برای دفاع از خود به کار نبرده است. بنابراین بهتر است عربستان هم اکنون تا دیر نشده در اقداماتش تجدید نظر کند. عربستان ابتدا باید به تجاوز خود پایان دهد و به حل مشکلات داخلی خود بپردازد. در گام بعدی، حمایت خود را از داعش بردارد. داعش سرانجام نابود می‌شود و بهتر است عربستان خود را از داعش جدا کند. عربستان در مرحله سوم باید تعامل سیاسی خود را با دولت‌های منطقه اصلاح کند.

متکی با بیان اینکه غربی‌ها مسایل منطقه مانند بحران بحرین، یمن، عراق، سوریه و پرونده هسته‌ای ایران را در یک پازل و مرتبط با هم می‌بینند و اگر در هر یک از این مسایل پیروز شوند آن را شکست ایران خواهند خواند، گفت: غربی‌ها به‌دنبال تسویه حساب با ایران هستند و به‌اعتقاد من آمریکایی‌ها در سوریه و عراق و یمن و بحرین و افغانستان پیروز نخواهند شد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد