کد خبر: ۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
متکی در مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه عنوان کرد:
ایران و ترکیه در منطقه ای قرار دارند که همه سیاستمداران جهان به نوعی مسائل این منطقه را دنبال می کنند... تجربه 10 سال اخیر نشان داده که هرگاه تعاملات منطقه ای ایران و ترکیه به عنوان دو شریک وجود داشته ،موضوعات و مسائل در منطقه حل و فصل شده است و هر کجا که دیگران خواسته اند دو کشور را رقیب یکدیگر باشند، در آنجا مشکلاتی بوجود آمده است.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت : رسالت ایران و ترکیه اکنون ممانعت از انتشار تصویر نادرست از اسلام توسط گروه های افراط گرا و تندرو در جهان است.

به گزارش ایرنا ، متکی این مطلب را در هشتمین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) که در استانبول آغاز شد، عنوان کرد. 

در این میزگرد یک روزه که با عنوان ˈدر دوره جدید – روابط ایران و ترکیه، فرصتها و تهدیدها ˈ برگزار شد ، هیاتی به ریاست ˈسلیمان شنسویˈ رییس تاسام به همراه چندتن از سفرای سابق ترکیه از جمله مراد بیلحان، سلیم کاراعثمان اوغلو، امید پامیر، اوغوز چلیککول و شماری از اساتید دانشگاهی از طرف ترکیه حضور دارند. 

منوچهر متکی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران و ترکیه در منطقه ،حسن همجواری دو کشور و تاکید مقامات تهران و آنکارا در گسترش روابط بر اساس منافع ملی اظهار کرد: ایران و ترکیه در منطقه ای قرار دارند که همه سیاستمداران جهان به نوعی مسائل این منطقه را دنبال می کنند. 

وی تصریح کرد : تجربه 10 سال اخیر نشان داده که هرگاه تعاملات منطقه ای ایران و ترکیه به عنوان دو شریک وجود داشته ،موضوعات و مسائل در منطقه حل و فصل شده است و هر کجا که دیگران خواسته اند دو کشور را رقیب یکدیگر باشند، در آنجا مشکلاتی بوجود آمده است. 

وزیر امور خارجه اسبق ایران در ادامه گفت : در این راستا می توان به همکاری های ایران و ترکیه در موضوعاتی همچون افغانستان ، عراق و کمک به حل مسائل لبنان اشاره کرد که نشان دهنده تعاملات و همکاری های دو کشور است. 

او در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و به قدرت رسیدن حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه اشاره کرد و گفت : دو کشور در 10 سال اخیر سهم بسیاری در معرفی اسلام به جهانیان داشته اند. 

نخستین میزگرد مشترک دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه (تاسام) در 12 نوامبر 2008 میلادی برگزار شد و از آن سال به بعد همه ساله بطور دوره ای در استانبول و تهران برگزار می شود. 

این میزگرد بر اساس پروتکل همکاری بین تاسام و آی.پی.آی.اس به طور منظم و دوره ای بین کارشناسان ارشد و اساتید و صاحب نظران دوکشور برگزار شد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد