کد خبر: ۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
در همایش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد:
متکی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی به معنای حرف خوب زدن و خوب حرف زدن است، ادامه داد: بنده در آینده نزدیک درباره مسائل اقتصادی کشور نامه‌ای را منتشر خواهم کرد و در آن 14 حوزه اقتصادی که شامل تورم، بیکاری و بورس و برخی دیگر از زمینه‌ها است را مطرح می‌کنم و سپس آن را برای صاحب‌نظران می‌فرستم/ حواسمان باشد دیپلماسی هسته ای جای نابود کردن امپریالیسم نیست، آن جایش اینجا نیست.
خبرنامه دانشجویان ایران: منوچهر متکی وزیرسابق  امور خارجه دولت دهم که این روزها به عنوان یکی از اعضای ائتلاف اکثریت اصولگرایان اعلام کاندیداتوری کرده است در همایش "هفتمین رئیس جمهور در مسیر پیشرفت مقاومت و عدالت" اتجادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور حضور یافت تا به پرسش های دانشجویان پاسخ دهد.
  
به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهمترین محورهای صحبت های منوچهر متکی به شرح زیر است:
 
* ائتلاف اکثریت مخلوطی از جریانهای سیاسی است با هدف کاهش منطقی و تعداد نامزدها.
 
* بر اساس مقبولیت و نظر سنجی یک نفر می ماند.
 
* مکانیزم ائتلاف 3 نفر که اخیرا حرفهای جدیدی درباره گزینه نهایی زده اند به خودشان مربوط است اما از بین ما یک نفر می آید.
 
* دیپلماسی فعال ما تحریم ها نبود، خارج کردن ایران از تعلیق و راه اندازی چرخه سوخت بود.
 
* سیاست هسته ای قابل دفاع است، همه آنهایی که اثبات کردند نمی ایستند باختند.
 
* حواسمان باشد دیپلماسی هسته ای جای نابود کردن امپریالیسم نیست، آن جایش اینجا نیست.
 
* سیاست خارجی جای لج بازی نیست جای حرف خوب را خوب زدن است.
 
*علت اینکه ائتلافها نتیجه بخش نبوده سازوکارهاست.
 
*از سال 60 تا 76 زعمای قوم رییس جمهور را انتخاب می کردند و در معرض رای مردم قرار می دادند.
 
* در سال 76 زعما گفتند ناطق ولی مردم به خاتمی رای دادند چون دغدغه های مردم فرق کرده بود و زعما از دستشان در رفت این اشتباه سال 84 هم تکرار شد الان هم همین فضا حاکم است البته جو و شخصیت افراد هم مهم است ول اصل ائتلاف منتفی نیست منتها باید حس مردم را درست تشخیص داد.
 
*متکی در پاسخ به اینکه باهنر خروجی اکثریت است گفت: خیر خروجی ائتلاف هنوز مشخص نشده است در خرداد ماه بسته به شرایط ممکن است به نفع یک کاندیدا کنار بکشیم.
 
*بعد از انتخابات درباره بحث شیرین سنگال حرف می زنم.
 
*روحیه ژاپنی ها برایم جالب بود.
 
*خروجی ائتلاف بر اساس درک حس مردم و مقبولیت و نظر سنجی باشد.
 
*درباره معاون اول فکر کرده ام.

 
مشروح این نشست به شرح زیر می باشد:

منوچهر متکی با اشاره به وظایف دولت تأکید کرد : نشناختن جایگاه دولت از سوی دولتمردان باعث انحراف آن از مسیر اصلی خواهد بود.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان ادامه داد: ائتلاف اکثریت مخلوطی از یک جریان تشکیلاتی و افرادی است که تا حدودی با هم همسویی دارند.

وی هدف ائتلاف پنج گانه را کاهش کاندیداهای اصولگرا در انتخابات یازدهم دانست و افزود: پیش از این یک ائتلاف 3 نفره نیز شکل گرفته بود اما در ائتلاف پنج‌گانه 3 نفر از تشکیلات جبهه پیروان و 2 نفر از جامعه روحانیت که البته نامزد رسمی آن نیستند حضور دارند.

متکی با تأکید بر اینکه هدف ائتلاف ما کاهش منطقی تعداد نامزدها در یک جریان سیاسی است، گفت: ممکن است در یک انتخابات احزاب کاندیداهایی بیش از حد نیاز داشته باشند و این از نظر منطقی ایراد ندارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان ادامه داد: ساز و کارهای کاهش کاندیداها باید بر اساس یک الگوی قابل قبول و اجماعی صورت گیرد و ما موافقت کردیم که بر اساس مقبولیت و نتایج نظرسنجی‌های علمی دقیق فردی را که از اقبال بیشری برخوردار است انتخاب کنیم و بنده در این چارچوب پذیرفتم که در ائتلاف باشم.

وی با بیان اینکه اعضای ائتلاف خارج از این چارچوب تعهدی به ائتلاف ندارند، متذکر شد: ائتلاف 3 نفره نیز اعلام کرد که با مکانیسمی در نهایت به یک نفر خواهد رسید و بنا بود تا آخر اسفند و قبل از ثبت‌نام‌ها یک نفر را معرفی کند اما در حال حاضر اظهارات جدیدی دارند که البته باید خودشان پاسخگو باشند.

متکی تصریح کرد: در ائتلاف پنج‌گانه اگر نتایج نظرسنجی‌ها واحد باشد همه اعضا نتیجه را می‌پذیرند اما چنانچه نظرسنجی‌ها دچار اختلاف باشد ما یک موسسه را تعیین کرده‌ایم که برای ما نظرسنجی کند تا ما طبق آن عمل کنیم.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان در پاسخ به سؤال دانشجویان مبنی بر تفکیک جنسیتی و کاهش برخی از رشته‌ها برای دختران گفت: دولت موظف است به میزانی که برای تشکیلات آموزش عالی متقاضی وجود دارد، آن را تعیین کند اما تقویت و ارتقاء کمی آن وظیفه دولت نیست بلکه باید پاسخگوی نیازهای آموزشی علمی باشد.

وی پیشرفت کیفی در آموزش عالی را به روز بودن در حوزه‌های علمی دانست و افزود: ارتقاء کیفی به معنای آشتی دادن بین دانشگاه و مراکز علمی با اجرائیات کشور است.


متکی با بیان اینکه گام‌هایی که در زمینه آشتی دانشگاه و صنعت برداشته شده قابل تقدیر است اما کافی نیست، تصریح کرد: ما در دانشگاه در ارتقاء جایگاه علمی به قله‌های خوبی رسیده‌ایم اما محتوای علمی آموزشی ما باید بررسی شود.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به بررسی برنامه‌های آموزش و پرورش در 8بند و عدم انطباق آن با نیازهای جامعه گفت: تقسیم‌بندی مراکز علمی بر اساس جنسیت باید مورد بازبینی قرار گیرد.

* جاده سیاست لغزنده شود با ائتلاف 3گانه به نامزد واحد می‌رسیم

وی در خصوص رسیدن ائتلاف 3 گانه و  5 گانه به یک نامزد واحد اظهار داشت: ما دو مجموعه جداگانه هستیم و ائتلاف 3 نفره از بین خود یک نفر و ائتلاف 5 نفره نیز خروجی واحدی خواهد داشت؛ این دو نامزد باقی می‌مانند و اگر جاده لغزنده و رقابت تنگاتنگ نباشد، با یکدیگر رقابت می‌کنند اما چنانچه آرایش سیاسی به گونه‌ای رقم بخورد که این دو نفر بر اساس ائتلاف به کاندیدایی واحد برسند، این اتفاق خواهد افتاد البته این موضوع مربوط به بعد از ثبت‌نام  در خرداد ماه است.

متکی با بیان اینکه شاید ما بر اساس مقبولیت عامه به یک نفر برسیم، گفت: این دو ائتلاف قرار است به جای 8 نامزد 2 نامزد ارائه دهند لذا امیدواریم به توافقات نانوشته پایبند باشند.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر دیپلماسی ضعیف دولت در رابطه با جزایر سه‌گانه و برخورد عربستان با زائران ایرانی تصریح کرد: یکی از وظایف جدی دیپلمات‌ها که ما در دوران وزارت خود دنبال می‌کردیم، دفاع از ایرانیان خارج از کشور و برخورد با دولت‌هایی بود که بی‌احترامی می‌کردند و همت والای خود را نیز دفاع از تمامیت ارضی کشور قرار داده بودیم.

وی با بیان اینکه ایران در جزایر سه گانه حاکمیت خود را اعمال می‌کند گفت: هرگاه که لازم بوده مسئولان ما به این مناطق رفته‌اند و من خود نیز به آنجا سفر داشته‌ام اما به طور طبیعی اعمال حاکمیت در آنجا دست ما است و برای آن دغدغه نداریم از این رو به حرف‌های بی‌ربط نیز پاسخ می‌دهیم.

متکی با اشاره به اینکه بعد دیپلماسی فعال ما نه دوران تحریم بلکه از تعلیق خارج کردن حق مسلم ملت ایران بود بعد از اینکه رویکرد دولت هشتم در مماشات با غرب به نتیجه نرسید و حتی نتیجه عکس داد انتظار بود که موافقت خود را با غنی‌سازی اعلام کنند اما ما در ماه پایانی دولت هشتم از سوی غرب بسته پیشنهادی دریافت کردیم که این حق ملت ایران را نمی‌پذیرفت لذا در همان دولت آقای خاتمی برای خروج از تعلیق تصمیم گرفته شد و دولت نهم نیز موافق این موضوع بود.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما به تبعات خاص این تصمیم کاملا آگاهی داشتیم، گفت: ما از یک سو به دنبال مقابله با تحریم‌ها و از سوی دیگر ظرفیت‌های حساسی خود را به روز می‌کردیم لذا این سیاست برای ما قابل دفاع است.

وی با اشاره به پیشنهادش در رابطه با پرونده هسته‌ای به رهبر معظم انقلاب و موافقت معظم له با این بسته پیشنهادی که مبتنی بر خواسته‌های طرف ایرانی و غربی بود، ادامه داد: بنده به ایشان گفتم ما در یک کفه ترازو لزوم پذیرش حق هسته‌ای خود و در کفه دیگر فتوای شما را مبنی بر حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای قرار می دهیم از این رو غرب که سعی داشته ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای متهم کند اقناع خواهد شد چرا که برخورداری از انرژی هسته‌ای مطابق NPT حق مسلم ما بود لذا رهبری این سناریو را پذیرفتند و تیم 4 نفره‌ای برای اجرای آن تشکیل شد که بنده بعد از مدتی از دولت منفک شدم.

متکی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی به معنای حرف خوب زدن و خوب حرف زدن است، ادامه داد: بنده در آینده نزدیک درباره مسائل اقتصادی کشور نامه‌ای را منتشر خواهم کرد و در آن 14 حوزه اقتصادی که شامل تورم، بیکاری و بورس و برخی دیگر از زمینه‌ها است را مطرح می‌کنم و سپس آن را برای صاحب‌نظران می‌فرستم.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به مظلومیت بخش فرهنگ و لزوم تخصیص بودجه به این حوزه تصریح کرد: بعد از این صحبت‌ها اعتبارات فرهنگی به شدت افزایش یافت اما سمت و سوی کار فرهنگی متفاوت شد و این انحرافی است که دولت در چاله آن افتاد و بخشی از آن به مکتب سازی روی آورد.

متکی با بیان اینکه ملت ما از ابتدای پذیرش اسلام به مهدویت و امام زمان اعتقاد داشته‌اند، اظهار داشت: دولت فکر می‌کند که متولی دین مردم است در حالی که قرار نیست ما دین مردم را دولتی کنیم.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان در ادامه در انتقاد یکی از دانشجویان به اشتباه اصولگرایان سنتی در انتخابات گذشته و تکرار آن در انتخابات فعلی گفت: اصل ائتلاف را نمی‌‌توان منتفی کرد، کسی که در معرض نامزدی هستند باید با یکدیگر بنشینند و نباید به این موضوع ایراد گرفت اما اگر چنین ساز و کاری در گذشته موفق نبوده مربوط به مدل ساز و کار آنها بوده است.

وی با بیان اینکه در 16 سال اول انقلاب انتخاب رئیس جمهور بر اساس یک دغدغه صورت می‌گرفت، یادآور شد: در دوره دوم هاشمی یعنی در سال 72 وی با چالش مواجه شد اما بهرحال 11 میلیون رأی آورد و سال 76 که آغاز 16 سال دوم بود این انتخابات رقابتی ادامه یافت در حالی که در 16 سال اول خود نامزدها در مصاحبه‌هایشان اعلام می‌کردند که ما به آیت‌الله خامنه‌ای رأی می‌دهیم.

متکی با بیان اینکه از سال 76 زعمای قم ناطق را به مردم معرفی کردند اما وی رأی نیاورد، افزود: در 16 سال دوم آنچه که در نتیجه انتخابات تعیین کننده بود، مواضع و شخصیت و نوع کاریزمای یک نفر در جامعه بود لذا همواره باید به نظر مردم توجه کرد از این رو ما در ائتلاف 5 نفره به حفظ جامعه توجه داریم.


عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان تأکید کرد: بنده هر گاه احساس کنیم که بر اساس نظرسنجی‌ها اقبالی ندارم به ماندن اصرار نمی‌کنم اما مهمترین برنامه من استفاده از متخصصین در هر رشته‌ای است چرا که یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند علامه دهر باشد.

وی درباره سفر سنگال که مورد سؤال یکی از دانشجویان قرار گرفت، گفت: بنده نسبت به آن سفر همان احساس عمومی را دارم که همه مردم دارند و در حال حاضر نیز به عاملی برای جک‌های جدید اینترنتی تبدیل شده است و اگر لوازمش فراهم شود بعد از انتخابات درباره مسئله شیرین سنگال صحبت می‌کنم.

دانشجویی از متکی درباره خروجی ائتلاف 5 گانه به نفع لاریجانی و اجماع بر روی باهنر از وی سؤال کرد که متکی پاسخ داد: خیر اینطور نیست و خروجی ائتلاف هنوز تعیین نشده است اما افراد می‌توانند به ائتلاف ما بپیوندند اما برای ما اینکه چه کسی باشد تفاوتی نمی‌کند.

متکی با بیان اینکه بنده برای معاون اولی خود هم فکر کرده‌ام و کسانی را مد نظر دارم اما آنها را بعد از ثبت‌نام معرفی خواهم کرد، افزود: بنده به معرفی کابینه در حال حاضر و قبل از انتخاب شدن اعتقادی ندارم چرا که انتخاب وزیر بین دولت و مجلس 50 درصد است و نمی‌توان به مجلس گفت من کابینه‌ام را به مردم معرفی کرده‌ام و شما باید به آنها رأی دهید.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان درباره ویژگی‌های وزیر علوم مطلوب خود نیز گفت: یک وزیر علوم باید چهره فرهیخته‌ای داشته باشد و از مبانی اعتقادی و انقلابی برخوردار باشد و در عین حال از تعامل منطقی و رفاقتی با دانشجویان برخوردار باشد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد