کد خبر: ۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
در جمع دانشجویان دانشگاه اراک عنوان شد:
متکی در پاسخ به کلمه ملت ایران در یک جمله گفت: ملتی که مثال زدنی است و در پاسخ به کلمه احمدی‌نژاد در یک جمله گفت: در یک خط تعریف نمی‌شود، در پاسخ به مهم‌ترین وزارتخانه در یک جمله گفت: آموزش و پرورش و علوم، در پاسخ به کلمه سفرهای استانی گفت: قالب خوبی که در محتوای آن باید تجدیدنظر شود، در پاسخ به مشایی گفت: رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهدها و در پاسخ به کلمه جریان انحرافی گفت: مشکلی برای کشور که باید جراحی شود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ایران دولت‌ها نتیجه انتخابات را مشخص نمی‌کنند، بلکه مردم هستند که این نتیجه را رقم می‌زنند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک منوچهر متکی در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با بیان اینکه ملت ایران در 34 سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها همواره نقش‌آفرین بوده، اظهار داشت: تنوع در انتخاب‌ها و انتخاب افراد از طیف‌های مختلف در این 34 سال نشانگر آزاد بودن انتخابات در ایران است.

وی افزود: هر دولتی فکر می‌کند که خوب کارکرده است، بنابراین مناسب است که اقدامات و کارهایش در دولت بعدی ادامه یابد، اما در پایان دولت هاشمی رفسنجانی و خاتمی جریان و فرد مورد تأیید دولت‌ها انتخاب نشدند و مردم نتیجه انتخابات را رقم زدند.

*شرکت در انتخابات  یک حق است که باید پاسداری شود

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شرکت در انتخابات را یک حق دانست که به واسطه انقلاب و مجاهدان بوجود آمده است و بر همه وظیفه است که از این حق پاسداری کنند.

متکی تصریح کرد: انتخابات یک تکلیف سیاسی، اعتقادی، کشوری و میهنی است که برای حفظ جامعه مدنی و حفظ دستاوردهای نظام همه موظف به حفظ آن هستیم.

وی با اشاره به علت نامگذاری امسال به نام حماسه سیاسی بیان کرد: حماسه پیروزی در یک جنگ نامتقارن است و حماسه زمانی رخ می‌دهد که مشکل یا موانع و یا جنگ نامتقارنی باشد و امکان حرکت به جلو نباشد و آن زمان است که حرکت به صورت حماسه رخ می‌دهد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی 8 ساله، دشمن به دنبال دو هدف سقوط جمهوری اسلامی و وابسته شدن دوباره جمهوری اسلامی بود که در آن زمان مردم حماسه بزرگی را خلق کردند.

متکی با اشاره به وقایع اخیر گفت: دشمنان بر این باورند که ایران به خانه آخر رسیده است و با فشار بیشتر می‌توانند ایران را بشکنند و وادار به تسلیم کنند.

متکی اظهار داشت: حضور گسترده مردم در انتخابات علاوه بر اینکه توطئه‌ها و حرافی‌های دشمنان را ناکام می‌کند، ثابت خواهد کرد که ملت ایران همواره ایستاده است و شکستنی نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای حماسه سیاسی در بعد خارجی این است که آمریکا را در سیاست تقابل با ایران به خانه آخر می‌رساند و این نکته را منتقل می‌کند که چون ایرانی شکستنی نیست، آمریکا باید در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند.

*نقاط قوت دولت نهم و دهم سخت کوشی و شجاعت در اقدام است

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه آیا در دولت خود نقاط قوت دولت‌ها را ادامه می‌دهید، بیان کرد: در این مورد حکیمانه‌ترین نگاه، نگاه رهبری است و نقاط قوت دولت نهم و دهم در بیانات مقام معظم رهبری بیان شده است و محورهایی چون سخت‌کوشی و شجاعت در اقدام بیان شده است.

متکی افزود: دولت نهم و دهم در بسیاری از زمینه‌ها بالاخص در پروژه‌های عمرانی و استانی و بخش‌هایی که رهبری بر آن تمرکز داشت کارنامه خوبی دارد و گام‌های مثبتی در حوزه‌های راه‌سازی، سدسازی و تولید انبوه مسکن برداشته و اقدامات بی‌سابقه‌ای انجام داده است.

*دولت توجه لازم را به حوزه تولید به عنوان گره‌گشای مشکلات اقتصادی نداشت

وی خاطرنشان کرد: دولت توجه لازم را به حوزه تولید به عنوان یک ضرورت در کشور و گره‌گشای مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی، بیکاری و تورم نداشت.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عدول دولت و رئیس جمهور از جایگاه قانونی خود که جایگاه استراتژیک در رأس کشور است به جایگاه تفسیر مکتب و قرائت‌های مختلف از اعتقاد و اسلام را یکی دیگر از نقاط ضعف عنوان کرد و بیان داشت: ارائه قرائت از دین در شأن و مقام روحانیت و مرجعیت است.

*ارائه قرائت از دین در شان و مقام روحانیت و مرجعیت است

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تنها فردی که می‌تواند قرائت دینی ارائه کند، ولی فقیه است و حتی مراجع دینی نیز در برابر حکم ولی فقیه حکم دیگری صادر نمی‌کنند.

متکی در پاسخ به این سئوال که تخصص اصلی شما امور خارجه است و مشکلات اقتصادی را چگونه رفع می‌کنید، ابراز داشت: در زمان تصدی‌ام در وزارت خارجه یکی از مباحثی که دنبال می‌کردم بحث اقتصادی بود و معاونت اقتصادی را در وزارت خارجه ایجاد کردم.

*دیپلماسی بدون حفظ منافع اقتصادی کشور معنا ندارد

وی ادامه داد: دیپلماسی بدون حفظ منافع اقتصادی کشور معنا ندارد و سیاست خارجی ظرفیتی برای منافع اقتصادی است.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از مهرماه گذشته تیمی از اساتید دانشگاه و مدیران اقتصادی سابق و لایق را دعوت کرده‌ام و سه حوزه رصد اقتصادی، فهرست مشکلات و آسیب‌شناسی و تلاش برای یافتن راهکارها را با این تیم مورد بررسی قرار داده‌ایم که به زودی در نامه شماره دو خود در 16 محور ارائه خواهم کرد.

متکی اظهار داشت: این نامه برای صاحب نظران، روشنفکران و دانشگاهیان ارسال می‌شود.

وی، اولویت‌های دولت خود را اقتصاد، روابط خارجه و رفتار مسئولین عنوان کرد و بیان داشت: این به آن معنی نیست که در حوزه‌های دیگر اعم از فرهنگی، هنجارها و وابستگی‌ها اندیشه‌ای ندارم.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اراک مشکل جدی زیست محیطی دارد و رئیس جمهور بعدی باید مشکل آلودگی اراک را در دستورکار خود قرار دهد و از طریق صنایعی که در اراک وجود دارد، اعتباری برای زدودن آلودگی اراک تخصیص دهد.

*دنبال بازی و معامله سیاسی نیستم

متکی در مورد وجه مشترک با گروه ائتلاف از جمله ابوترابی و پورمحمدی گفت: دنبال بازی و معامله سیاسی نیستم و مسائل کشور را جدی می‌گیرم و با نگاه جدی و طرحی محکم و جدی باید به سراغ حل مشکلاتی که بخشی از آنها در حال نهادینه شدن هستند، رفت.

وی تصریح کرد: بنده یک متر زمین دولتی نگرفته‌ام، یک متر آپارتمان شخصی نگرفته‌ام و زندگی‌ام از طریق حقوق کارمندی می‌گذرد.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده متعهد، بدهکار و مدیون کسی نیستم و تنها دینم به اعتقادات، رهبری، امام و مردم  است.

*ائتلاف اقدامی عقلانی برای کاهش کاندیداها است

متکی با بیان اینکه در زمانی که کاندیداها رویش زیادی دارند، ائتلاف اقدامی عقلانی برای کاهش کاندیداها است، ابراز داشت: طبق یک توافق در جبهه پیروان خط امام و رهبری به نتیجه رسیدیم که با نظرسنجی‌ها مشخص کنیم چه کسی بیشترین رأی را دارد و فردا (چهارشنبه) در جلسه پنج نفره ائتلاف تمام این اطلاعات و نظرسنجی‌ها رصد می‌شود و یک نفر به عنوان خروجی ائتلاف معرفی خواهد شد.

وی اضافه کرد: براساس نظرسنجی‌ها کسی که هم اصلح باشد و هم از مقبولیت بیشتری بین دیگر افراد برخوردار باشد، به عنوان کاندیدای واحد معرفی می‌شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سیاست ارتباط با جوان و دانشجویان در دولت شما چیست، گفت: در مناسبات اجتماعی اگر تعامل و ارتباط با جوانان دوسویه نباشد بیشتر از اکنون ضرر خواهیم کرد و معتقدم وزیر علومی که نتواند با دو مخاطب اصلی خود یعنی اساتید و دانشجویان ارتباط برقرار کند، وزیر علوم مناسبی نخواهد بود.

متکی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه حضور شما در انتخابات به خاطر بغض سیاسی است، گفت: به خدا پناه می‌برم که کاری را به خاطر حب و بغض انجام ندهم و نگاهم بر این است که عملی که از روی بغض انجام شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دنیا مانند کوه است و هر صدایی که به آن بدهید، همان صدا بر می‌گردد، افزود: تلاشم بر این است که به خاطر بغض کاری انجام ندهم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش نحوه ارتباط با آمریکا و نگفتن مرگ بر آمریکا در نماز جمعه‌ها اظهار داشت: استراتژی آمریکا را نمی‌پذیرم و در مورد برخورد با آمریکا می‌توان گفت؛ دولت آمریکا دارای پرونده قطوری از سال 1320 تاکنون است که مملو از کودتاها، تحمیل‌ها، جنگ‌ها، فشارها و دخالت‌ها در مسائل ایران است و کمترین پاسخ به این جنایات مرگ بر آمریکاست که ملت ما می‌گویند.

متکی خاطرنشان کرد: این سخن به معنای این نیست که اگر آمریکا در سیاست‌های خود تجدید نظر کند و یا در سیاست‌ها و رفتار خود تغییر داشته باشد، ما با همان سیاست قبلی با آن برخورد کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادامه اجرای طرح یارانه‌ها تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری  طرح پرداخت یارانه‌های نقدی ساختمانی نیمه تمام است و اصل طرح، کار درستی است و قابل دفاع است، اما دارای مشکلاتی است که باید رفع شود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: افزایش پول پرداختی باید به افزایش قدرت خرید مردم بینجامد و این مهم باید بررسی شود که اگر این افزایش قدرت خرید صورت پذیرد باید یارانه‌ها افزایش یابد.

*جریان انحرافی مشکلی برای کشور است که باید جراحی شود

متکی در پاسخ به کلمه ملت ایران در یک جمله گفت: ملتی که مثال زدنی است و در پاسخ به کلمه احمدی‌نژاد در یک جمله گفت: در یک خط تعریف نمی‌شود، در پاسخ به مهم‌ترین وزارتخانه در یک جمله گفت: آموزش و پرورش و علوم، در پاسخ به کلمه سفرهای استانی گفت: قالب خوبی که در محتوای آن باید تجدیدنظر شود، در پاسخ به مشایی گفت: رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهدها و در پاسخ به کلمه جریان انحرافی گفت: مشکلی برای کشور که باید جراحی شود.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد