کد خبر: ۴۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۹
در جمع دانشجویان خواجه‌نصیرالدین طوسی اظهار شد:
وی با اعتقاد بر اینکه "برخی اقدامات در دولت نهم از کانال کارشناسی عبور نکرد و من در هنگامی که در دولت بودم انتقادام را در درون دولت و به شخص آقای رییس‌جمهور نیز بیان می‌کردم"، گفت:‌ من معتقدم که دیپلماسی تفسیر دو جمله حرف خوب زدن و خوب حرف زدن است که ما در قسمت دوم مشکلاتی را داشتیم. بعد از اینکه از دولت خارج شدم در جلساتی که حضور پیدا می‌کردم به انتقاد نمی‌پرداختم بلکه صحبت‌های کلی مطرح می‌کردم و اگر سوالی مطرح می‌شد پاسخ می‌دادم.
منوچهر متکی در جمع دانشجویان خواجه‌نصیرالدین طوسی اظهار کرد: یکی از راهکارهای اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور توجه به مساله تولید است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متکی که به دعوت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه‌نصیر حضور پیدا کرده بود، با تاکید بر اینکه انتخابات نماد مردم‌سالاری و دموکراسی است، اظهار کرد: تنوع سیاسی دولت‌های روی کار آمده در طول پیروزی انقلاب اسلامی گویای این واقعیت است که این مردم هستند که در مورد سرنوشت خودشان تصمیم‌ می‌گیرند و مسئولان کشور را انتخاب می‌کنند، چراکه گاهی دیده‌ایم مردم آمده‌اند و رییس‌جمهوری با 180 درجه اختلاف و نگاه سیاسی نسبت به رییس‌جمهور قبلی انتخاب کرده‌اند.

وی در این نشست به بحث پرونده هسته‌یی کشورمان در دولت هشتم، نهم و دهم اشاره کرد و گفت: ما در مقوله هسته‌یی همه استدلال‌های خود را بیان کرده‌ایم و بر اساس استدلال منطقی خود به دنبال حق‌مان هستیم و در واقع می‌توان گفت دست برتر را در میدان عمل هسته‌یی نسبت به طرف مقابل داریم.

این کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه "اکنون وقت مناسبی است که در موضوع پرونده هسته‌یی ما با دیپلماسی جدی‌تر و بر اساس سناریوی تعریف شده‌ای حرکت کنیم"، گفت: در طرف مقابل در گذشته اراده سیاسی در این ارتباط نبود ولی اکنون من این تصور را دارم که در طرف مقابل نیز اراده سیاسی برای حل این موضوع ایجاد شده است.

متکی ادامه داد: در جریان این مذاکرات باید به دو چیز برسیم؛ اول اینکه جمهوری اسلامی ایران به حق هسته‌یی خود برسد و طرف مقابل به حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن چرخه سوخت هسته‌یی اذعان کند و طرف مقابل نیز به اقناع برسد که ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست و من فکر می‌کنم ما بر اساس یک معادله می‌توانیم این موضوع را ساماندهی کنیم که یک قسمت این معادله مربوط به ماست یعنی پذیرفتن حق ما در دستیابی به انرژی هسته‌یی و قسمت دیگر مربوط به آن‌هاست که طرف مذاکره به اقناع برسد که ایران به دنبال سلاح هسته‌یی نیست گرچه آنها ممکن است ادعا کنند که ما ایران را متقاعد کردیم که به دنبال سلاح هسته‌یی نباشد، در حالیکه ما بارها تاکنون اعلام کرده‌ایم که به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی هستیم.

وی در پاسخ به اینکه "شما در موقعی که در دولت حضور داشتید دولت را مورد انتقاد قرار نمی‌دادید و دو سال اخیری که از دولت بیرون آمده‌اید از دولت انتقاد می‌کنید"، اظهار کرد: بنده پنج سال در خانواده دولت نهم و دهم بودم و نقدهایی که در آن زمان به دولت داشتم در درون خانواده دولت مطرح می‌کردم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه به تشریح دیپلماسی دولت نهم و دهم اشاره کرد و افزود: هم دولت هشتم و هم دولت‌های نهم و دهم به دنبال حق ملت ایران بودند اما دولت هشتم رویکرد دو سه ساله مذاکرات را در پیش گرفت و به نتیجه نرسید و به عملیاتی کردن حق ملت ایران منجر نشد، البته در ماه‌های پایانی دولت خاتمی این رویکرد عوض شد و در دولت نهم نیز ما شاهد رفع تعلیق از فعالیت‌های هسته‌یی‌مان بودیم.

وی با اعتقاد بر اینکه "برخی اقدامات در دولت نهم از کانال کارشناسی عبور نکرد و من در هنگامی که در دولت بودم انتقادام را در درون دولت و به شخص آقای رییس‌جمهور نیز بیان می‌کردم"، گفت:‌ من معتقدم که دیپلماسی تفسیر دو جمله حرف خوب زدن و خوب حرف زدن است که ما در قسمت دوم مشکلاتی را داشتیم. بعد از اینکه از دولت خارج شدم در جلساتی که حضور پیدا می‌کردم به انتقاد نمی‌پرداختم بلکه صحبت‌های کلی مطرح می‌کردم و اگر سوالی مطرح می‌شد پاسخ می‌دادم.

متکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه "در جریان انتخابات سال 88 به مردم ظلم شد"، توضیح داد: بیشترین نقش را در این ظلم آقایان موسوی و کروبی داشتند.

وی درباره حوزه اقتصاد نیز با اشاره به دو مشکل بیکاری و گرانی در کشور، راهکار حل این مشکلات را موضوع تولید عنوان کرد و در ادامه با بیان اینکه "در دولت نهم و دهم از نظر عمرانی کارهای خوبی انجام شد "، افزود:‌ در حال حاضر متاسفانه دو سوم مراکز تولیدی کشور در حالت تعطیلی قرار دارند و ما باید این ظرفیت را آزاد کنیم.

وزیر خارجه سابق کشورمان بر هدایت نقدینگی اشاره کرد و گفت: من معتقدم که باید یک سوزن‌بانیِ جدیدی در نگاه به مسائل اقتصادی داشته باشیم. من محورهای برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد را طی نامه‌ای برای اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران فرستادم و از آنها خواسته‌ام نظراتشان را بیان کنند.

متکی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با عزلش از وزارت خارجه و اینکه گفته می‌شود او قبل از سفر به سنگال از این موضوع اطلاع داشته است، اظهار کرد: من در ارتباط با این موضوع بارها گفته‌ام که بعد از پایان دولت دهم و هنگامی که من و آقای احمدی‌نژاد یک شهروند عادی باشیم در این مورد صحبت می‌کنم و پرداختن به این موضوع را در حال حاضر به مصلحت نمی‌دانم.

این کاندیدای احتمال انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین به اهمیت پویایی در دانشگاه‌ها و نقش‌آفرینی سیاسی دانشجویان در کنار کسب علم اشاره کرد و افزود: دو ویژگی مهم جنبش دانشجویی ما از زمان تشکیل تا ضد دیکتاتور بودن و ضد سلطه بودن است که ما نمونه آن را در 16 آذر 1332 مشاهده کردیم. به نظر من وزیر علومی که نتواند با دو مخاطب اصلی خود یعنی دانشگاه و دانشجویان ارتباط برقرار کند به درد نمی‌خورد.

متکی همچنین در مورد بحث آزادی بیان و ضرورت رسانه‌های آزاد تاکید کرد: من همیشه از نقد رسانه‌ای حمایت کرده‌ام و معتقدم که روزنامه دولت باید صفحاتی را برای انتشار دیدگاه‌های منتقدان دولت اختصاص دهد.

وی همچنین با اعتقاد به اینکه با اتفافات صورت گرفته در روز آخر ثبت‌نام‌ها آرایش سیاسی انتخابات شکل جدیدی به خود گرفته است و با اعلام نتایج شورای نگهبان این آرایش تغییر خواهد کرد، گفت: من فکر می‌کنم اکنون دو راهکار در پیش روی جریان اصولگرا قرار دارد؛ اول اینکه اگر امکان دارد روی یک نفر توافق کنند و من به عنوان عضوی از مجموعه جریان اصولگرا دیگر کاندیداهای اصولگرایان را به این موضوع دعوت و از آن حمایت می‌کنم یا اینکه استراتژی سال 84 را در پیش بگیرند و با دو یا حداکثر سه کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوند و دیگر دوستان حضور نداشته باشند و به گونه‌ای حساب شده حرکت کنند و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشید یک هم‌افزایی جدیدی در جریان اصولگرا شکل می‌گیرد و اصولگرایان می‌توانند با این هم‌افزایی در این عرصه پیروز شوند و من این دو استراتژی را رهیافت خوبی برای حرکت جمعی اصولگرایان می‌دانم و امیدوارم در چند روز آینده اصولگرایان به این سمت حرکت کنند.

متکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: با بیان اینکه ما در دولت‌های اخیر با یکسری انحرافات مواجه شدیم که جایگاه دولت را به جایی رساند که در شأن دولت نبود؛ از جمله بروز قرائت‌های مختلف از دین و تنش‌هایی که در جامعه ایجاد شد.

وزیر پیشین امور خارجه در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به موضوع فرهنگ و آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: من چندی پیش در جمع انصار حزب‌الله صحبت کردم و گفتم مهم‌ترین دغدغه شما این است که فرهنگ اسلامی جا بیفتد و حکومت نیز این را می‌خواهد ولی بعضا در سطح جامعه اینگونه نیست، آیا نباید این موضوع آسیب‌شناسی شود؟

وی وظیفه دولت در بحث فرهنگ را سنگین‌تر از این عنوان کرد که فقط قانون تصویب کند و اظهار کرد: 30 سال پیش ویدئو را ممنوع کردیم تا جلوی انحراف گرفته شود ولی آیا در تحقق این موضوع کاملا موفق بودیم؟ در حالیکه آن موقعی که ویدئو را ممنوع می‌کردیم باید به این فکر می‌کردیم که در آینده‌ای نه چندان دور جوانان ما در خانه و پارک با کوچک‌ترین امکانات می‌توانند با دنیا ارتباط برقرار کنند و هر چه را می‌خواهند ببینند و بشنوند.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه "در حوزه فرهنگی ما تعداد زیادی سند مکتوب داریم"، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که باید سوزن‌بانیِ قطار مسائل فرهنگی کشور را نیز تغییر دهیم.

متکی مسکن مهر را از سوی دولت نهم و دهم اقدام خوبی عنوان کرد و گفت: برخی از اشکالات روحی و روانی که در این زمینه وجود دارد را نیز باید برطرف کرد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد