کد خبر: ۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
در نشست خبری با رسانه های گروهی استان گیلان در رشت عنوان شد:
متکی با بیان اینکه هیچ دولتی نمی گوید از بخش تولید حمایت نخواهم کرد، اظهارداشت: متاسفانه در دولت های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم سیاست های عملی که بطور جامع هم در زمینه مقررات هم در زمینه بروکراسی اداری به ویژه در سیستم بانکی - پولی و محاکم قضایی عملا در خدمت تولیدگران باشند، کمتر مشاهده می شود.
رشت – خبرگزاری مهر: نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشورهایی که در سیستم یارانه ای و رفاه نامگذاری و قدمت طولانی دارند و موفق هستند پولی که از این محل به مردم پرداخت می شود از جوشش اقتصادی به دست می آید به عبارتی فعالیت های اقتصادی منبع زاینده تامین پرداخت یارانه ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی ظهر دوشنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی استان گیلان  در رشت  افزود: هم اکنون تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و صنعتی در کشور با معضلات جدی مواجه هستند.

وی اظهارداشت: اگر در کشور هلهله تولید راه نیفتد از سال آینده با توجه به گسترش بیکاری، افزایش قیمت ها و تورم جامعه با معضلات بسیار اساسی روبرو خواهد شد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سئوال که چرا تولید دچار مشکل شده است، گفت: علت اصلی سودآور نبودن تولید است و سود آور نبودن به دلیل عدم حمایت جدی از تولید و تولیدگران است.

کشور در حوزه کشاورزی و صنعت با فقدان سیاست های عملی حمایت از تولید مواجه است

وی با تاکید بر اینکه کشور در حوزه کشاورزی و صنعت با فقدان سیاست های عملی حمایت از تولید مواجه است، افزود:  در حال حاضر تولید در ایران مقرون به صرفه نیست چون حمایت کامل صورت نمی گیرد.

متکی با بیان اینکه هیچ دولتی نمی گوید از بخش تولید حمایت نخواهم کرد، اظهارداشت: متاسفانه در دولت های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم سیاست های عملی که بطور جامع هم در زمینه مقررات هم در زمینه بروکراسی اداری به ویژه در سیستم بانکی - پولی و محاکم قضایی عملا در خدمت تولیدگران باشند، کمتر مشاهده می شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در حوزه سیاست خارجی نظام گفت: حوزه سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران از جا افتاده ترین حوزه ها در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

متکی افزود: ایستادگی در اصول و آرمان های انقلاب اسلامی، شناخت محیط بین الملل، اعتقاد به کار کرد و توسعه روابط با کشورهای که در جایگاه خصومت با نظام جمهوری اسلامی نیستند با اولویتی که در قانون اساسی، در سند چشم انداز، اسناد بالا دستی حوزه سیاست خارجی و برنامه پنجم توسعه ذکر شده است یعنی دستگاه دیپلماسی موظف است بر اساس این مبانی بدون وادادگی فعال ترین دیپلماسی را در زمینه تحقق اهدافی که تعریف شده است، پی بگیرد.

ایران اسلامی به غیر از رژیم صهیونیستی با بقیه کشورها منعی در برقراری ارتباط ندارد

وی در زمینه ارتباط با آمریکا هم تصریح کرد:  ایران تنها کشوری که هیچگونه رابطه ای مادامی که این رژیم برسر کار باشد  نمی تواند به دلیل ماهیت و غیر مشروع بودنش با آن داشته باشد  " رژیم صهیونیستی " است ، با بقیه کشورهای منعی در برقراری ارتباط ندارد مگر کشوری که شرایط قطع را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، آمریکا در چنین وضعیتی است.

متکی گفت: چهار سال پیش اوباما  رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: سیاستش در دولتی که تشکیل خواهد داد  مبتنی بر تغییر است به نوعی تمام کسانی که طرف رابطه خارجی با آمریکا بودند انتظار تغییرات جدی و تصحیح سیاست های غلط گذشته دولتمران آمریکا را داشتند.

وی به روابط آمریکا با ایران اشاره کرد و افزود: به رغم دو نامه ای که اوباما به مقام معظم رهبری نوشت و یک پاسخ هم دریافت کرد که هر وقت نظام و حضرت آقا مصلحت بدانند این اسناد می تواند منتشر شود، تغییر مورد ادعای اوباما در عمل صورت نگرفت.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر در دوره دوم  ریاست جمهوری اوباما  آمریکایی ها سیاست های گذشته خود را  در قبال ایران در عمل تغییر و اصلاح کنند از امکان گفتگو و مذاکره با ایران و پیگیری موضوع روابط با ایران می توانند برخوردار باشند.

وی در ادامه بحث شیرین سفر سنگال و داستان برکناری خود از مسند وزارت خارجه را در پاسخ به یک خبرنگار به زمانی دیگر موکول کرد و افزود: وقتی من و محمود احمدی نژاد  هر دو در موقعیت شهروند عادی قرار بگیریم در این زمینه سخن خواهم گفت، دلیل این تصمیم من درک و برداشتی است که از تشخیص بزرگان دارم.

متکی اظهارداشت: طی دوسال گذشته در دانشگاه ها و مصاحبه های مختلف که با سئوالات انبوه مواجه بودم  به همه سئوالات جواب می دادم مگر این سئوال!

وی همچنین با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها جراحی اقتصادی بود که باید در کشور انجام می شد، تصریح کرد: اجرای این طرح ضروری بود و دولت دهم شجاعت اجرای آن را داشت .

وی بیان داشت: قانونگذار در تصویب قانون هدفمندی یارانه ها  دو دغدغه و نگرانی باید داشته باشد، یکی " آزاد سازی قیمت ها نباید با شتاب جهشی صورت گیرد به همین دلیل آزاد سازی قیمت ها در یک فرمول و بازه زمانی پنج ساله تعریف شد" و دیگری " در اختیار قرار دادن یارانه ها بصورت پول نقد در اختیار مردم بود که تقاضای کالا و خدمات را در جامعه افزایش می داد.

پرداخت یارانه ها باید باعث افزایش قدرت خرید مردم شود

متکی گفت: در دو سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان پول نقد در اختیار خانواده های ایرانی قرار گرفت به همین میزان تقاضای کالا و خدمات را در جامعه ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: قانونگذار دو نکته ظریف را در قانون لحاظ کرده که اگر به موازات این تقاضا  عرضه کالا نباشد اجرای قانون هدفمندی می تواند باعث تورم و افزایش قیمت ها شود به  همین دلیل 30 درصد یارانه ها را به مراکز تولیدی اختصاص داد.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر میزانی که دولت نتواند این میزان یارانه را به مراکز تولیدی بدهد به همان میزان بر تورم تاثیر دارد.

متکی عنوان کرد: اگر دولت در باقیماند عمر قانونی خود با مجلس شورای اسلامی بتواند به یک تفاهم  و تصمیم موثر برسد همان مبنای ادامه کار خواهد بود اگر تا پایان عمر دولت این تصمیم سازی نهایی انجام نشود تیم اقتصادی من ( منوچهر متکی ) مطالعاتی است که در این زمینه به انجام رسیده  است.

وی اعلام کرد:  پرداخت یارانه ها باید باعث افزایش قدرت خرید مردم شود، اگر این اتفاق نیفتد افزایش یارانه ها هیچ تاثیری در زندگی مردم نخواهد داشت.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: کشورهایی که در سیستم یارانه ای و رفاه نامگذاری و قدمت طولانی دارند و موفق هستند پولی که از این محل به مردم پرداخت می شود از جوشش اقتصادی به دست می آید به عبارتی  فعالیت های اقتصادی منبع زاینده تامین پرداخت یارانه ها است.

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد