کد خبر: ۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
در مسجد جامع نارمک عنوان شد:
وی در پاسخ به سوال در مورد کاندیدای منتخب ائتلاف اکثريت اصولگرايان گفت: تصمیم اتخاذ شده و جای سوال ندارد من تنها ناگزیرم این شعر را بخوانم که جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: انتخابات فرصتی است برای اینکه پازل تفکیک مدیریت کشور را تکمیل کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم دولت یازدهم گریزی ندارد جز اینکه در حوزه‌های مختلف مدیریتی بازبینی و طرحی جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در نشستي که جمعه شب (20 ارديبهشت) در مسجد جامع نارمک برگزار شد، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور گفت: متاسفانه برای آن بخش از مشکلاتي که در کشور نهادینه شده اقدام جدی صورت نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: هر چند در حوزه اقتصادي کارهاي مثبتي صورت گرفته است اما نقاط ضعف‌هايي نيز وجود دارد که باید کالبد شکافی و حل شود. 
 
وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: تنها ما نیستیم که با مشکلاتي مانند تورم، نقدینگی روبرو شده‌ايم باید ببینیم که دیگران چگونه این مشکلات را مدیریت کردند. هیچ رئیس جمهوری نیست که بگوید من بر همه چیز واقفم، چراکه امروز زمان تخصص‌ها و ریز تخصص‌هاست. 
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان افزود: مگر می‌شود رئیس بانک مرکزی بگوید از 12 شب در مورد افزایش قیمت دلار به من ابلاغ کرده‌اند و من هم از ساعت 6 صبح اجرا نموده‌ام! اقتصاد یک منظومه است و نرخ سود بانکی، بیکاری، وضعیت بورس، افزایش قیمت دلار  همگی مانند یک زنجیر به هم متصل هستند. 
 
وی با اشاره به این مطلب که در مورد مشکلات اقتصادی پیشنهاد دادند که از تجربه دیگران استفاده کنیم گفت: در مورد این مسئله کسی متوجه مفهوم حرف من نشد و در جواب گفتند که ما الگوهای خود را داریم اما مسئله الگو نیست ما در بحث اسلام الگوهای خود را داریم اما در مورد اقتصاد باید از تجربه دیگران استفاده کنيم. 
 
متکي با اشاره به روند توسعه در ترکيه گفت: اين کشور قبل از انقلاب اسلامي ايران برای اینکه بتوانند در تجارت صد هزار دلار بدست بیاورند در کشورهای حوزه خلیج فارس دست فروشی می‌کردند، در حالي که باید دید که اين کشور چگونه عمل کرده است که امروز صدوپنجاه هزار دلار با کشورهای دیگر روابط تجاری دارد. 
 
وزیر سابق خارجه بیان کرد: در اسلام می‌گوییم کسی که برای معاش خانواده تلاش کند مجاهد فی سبیل الله است اما کسانی که برای یک ملت تولید می‌کنند چه جایگاهی دارند؟ امروز هر خانواده ایرانی از بيکاري، تورم و گراني ناراضی است. 
 
وي ادامه داد: در دولت‌های ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم شعار تولید داده شد اما حمایتي صورت نگرفت زیرا سیاست‌های ما در جهت حمایت از تولید نبوده است. 
 
متکي افزود: در ایران کسی که می‌خواهد مجوز تولید بگیرد باید از شش ماه تا دو سال دوندگی کند، در دنیا بانکها در خدمت تولید هستند و موجودی خود را به سمت تولید هدايت می‌کنند اما در ایران بانکها ساختمانشان بالاتر می‌رود و وامگیرنده روز به روز در پایین‌ قرار می‌گیرد. آیا با بهره سی درصد بانکها، تولید به صرفه است؟ 
 
این عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در مورد انتخابات اظهار داشت: انتخابات فرصتی است برای اینکه پازل تصحيح مدیریت کشور را تکمیل کنیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم دولت یازدهم چاره‌ای ندارد جز آنکه در حوزه‌های مختلف مدیریتی بازبینی کرده و طرحی جدید ایجاد کند. 
 
وی ادامه داد: رفتار دولتمردان و مسئولین باید تغییر کند وزیر علومی که نتواند با دو مخاطب اصلی خود یعنی دانشجو و استاد ارتباط برقرار کند وزیر نیست، دولت هم نمی‌تواند بدون ارتباط با جوانان مسائل را برطرف کند چراکه هم شناخت مسئله و هم ارائه راه‌حل با ارتباط دو طرفه و دوسویه است. 
 
متکي همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌شود میزان حقوق را با مخارج بازار دریافت کرد یا این مسئله فقط شعار است، اظهار داشت: من تصور می‌کنم اگر چرخه تولید را راه بیاندازیم این مسئله امکان پذیر است همانطور که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه فرمودند که اقتصاد را مردمی کنید و تصمیماتی نگيريد که بعد از یک روز  بخواهيد آن‌ها را تغییر دهید. 
 
وزیر سابق امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که نظر شما راجع به موسوی و کروبی چیست، بیان کرد: مسئولین با این افراد خیلی با تعامل و تواضع برخورد کردند در حالي که آن‌ها در حق مردم خیلی ظلم کردند. 
 
متکي افزود: من در نماز جمعه دو هفته بعد از انتخابات گفتم که ملت ایران رکورد 85 درصدی شرکت در انتخابات را داشت و می‌توانست بدین وسیله آمریکا را به چالش بکشد اما حوادث بعد از انتخابات مانع از انجام این کار شد، این افراد باید حرمت رای ملت را نگه می‌داشتند اما ظلم کردند. 
 
وی در پاسخ به سوال در مورد کاندیدای منتخب ائتلاف اکثريت اصولگرايان گفت: تصمیم اتخاذ شده و جای سوال ندارد من تنها ناگزیرم این شعر را بخوانم که جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت. 
 
وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر  مسئله مذاکره با آمریکا اظهار داشت: ما مخالف مذاکره نیستیم حتی مخالف رابطه هم نیستیم اما رابطه ایران با آمریکا به معنای عبور از سه پرونده قطور است، و طبق فرمايشات رهبري اگر آمریکا در رفتار و عمل نشان دهد که به دنبال تغییر سیاست‌های گذشته است، امکان مذاکره وجود دارد. 
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد