کد خبر: ۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان عنوان شد:
اگر ائتلاف سه‌گانه بعد از ثبت‌نام تصمیم جدی بگیرد و خروجی‌ها قبل از ثبت‌نام انتخاب نشود نقض پیمان کرده و با مشکل مواجه خواهد شد.
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان گفت: اگر ائتلاف سه‌گانه بعد از ثبت‌نام تصمیم جدی بگیرد و خروجی‌ها قبل از ثبت‌نام انتخاب نشود نقض پیمان کرده و با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "منوچهر متکي" عضو "ائتلاف اکثريت اصولگرايان" با حضور در باشگاه خبرنگاران به سوالات متعدد نمایندگان رسانه‌های مختلف پاسخ داد.  
 
وی در ابتدای این نشست خبری ضمن تقدیر از باشگاه خبرنگاران به ذکر خاطره‌ای در همین زمینه پرداخت و افزود: 8 سال پیش به همراه آقای صالحی که آن دوره سفیر ایران در وین بود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس پاسخگوی سوالات باشگاه خبرنگاران بودم و امروز هم این حسن تصادف را به فال نیک می‌گیرم. 
 
متکي در ادامه به تاخیر پیش آمده برای ورود به باشگاه خبرنگاران این چنین اشاره کرد: طی دو روز گذشته سفری به استان‌های غربی کشور داشتم و قرار بود امروز هم در خدمت دانشگاهیان باشم که در طول مسیر سفرم خودرو دچار اشکال فنی شد که مجبور شدیم با تاخیر سه ساعته در برنامه‌ دانشگاه حضور پیدا کنیم و این تاخیر در آمدن به باشگاه خبرنگاران هم تاثیر داشت.  

 
کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که طی دوران خدمتش در وزارت امور خارجه چرا سفر سنگال وی ناتمام و با ابهام مواجه شد، اظهار داشت: بنا به دلایل غیرشخصی تا پایان مسئولیت رئیس‌جمهور به این سوال پاسخ نمی‌دهم اگرچه که در طی دو سال گذشته بارها با این سوال مواجه‌ شده‌‌‌ام.  
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان ادامه داد: مسئله، سوال و مخاطب طوری است که باید ترغيب به پاسخگویی شوم چرا که به نوعی دفاع از حوزه کاری خودم مطرح می‌شود ولی باز هم می‌گویم هرگاه من و آقای احمدی نژاد در جایگاه یک شهروند عادی قرار گرفتیم قطعا به این سوال پاسخ خواهم داد.  
 
متکي در پاسخ به این سوال که گویا نامه‌ای به آقای "محسن رضایی" نوشته تا وی به ائتلاف بپیوندد، تصریح کرد: تصورم این است که جریان‌های سیاسی با اشتراکات هماهنگ و کاندیداهای احتمالی که در حال حاضر در فضای انتخابات فعالیت دارند بهتر است که در کنار هم قرار بگیرند و در قالب یک ائتلاف به گزینه‌ای اصلح در میان خود رای بدهند، که این مسئله یک خردورزی حزبی محسوب می‌شود.  
 
کاندیدای ریاست جمهوری افزود: احزاب در آمریکا هم با مکانیزم خاصی تعریف می‌شوند که شامل دموکرات، جمهوری‌خواه و ... است و این احزاب برای رسیدن به نامزد واحد رقابت درون‌حزبی ایجاد می‌کنند تا بالاخره نامزد نهایی را انتخاب کنند. 
 
وی تصریح کرد: در ایران انتخاب اصلح با توصیه بزرگان، نخبگان و جریان‌های سیاسی و همچنین گفتمان‌های درون حزبی محقق می‌شود.  

*از محسن رضايي براي پيوستن به ائتلاف دعوت کرديم
 
متکي تاکید کرد: همه نخبگان سیاسی اعتقاد دارند که مجموعه اصولگرایان دور هم جمع شوند و با ایجاد ساز و کار مورد توافق فرد اصلح را انتخاب کنند؛ ما هم براساس این تعریف از آقای رضایی دعوت کردیم تا به ائتلاف بپیوندد. 
 
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در تشریح آخرین جزئیات این ائتلاف اظهار داشت:‌ در جبهه پیروان امام و خط رهبری 8 کاندیدا بودند که در مجموع به سه نفر کاهش پیدا کرد و بعد دو نفر به آنها اضافه شدند و من با توجه به اشتراکات فراوانی که در این مجموعه دیدم  خواستم آقای رضایی هم به این ائتلاف بپیوندد. 

عضو  ائتلاف اکثريت اصولگرايان درباره هماهنگی نامه‌نگاری خود با دیگر اعضای ائتلاف برای پیوستن محسن رضایی به جبهه اکثریت اصولگرایان اظهار داشت: من در نامه‌ام چرایی با هم بودن را شرح دادم و همچنین در آن قید کردم که این نظر من است، در صورت رضایت رضایی آن را در جلسه‌ای با چهار نامزد دیگر مطرح‌ خواهم کرد. 
 
متکي با اشاره به ادبیات جدید احمدی‌نژاد در سفرهای استانی‌اش تصریح کرد: من تصور می‌کنم با صبوری و متانت به خرج داده شده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است بتوانیم از این برهه عبور کنیم. 
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه شرایط را رصد می‌کنند و از کنش‌ها و واکنش‌ها ارزیابی به دست می‌آورند؛ توصیه‌ای که می‌توانم به رئیس‌جمهور در فضای کنونی داشته باشم این است که با آرامش و همراهی حماسه سیاسی نام برده شده از سوی مقام معظم رهبری را بیافرینیم.  
 
وی گفت: رئیس‌جمهور در مدت اخیر ادبیات جدیدی را در پیش گرفته که آثار مثبتی ندارد وی باید با تومانینه و آرامش این دوره را به پایان برساند تا بتوانیم با آرامش دوره جدیدی را شروع کنیم.  


*ائتلاف سه‌گانه و پنج‌گانه، هر يک خروجي خود را اعلام مي‌کنند
 
متکي درباره ائتلاف سه‌گانه با پنج‌گانه تصریح کرد: تاکنون هیچ توافقی برای ائتلاف این دو گروه صورت نگرفته ولی آن گونه که ائتلاف 5 نفره با اصحاب عقل مذاکره شده قرار است ائتلاف 5 گانه و ائتلاف سه‌گانه مکانیزم‌های خود را در پیش بگیرند و هر یک خروجی خود را اعلام کنند. 
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ائتلاف سه‌گانه باید قبل از انتخابات به گزینه نهایی خود برسد، نقل‌ قول‌هایی این روزها مطرح می‌شود که این ائتلاف تصمیم دارد بعد از ثبت‌نام گزینه خروجی خود را انتخاب کند، در صورتی که باید تصمیم خود را براساس نظرسنجی و مقبولیت تا قبل از ثبت‌نام اتخاذ کند.  
 
متکي تاکید کرد: اگر ائتلاف سه‌گانه بعد از ثبت‌نام تصمیم جدی بگیرد و خروجی‌ها قبل از ثبت‌نام انتخاب نشود نقض پیمان کرده و با مشکل مواجه خواهد شد.  
 
وی اضافه کرد: همراهی دو ائتلاف بر این مبنا نیست که به ائتلاف 8 نفره برسد بلکه قرار است هر یک از ائتلاف‌ها گزینه نهایی خود را مطرح کند و اگر بخواهد ائتلاف جدیدی شکل بگیرد شاید به بعد از ثبت‌نام موکول شود.  
 
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان درباره اینکه آیا از احمدی‌نژاد و دولت نهم و دهم از کابینه‌تان استفاده خواهید کرد یا خیر؟ اظهار داشت: تقیدی به عدم استفاده از کابینه احمدی‌نژاد ندارم ولی وی پس از 8 سال کار زیاد باید مدتی استراحت کند بعد می‌توان در این باره فکر کرد.  
 
متکي درباره اینکه آیا اگر کاندیدای اصلح‌تر از شما باشد کناره‌‌گیری می‌کنید یا خیر؟ تصریح کرد: به خاطر اینکه این مشکل پیش نیاید باید بررسی‌ها از قبل صورت گیرد و من درباره خودم همه بررسی‌ها را انجام داده‌ام و با نگاه به شرایطم در 34 سال گذشته به این تصمیم رسیده‌ام که وارد عرصه شوم، اشخاص دیگری هم به این نظر برسند می‌توانند وارد عرصه شوند.  

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر خروجی ائتلاف 5 نفره شما نباشید آیا کناره‌گیری می‌کنید یا خیر گفت:‌ بنا نیست که اعضای ائتلاف 5 نفره تصمیم بگیرند که چه کسی در عرصه بماند و چه کسی کناره‌گیری کند،‌ در واقع این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند و مطابق نظرسنجی که بخشی از آن در حوزه‌های مجازی و بخش دیگر آن براساس میدانی انجام می‌شود، کاندیدای نهایی را مشخص خواهیم کرد.  
 
متکي در پاسخ به اینکه آیا جنابعالی از آخرین نظرسنجی‌ها مطلع هستید یا خیر؟ اظهار داشت: بخشی از نظرسنجی‌ها در حوزه مجازی و بخش دیگر میدانی است که نظرسنجی‌های میدانی از هفدهم و بیستم فروردین برخی از نهادها، دستگاه‌ها و موسسات کشور آغاز شده و ما نیز تقریبا میان خودمان توافق کرده‌ایم که چگونه نظرسنجی‌ها را مبنا قرار دهیم اما بنده در حال حاضر قصد ندارم از این توافقات صحبت کنم.  
 
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اعضای ائتلاف اکثريت اصولگرايان صراحتا اعلام می‌کنند که در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارند گفت‌: بنده به آنها توصیه می‌کنم که عجله نکنند.  

*باید با تدبیر و طراحی سناریوهای مناسب به سمت حل مسئله هسته‌ای برویم
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه گفته می‌شود 1+5 منتظر نتیجه انتخابات ایران است اظهار داشت: به هر حال مذاکره دو سو  دارد و طرفین باید برای اصل مذاکره، زمان و یا مکان آن توافق کنند و اگر یک طرف قصه نظرش این است که مدت دیگری مذاکرات ادامه پیدا کند بنده فکر می‌کنم که طرف ایرانی مخالفتی نداشته باشد اما بحث هسته‌ای چارچوب منطقی خود را دارد و ما باید با تدبیر و طراحی سناریوهای مناسب به سمت حل مسئله هسته‌ای برویم.  
 
وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای دست بالا دارد و به اهداف مد نظر خود نیز رسیده است و فکر می‌کنم با تعاملی می‌توانیم این مسئله را حل کنیم.  
 
متکي اظهار داشت: اگر مذاکرات به دولت آینده برسد فکر می‌کنم که دولت آینده می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند و بنده هم طراحی‌های خودم را دارم که اگر مقرر شد آنها را اعلام می‌کنم.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ائتلاف میان کاندیداهای نهایی ائتلاف اکثريت اصولگرايان و سه‌گانه منوط به معرفی نامزد از سوی دولت و یا کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی است یا خیر، گفت: خروجی ائتلاف اکثريت اصولگرايان و خروجی ائتلاف سه‌نفره تا انتخابات مسیر خود را ادامه می‌دهند و تاکنون نیز توافقی انجام نشده که با یکدیگر ائتلاف کنند و آیت‌الله مهدوی کنی هم اشاره کردند که اصولگرایان می‌توانند دو نامزد داشته باشند اما رصد آرایش سیاسی یک انتخابات ممکن است در حوزه‌های میدانی شرایطی را بوجود آورد که متناسب با آن تصمیماتی گرفته شود و این مسئله ربطی به اصلاح‌طلبان، هاشمی و کس خاصی ندارد.  
 
وی اظهار داشت: ما مجموعه صحنه را رصد می‌کنیم و اگر چنین تحلیل بود که در حال حاضر به نظر بنده چنین چیزی ضرورت ندارد ما سناریوهای بعدی خود را طراحی می‌‌کنیم.  
 
متکي در پاسخ به اینکه آیا سناریوی خاصی برای حضور اصلاح‌طلبان و یا آیت‌الله هاشمی در انتخابات دارید یا خیر گفت: ما سناریوی خاصی برای دیگران نداریم و هر کسی که در صحنه می‌ماند به عنوان رقیب انتخاباتی به وی نگاه می‌کنیم.  

*انتشار مکتوب برنامه‌ها امکان مطالبه‌گری را توسط مردم فراهم می‌کند
 
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از معدود نامزدهایی هستید که قسمتی از برنامه‌های خود را به صورت مکتوب منتشر کرده‌اید آیا در آینده قصد دارید که قسمت دیگری از برنامه‌های خود را منتشر کنید،‌ تصریح کرد: در مورد برنامه‌های انتخاباتی بنده به عزیزان دیگر نیز توصیه کردم که برنامه‌هایشان را مکتوب کنند و از این منظر هدف دیگری هم وجود دارد که  امکان مطالبه‌گری توسط مردم فراهم می‌شود. 
 
عضو  ائتلاف اکثريت اصولگرايان اظهار داشت: وقتی برنامه‌ها را می‌نویسیم تعهدمان به برنامه مکتوب بیشتر از گفتار است و بنده در حوزه‌های معینی نگاه کلانم را عرض کردم و در آینده نزدیک نیز نامه دومم را خطاب به خانواده‌های محترم ایرانی منتشر می‌کنم.  
 
متکي گفت: در این نامه دیدگاه‌های اختصاصی من وجود دارد و البته رصدی از شرایط اقتصادی هم در این نامه آورده می‌شود که حدود 14 محور دارد بنده این نامه را برای بیش از 150مدیر اقتصادی و اساتید دانشگاهی ارسال می‌کنم که بعد از دریافت نظر آنان و بعد از ثبت‌نام به عنوان برنامه اقتصادی دولت یازدهم آنرا منتشر خواهم کرد.  

وي در پاسخ به این سوال که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مسائل مختلفی مطرح است،‌ آیا در صورت انتخاب برای ریاست جمهوری قصد دارید این روند را ادامه دهید یا خیر؟ اظهار داشت: روند کنونی پرداخت یارانه‌ها باید ادامه پیدا کند چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری ساختمان نیمه‌کاره را نمی‌شود رها کرد. 
 
وی افزود: هر آنچه دولت درآمد اقتصادی دارد متعلق به مردم است و باید هزینه شود البته میزان آن درآمدها در کشور نیز باید توسط دولت مشخص شود. 
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درآمدهای کشور مشخص است و البته باید با اجماع، همکاری و همدلی میان روسای دو قوه مسائل مختلف اقتصادی کشور حل و فصل شود. 
 
متکي با بیان اینکه سوء برخورد روسای دو قوه یکی از نقاط ضعف دولت فعلی است، اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور در شرایط حاضر مناسبات رفتاری مسئولین است؛ وقتی روسای دو قوه با هم جدل می‌کنند در واقع اعتماد مردم نسبت به این دستگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند و قطعا مدیران میانی و رده‌پایین‌تر نیز دچار خطا می‌شوند، چنانکه به هر اداره‌ای مراجعه می‌کنید بدون رشوه هیچ کاری پیش نمی‌‌رود.  


*هدفمندی یارانه‌ها در تصمیم‌سازی‌های کشور تاثیر بسیاری داشت
 
عضو  ائتلاف اکثريت اصولگرايان افزود: من عقیده دارم بحث هدفمندی یارانه‌ها در تصمیم‌سازی‌های کشور و روند توسعه فعالیت‌های اقتصادی تاثیر بسیاری داشت البته اگر به صورت قانونی دنبال می‌شد. 
 
وزیر سابق امورخارجه کشورمان تاکید کرد: اینکه چقدر می‌توانیم بعد از مرحله هدفمندی یارانه‌ها مشکلات اقتصادی را حل کنیم یک وجه قضیه است و وجه دیگر آن این است که چطور این پول را به شکل بهینه‌تری در جیب مردم بگذاریم بنابراین‌ چنین رویکردی نیازمند کار کارشناسی است.  
 
عضو  ائتلاف اکثريت اصولگرايان گفت:‌ فعلا منتظر تصمیم دولت و مجلس در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هستیم، ولی بعد از آن راهکارهای اقتصادی‌ام را در این زمینه به صورت مکتوب ارائه خواهم کرد. 
 
متکي ادامه داد: باید دید در کشورهایی که رفاه اجتماعی را برای مردم تامین می‌کنند، مثل فرانسه، ژاپن، اسکاندیناوی و ... این پول یارانه‌ها از کجا تامین می‌شود؟ این پول از محل تولید و بهره‌وری اقتصادی حاصل می‌شود و پس از آن به عنوان خدمات اجتماعی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: وقتی دلار یک شبه گران می‌شود متاسفانه تمام کالاها نیز دو برابر گران می‌شوند و اگر ما یارانه‌ را دوبرابر کنیم و قدرت خرید مردم دو برابر نشود قطعا معادلات اقتصادی به هم می‌ریزد. 
 
وی در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران که اگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوید، آیا یارانه‌ نقدی را دو برابر خواهید کرد یا خیر؟ اظهار داشت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در واقع تحقق یک مثلث سه ضلعی بود که برخی از اضلاع آن مورد غفلت واقع شد؛‌ مثلا سال گذشته 70 هزار تومان پول نقد دادیم و این در حالی است که تقاضای بیشتری هم برای خرید ایجاد شد.  
 
متکي تاکید کرد: شیب افزایش قیمت کالاها باید ملایم باشد و سقف زمانی هم برای افزایش قیمتها در نظر گرفته شود؛‌ اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی انجام می‌شد و ظرف 5 سال آزادسازی قیمت‌ها هم صورت می‌گرفت با این مشکلات  اقتصادی مواجه نبودیم. 
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: برخی سوءتدبیرها در کشور مردم را با کودتای قیمت مواجه کرد. 
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان در پاسخ به این سوال که آیا دولت بعد می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد تصریح کرد: مباحث اقتصادی در کشور کل است و نمی‌توان شاخص را در مسائل اقتصادی کشور مجزا در نظر گرفت؛ نرخ سود بانکی، برابری ارز خارجی، تورم و بیکاری همگی مولفه‌هایی هستند که در بررسی‌ آنها باید با پکیج اقتصادی پیش رفت.  
 
وی ادامه داد: زمانی در دولت نهم اراده‌ها بر کاهش سود بانکی قرار گرفت چرا که این دولت میزان سود بانک‌ها را رِبا می‌دانست ولی به دلیل نبود مدیریت درست نتایج خوبی در این خصوص به دست نیامد.  
 
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سیستم پولی و مالی کشور مریض است، تصریح کرد: سیستم بانکی دنیا از بادوام‌ترین حامیان تولید است و این سیستم تمام ظرفیت خود را به سمت تولید هدایت می‌کند تا تولید‌گران بتوانند آرام‌ آرام رشد کنند و با رشد اقتصادی دولت‌ها درآمد پیدا می‌کنند. 

وی افزود:‌ ساختمان بانک‌ها در کشور ما روز به روز بالاتر می‌روند ولی ساختمان مردم روز به روز پایین‌تر می‌آیند؛‌ ما نمی‌توانیم در شرایط کنونی به نرخ سود یک درصد و نیم‌درصد بانک‌های خارجی برسیم ولی می‌توانیم از مدل اقتصادی آنها بهره‌ ببریم و براساس اسلامی بودن‌مان تصمیم‌گیری کنیم.  
 
متکي  گفت: روزی احمدی‌نژاد اگر سیمان 200 تومان گران می‌شد نیمه شب زنگ می‌زد که این نرخ را برگردانید در صورتی که نرخ‌ها دستوری نیست و باید براساس کارشناسی تعیین شود. 
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر الگوی اسلامی ایرانی تصریح کرد: مدیریت اقتصاد و تولید در همه جای دنیا به اقتصاد و تولید ختم می‌شود و مدل توسعه‌ای آنها فقط در توسعه است و باعث تفاوت طبقاتی می‌شود ولی الگوی پیشرفت و عدالت ما می‌تواند نتایج توسعه‌ای مبتنی بر عدالت را بوجود آورد.  
 
عضو  ائتلاف اکثريت اصولگرايان مشکل دیگر اقتصاد کشور ما را دولتی‌ بودن دانست و گفت: 80 درصد سهم اقتصاد در کشورهای پیشرفته در دستان مردم است در صورتی که اقتصاد ما دولتی است. 
 
متکي  افزود: در کشور ما 6 ماه برای اینکه مرتضوی رئیس تامین اجتماعی باشد یا نباشد وقت گذاشته می‌شود ولی هیچ وقت سراغ تامین اجتماعی نرویم که هزار هزار میلیارد مستقلات دارد. 
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما پول می‌دهیم که در بازنشستگی به ما پس داده شود، ادامه داد: تامین اجتماعی با داشتن هزاران شرکت در حوزه‌های مختلف نفتی و پیمانکاری، ضرر می‌دهد چون دولت تاجر خوبی نیست و ما آزموده را بارها می‌آزماییم؛ همچنین می‌خواهیم که بانک‌ها خصوصی شود ولی از طرف دیگر شهرداری بانک تاسیس می‌کند.  
 
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان خاطرنشان کرد: دولت یازدهم باید تولید را مهمترین راهکار علاج اقتصادی در نظر بگیرد، سیاست‌ها، بروکراسی و سیستم قضایی در جهت حمایت از تولید نیست و این ضعف‌ها باید برطرف شود.  
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد