کد خبر: ۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
در دانشگاه شهید بهشتی عنوان شد:
ائتلاف اکثریت را با 2 اصل مهم تصمیم‌گیری به اتفاق آراء و تعیین خروجی ائتلاف از طریق نظرسنجی را تصویب کردیم که بنده کماکان به این 2 اصل مهم پایبندم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معتقدم با فضایی که امروز در آمریکا حاکم است، حضور گسترده مردم در انتخابات آمریکایی‌ها را به آخر خط سیاست تقابل با ایران می‌رساند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، منوچهر متکی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست دانشجویی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید  بهشتی در دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: اگر همه اقشار جامعه ما در خلق حماسه سیاسی مانند قشر پیشرو و پیشگام جامعه یعنی جنبش دانشجویی باشند، می‌توانیم به خلق حماسه سیاسی مانند حرکت 30 سال گذشته مردم انقلاب تاکید کنیم. اگر از این فرصت طلایی خود استفاده نکنیم دیگران از آن استفاده می‌کنند و اگر ما انتخاب نکنیم، ممکن است دیگران برای ما انتخاب کنند.

متکی با بیان اینکه صرف‌نظر از اینکه مردم به چه کسی رای می‌دهند، ادامه داد: برای تداوم مردم‌سالاری حضور مردم در عرصه انتخابات ضروری است و نباید در مسئله حضور مجادله و شک و تردید کنیم.

وی با اشاره به پیامدهای حضور پرشور مردم در انتخابات 92 و خلق حماسه سیاسی ادامه داد: به طور قطع این حضور پیامدهایی را خواهد داشت که یکی از آنها این است که تلاشی که چندین سال است دشمنان در اردوگاه خود مبنی بر ایجاد تقابل و شکاف طی 10 سال گذشته با فشارهای مختلف به ایران روا داشته‌اند را ناکام خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان ادامه داد: امروز برخی از سیاست‌گذاران آمریکایی که در مسند دولتی نبودند و در دیدارهای مختلف در نیویورک با آنها ارتباط داشتند، می‌پرسند آیا اکنون دولتمردان آمریکایی به این نتیجه نرسیده‌اند که سیاست تقابل با جمهوری اسلامی ایران به تعامل تبدیل کنند.

وی با اشاره به فشارهای اخیر بین‌المللی و تحریم ایران به عنوان خانه آخر دشمنی دشمنان با ایران، افزود: آنها خیلی امیدوارند در این خانه آخر به قول خودشان بتوانند تقابل و شکافی بین مسئولان مردم ایران بوجود آورند و بنده معتقدم با فضایی که امروز در آمریکا  حاکم است، حضور گسترده مردم در انتخابات آمریکایی‌ها به آخر خط سیاست تقابل با ایران می‌رساند.

متکی ادامه داد: 4 سال پیش اوباما 2 نامه برای رهبر انقلاب اسلامی نوشت و رهبری نیز در یک نامه جواب ایشان را دادند که هر وقت نظام مصلحت ببیند آنها را منتشر می‌کند که البته سندهای خوبی نیز برای کشور است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اوباما در اولین نطق ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد که من اعتماد را به مردم آمریکا در صحنه بین‌المللی و داخلی برمی‌گردانم و این نشان‌دهنده وجود یک نوع بی‌اعتمادی در صحنه بین‌المللی و عرصه ملی نسبت به دولت آمریکاست. باید پرسید آیا آنها در این عرصه موفق بوده‌اند؟ صاحبنظران به قول و عمل این دولت اذعان می‌کنند که موفق نبوده‌اند.

متکی خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات باعث می‌شود آنها سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر دهند.

وی در ادامه به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اهدافش برای حضور در عرصه انتخابات گفت: بنده 34 سال است که با رای مردم در ارکان مختلف نظام فعالیت داشته‌ام و در این 34 سال امر کشورداری را در مدیریت‌های متنوع، متفاوت و موفق در کشورهای مختلف دیده‌ام.

وی ادامه داد: طی 34 سال گذشته سعی کرده‌ام از این فرصت به عنوان فرصتی برای تجربه‌اندوزی استفاده کنم و آن را محملی برای تجربه‌‌اندوزی بدانم.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان افزود: در کنار این تجربه و سابقه حضور در مجلس و عرصه سیاست خارجه، 27 سال است که از نزدیک با کشورهای مختلف در ارتباط هستم  و مدیریت موفق و ناموفق را در مدیریت‌داری کشورهای جهان دیده‌ام.

متکی افزود: در دوران وزارت خارجه بیش از 200 سفر خارجی داشته‌ام و 9 سال به عنوان سفیر در کشورهای ترکیه و ژاپن حضور داشته‌ام.

متکی با اشاره به آمادگی‌اش برای حضور در عرصه انتخابات گفت:‌ 1/5 سال است که مسئول رصد مشکلات کشورم. البته بخشی از مشکلات کشور در گذشته و در همین دولت رفع شده است، اما برخی از آنها همچنان وجود دارند که باید هر کسی به عنوان رئیس جمهور در این عرصه انتخاب شد درصدد حل آن باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تیم بنده با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و مدیران سابق مشکلات را احصا کرده است و برای آن راهکارهایی را ارائه داده است.

وی ادامه داد: در نامه هشتم اسفندماه خود چارچوب فکری و ذهنی خود را نوشته‌ام و در نامه‌ دوم من که به زودی منتشر می‌شود، به مسائل حوزه اقتصادی پرداخته‌ام و بیش از 14 محور در آن بیان کرده‌ام.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص حواشی پیش آمده در ائتلاف پنج‌گانه گفت:‌ تعداد کاندیداهای اصولگرایان زیاد است و معمولا هر جریان سیاسی که با کثرت روبرو شود  راهکارهایی را برای کم‌شدن آن تدوین می‌کند و ما نیز این کار را کردیم.

متکی افزود: ائتلاف اکثریت را با 2 اصل مهم  تصمیم‌گیری به اتفاق آراء و تعیین خروجی ائتلاف از طریق نظرسنجی را تصویب کردیم که بنده کماکان به این 2 اصل مهم پایبندم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های اقتصادی‌اش گفت: در حوزه اقتصاد و در زمینه پروژه‌های ملی کشور گام‌های بلندی برداشته‌ایم، اما اقتصاد بخش مهمی دارد که همان مسئله تولید است و ما باید جایگاه مهمی برای آن در اقتصاد در نظر بگیریم.

متکی با بیان اینکه بیکاری موجود ناشی از ندیده گرفتن حوزه تولید است، گفت: باید عرصه تولید را به خوبی فعال کرد و در سیستم‌های بانکی اولویت‌های جدی برای آن در نظر گرفت. 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما مصوباتی در کشور داریم که بر زمین مانده است و اگر بتوانیم ظرفیت‌های خالی کشور را فعال کنیم، با همدلی با تولیدکنندگان می‌توانیم اقتصاد خود را در مسیر درستی هدایت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تاکید کرد: بدون ارتباط با بازار جهانی اقتصاد نمی‌توانیم به اهدافمان دست یابیم و نیازمند تبادل با اقتصاد جهانی هستیم.
متکی در همین زمینه خاطرنشان کرد: کاری که 15 سال پیش توسط آقای نهاوندیان و سازمان زیرنظر ایشان در این زمینه انجام گرفت، به مراحل خوبی رسید. اما باید آن را از سر بگیریم و با پیگیری‌های کارشناسانه در دستور کار دولت آینده قرار دهیم. 

عضو ائتلاف پنجگانه درباره برنامه‌اش در حوزه فرهنگ نیز گفت: فرهنگ جامعه را به معنای عموم باید در جامعه رشد داد و در این بین نیازمند تصحیح روش فرهنگ مصرف در کشور هستیم.
متکی ادامه داد: فرهنگ یک دستگاه یعنی همه باورها و اعتقادات یک ملت و باید همه عوامل را از نظر قانون و مقررات برای پاسداشت آن به کار گرفت.

وی با بیان اینکه بدون برقراری ارتباط و تعامل دو سویه با مخاطبان نمی‌توان به نتیجه دست یافت افزود: به عنوان مثال وزیر علومی که نتواند مخاطبان اصلی خود که یکی اساتید و دیگران دانشجویان هستند را با یک ارتباط دو سویه درک کند، نمی‌تواند مشکلات آنها را متوجه شود.

این کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به انتقادات دانشجویان در خصوص تغییر تاریخ امتحانات دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان به این مسئله انتقاد دارند، اما مورد بی‌اعتنایی مسئولان قرار گرفت و این مانند رفتار و عملکرد ما در دوران‌های گذشته در برابر پدیده‌ای مانند ویدئو بود که ما بدون در نظر گرفتن آینده کشور و توسعه فناوری ارتباطی به آن به مقابله پرداختیم.
متکی افزود: دولت باید با حضور نخبگان مشکلات کشور را بررسی کند و اشخاصی را بکار گیرد که با مشکلات جوانان به خوبی آشنا باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئله اخراج وی از دولت و سنگال و قضیه سنگال نیز گفت: تا زمانی که آقای احمدی‌نژاد در جایگاه ریاست‌جمهوری است، بنده در این قضیه صحبت نمی‌کنم و معتقدم هر وقت هر دوی ما در سطح یک شهروند عادی شدیم آن را بیان می کنم.

متکی در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادی‌های سیاسی در دولتش گفت: معتقدم برای بررسی برخی از موضوعات باید عینک دیدمان را تغییر دهیم. به طوریکه در گذشته مرزهای کشورها تهدید برای آنها محسوب می‌شد و امروز از آن به عنوان ظرفیتی برای تبادل اقتصادی و فرهنگی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بنده رسانه را تهدید نمی‌دانم، افزود: زمانی که در وزارت امورخارجه بودم، این مسئله را نشان دادم. زیرا معتقد بودم سیاست خارجی ما سیاست یک دولت نیست و سیاست یک نظام است و یک پروژه‌ ملی است که اگر رسانه‌ها نتوانند از ظرفیت نقد استفاده کنند، ما نمی‌توانیم با بسیاری از مشکلات آشنا و برای برطرف کردن آنها برنامه ارائه دهیم.

وزیر امور خارجه سابق ادامه داد: باور من این است که اگر ظرفیت‌های اجتماعی در کشور مشارکت نداشته باشد، نمی‌توانیم از ظرفیت آنها بهره گیریم. زیرا نمی‌شود در خلأ حکومت کرد.
وی با بیان اینکه از هنرمندان و ورزشکاران نباید استفاده ابزاری کرد، گفت: اما هر کس که انتخاب شود باید به دنبال رفع مشکلات این قشر از جامعه باشد.

متکی خاطرنشان کرد: به آزادی‌ رسانه‌ها اعتقاد دارم و آن را فرصت و ظرفیت می‌دانم و معتقدم رسانه‌ دولت و روزنامه دولت باید صفحه‌ای برای نقد خود در اختیار منتقدین قرار دهند. زیرا رسانه دولت نباید مجیزگوی دولت باشد و بنده در صورت انتخاب چنین اقدامی را انجام خواهم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رفتار با زندانیان سیاسی در دولت وی چگونه خواهد بود، اظهار داشت: فکر می‌کنم سوال شما در زمینه افرادی که در فتنه 88 دستگیر شدند باشد و اگر غیر از این است نیز باید بررسی شود.

متکی افزود: کسانی که مرزهای قانون و هویت یک ملت را زیرپا گذاشته‌اند و خود را در برابر قانون می‌دیدند و با رفتارهای خود انتخاب مردم را زیرسوال بردند، هر کسی که می‌خواهد باشد، نباید خارج از قانون با او رفتار کرد.

این کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه انتخابات سال 88 تا لحظه پایان در فضای پرنشاط برگزار شد و همه کاندیداها به آن اذعان داشتند، گفت:‌ همزمان با آن انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد و تنها 25 درصد در آن شرکت کردند.

وی با بیان اینکه کسانی که در آن شرایط انتخابات را به تنش کشاندند ظلم بزرگی به ملت و نظام روا داشتند، افزود: آنها با عدم پایبندی خود کشور را دچار دردسر کردند و حتی رهبر انقلاب جلسه‌ای با نمایندگان کاندیداها برگزار کرد که نمایندگان آن دو داوطلب در آن شرکت نکردند.

متکی افزود: در آن زمان اپوزیسیون 13 میلیون رای داشت و آنها با رفتارهای غیرقانونی خود بر سر این رای زدند.

وی با بیان اینکه سازوکار و انتخابات در کشور ما به گونه است که نمی‌توان نتیجه انتخابات را تغییر داد، گفت: کسانی که در آن شرایط قانون‌شکنی کرده‌اند باید از 2 منظر عدالت و قانون‌شکنی بازخواست شوند.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد