کد خبر: ۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
در مسجد جامع کرمان عنوان شد:
موضوعات کشور‌داری تخصصی است و هر فنی متخصص خود را دارد، ما به لحاظ اعتقاداتمان و جمهوری اسلامی بودن مدل اقتصادی خود را داریم، اما مدیریت اقتصادی یک امر عام است.
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام خمینی (ره) و رهبری گفت: آن بخشی که بنیه کشور را ارتقا می‌بخشد و ثروت به همراه دارد، تولید است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، منوچهر متکی شامگاه دوشنبه در جمع اقشار مختلف مردم در مسجد جامع کرمان با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» اظهار داشت: ملت ایران طی 34 سال گذشته همواره در عرصه سیاسی نقش‌آفرین بوده و سرنوشت خود را به دست گرفته‌اند.

وی بیان داشت: تنوع در دوره‌های مختلف دولت و مجلس‌ نشان‌دهنده آزاد بودن مردم در انتخابات است، ملت همواره در انتخابات تعیین‌کننده بودند.

وزیر سابق امور خارجه افزود: بعد از دولت پنجم و ششم علاقمندی وجود داشت که کسی در ادامه همان دولت‌ها انتخاب شود و در دولت هفتم و هشتم نیز این علاقمندی وجود داشت، اما دولت‌های بعدی کاملاً متفاوت بود و نشان می‌دهد انتخابات در ایران آزاد است و مردم تعیین‌کننده هستند.

متکی با طرح این مسئله که به چه دلیل سال جاری ‌حماسه سیاسی عنوان شده و ملت باید مصمم بر ایجاد حماسه باشند، تصریح کرد: طی چهار سال گذشته و بعد از انتخابات 88 مسائل مختلفی را داشتیم، شاید کسانی در نظر داشته باشند تا بتوانند حرکت‌هایی مانند آن زمان را انجام دهند.

وی عنوان کرد: همواره تلاش غرب بر این بوده که مردم در انتخابات شرکت نکنند، برای اروپایی‌ها بسیار ناراحت‌کننده است که ایران حضوری 80 درصدی در انتخابات داشته باشد و پارلمان‌های اروپایی با 25 درصد حضور تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد: در انتخابات نهم تلاش زیادی از سوی دشمنان شد که مشارکت زیر 30 درصد باشد و این مسئله را نیز القا می‌کردند.

وزیر سابق امور خارجه ابراز داشت: غربی‌ها خود را آماده کرده بودند که با شرکت کم مردم مشروعیت نظام را زیرسئوال ببرند.

متکی با اشاره به مناظره انتخاباتی اوباما و رامنی گفت: یکی از مباحث اصلی هردوی آنها در مورد ایران بود و اعلام کردند که ایرانیان به آخر خط رسیده‌اند و تسلیم می‌شوند.

معضلات اقتصادی با حماسه رفع می‌شود

وی اذعان داشت: چنین انتظاری نسبت به برخورد ایران در مقابل فشارها وجود داشت و مجموعه این شرایط و تحریم‌ها برای برخی این تلقی را ایجاد کرد که انتخابات یازدهم از تب و تاب برخوردار نیست.

متکی افزود: در این شرایط بود که پیام رهبری بر حضور حماسی عنوان شد، حماسه راه میانبر، حرکت جهادی و حضور انقلابی است؛ برای اینکه امری محقق شود و یا مانعی را به وجود آورد که به غیر از حماسه خنثی‌سازی آن میسر نیست.

وی در تبیین نامگذاری حماسه اقتصادی در سال جاری بیان داشت: چند سال اخیر تمرکز نامگذاری سال‌ها بر مباحث اقتصادی است و نشان از اهمیت موضوع و قابل توجه بودن معضلات اقتصادی در کشور است.

متکی یادآور شد: طی سال‌های گذشته گام‌هایی در زمینه معضلات اقتصادی برداشته شد، اما رفع نشده است، رفع مشکل اقتصادی به صورت عادی مقدور نیست، باید حماسه‌ای خلق شود.

وی متذکر شد: بحث اقتصادی که امروز اولویت هر خانواده‌ای اعم از بیکاری و گرانی است، مشکل‌ساز است. در مسائل اقتصادی چه مشکلاتی وجود دارد که گام‌های اساسی برای آنها برداشته نمی‌شود.

متکی خاطر نشان کرد: ما در بخش اجرای پروژه‌های عمرانی قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم، اما چه چیز در اقتصاد مشکل و مسئله دارد، تصور من بر این است آن بخشی که بنیه کشور را ارتقا می‌بخشد و ثروت به همراه دارد، تولید است.

تولید مورد توجه قرار نگرفته است

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام خمینی (ره) و رهبری گفت: ما به تولید آن توجه لازم را نکردیم، اقتصاد یک علم و تخصص است، باید بدانی اگر کسی می‌گوید، من همه چیز را می‌دانم به اعتقاد بزرگان همه چیز را نمی‌داند.

متکی اذعان داشت: موضوعات کشور‌داری تخصصی است و هر فنی متخصص خود را دارد، ما به لحاظ اعتقاداتمان و جمهوری اسلامی بودن مدل اقتصادی خود را داریم، اما مدیریت اقتصادی یک امر عام است.

وی افزود: مدیریت اقتصادی موفق تولید کشور را بالا می‌برد، مدیریت در کشورداری تجربه بشری است، فقط ما در دنیا نیستیم که کشورداری و مدیریت اقتصادی می‌کنیم.

متکی بیان داشت: دیگران هم به تورم، کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن ارز بر می‌خوردند، اما آنها در این موارد چه می‌کنند.

وی با اشاره به دوران حضور خود در ژاپن به عنوان سفیر عنوان کرد: در سال‌های 73 تا 78 جنوب شرق آسیا با بحران پولی بانکی مواجه بود و کشورهای دیگر نیز تأثیر گرفته بودند.

متکی تصریح کرد: اما در مالزی این مشکل را بررسی و ریشه‌های خارجی و داخلی آن را پیدا کردند، نمایندگی سوروس، سرمایه‌‌گذار آمریکایی را به دلیل اینکه در ارز کشورها دخالت داشت، بستند.

وی خاطر نشان کرد: از 20 سال پیش ارزش پول مالزی در برابر ارز خارجی تغییر چندانی نکرده است، این یک تجربه موفق است.

وزیر سابق امور خارجه اظهار داشت: الگوی ما جمهوری اسلامی است، اما مدیریت یکسان است و تعریف تورم در همه جا یکی است در هر کجا اتفاق بیفتد، همان معنی را دارد.

سیاست‌های ما در حمایت از تولید نبوده است

متکی ابراز داشت: تولید به همراه خود اشتغال دارد، اما آیا سیاست‌های ما طی سال‌های گذشته در حمایت از تولید بوده است در مرور اتفاقات گذشته نشان می‌دهد که در حمایت از تولید نبوده است.

وی گفت: تولید ثروت در کشور باید مقدس شمرده شود، بخشی از جامعه در دهک‌های پایین جامعه هستند که اقشار آسیب‌پذیر هستند و تأسف‌بار این است که پنج دهک پایین جامعه بیشترین جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

متکی افزود: درمان این مسئله در توجه به نقطه دیگر جامعه یعنی تولید ثروت است، قرار نیست فقر را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، باید ثروت، برخورداری‌ها و تأمین اجتماعی را میان مردم تقسیم کنیم.

وی تصریح کرد: برای ایجاد این موارد اول باید تولید ثروت را مقدس بدانیم، منظور از تولید ثروت حرام‌خواری، رانت‌خواری، ویژه‌خواری و کلاهبرداری نیست.

متکی بیان داشت: آموزه‌های دینی ما گفته کسی که در راه تأمین معیشت زندگی خود تلاش می‌کند، مجاهد فی‌سبیل‌الله است، پس کسانی که برای ملت تولید می‌کنند در چه جایگاهی قرار دارند.

وی عنوان کرد: در حوزه نرم‌افزاری و مقررات باید دفاع از تولید باشد، اگر شما ماشین‌آلات و قطعاتی را برای تولید داخل کشور وارد کنید که عوارض گمرکی آن بیشتر از عوارض گمرکی کالای ساخته شده باشد، فاتحه تولید را می‌خوانید و به آن توجه نمی‌کنید.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام خمینی (ره) و رهبری خاطر نشان کرد: در نگاه به کشورهایی که تولید ثروت زیادی دارند و وضعیت رفاه اجتماعی خود را بالا می‌برند، اقتصاد کشور دست مردم است.

متکی گفت: در دنیا 80 درصد اقتصاد دست مردم و 20 درصد آن شامل زیرساخت‌های اساسی، صنایع سنگین، راهبردی و استراتژی دست دولت است.

وی ابراز داشت: اگر در اینجا کارشناسان به ما گفتند که بخش خصوصی و تعاونی 20 درصد اقتصاد را دارند و مابقی دست دولت و شبه‌دولت، کافی است، چرا که از اول انقلاب به ما گفتند دولت تاجر، صنعت‌کار و کشاورز خوبی نیست، چرا که مدیریت دولتی مدیریت پرهزینه و ضررده است.

متکی اظهار داشت: تأمین اجتماعی جایی است که حق بیمه می‌پردازیم تا هزینه‌های ما از این محل تأمین شود، تأمین اجتماعی از اقشار مختلف جامعه پول گرفته و به کارخانه، زمین، تجارت، صنعت تبدیل شده است.

وی بیان داشت: صدها شرکت متعلق به تأمین اجتماعی هم‌اکنون ضرردهی دارند، دولت بدهکار تأمین اجتماعی می‌شود، مدیریت دولتی کارخانه، تجارت، صنعت و کشاورزی ضرر می‌دهد.

متکی افزود: حمایت از تولید به معنی عزم جدی برای برداشت همه موانع و ایجاد تشویق‌ها است، تولید شاه‌کلیدی است که بیکاری، تورم و گرانی به واسطه آن قابل درمان است، اما رفع مشکلات آن حماسه را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: از مهرماه سال گذشته تیمی از اساتید دانشگاه و مدیران اقتصادی در حوزه‌های مختلف شرایط کشور را رصد می‌کنند و راهکارها را در هر بخش تعریف می‌کنیم.

حمایت‌های ایران سیاسی، مردمی و موضعی است

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: در حمایت از مسائل منطقه‌ای، امنیت کشور برای ما مهم است، اگر آمریکا در خاورمیانه می‌گوید، رفع مسئله جزو امنیت ملی است، ما دارای اولویت بیشتری هستیم.

متکی خاطر نشان کرد: استراتژی آمریکا در عراق و افغانستان این بود که دولت روی کارآمده تعهد آنها و مخالف ایران باشد، بنابراین ما سعی کردیم که متحدان آمریکا سر کار نیایند.

وی گفت: مشکل کنونی سوریه بخشی در اقدامات تروریستی و بخشی در دخالت‌های دیگران است، عربستان مدافع دموکراسی در سوریه شده، اما آیا کل حکومت عربستان دموکراتیک است، پس اهداف دیگری دارد.

متکی ابراز داشت: ما نمی‌توانیم مواضع توسعه‌طلبانه مانند آمریکا و صهیونیست در سوریه داشته باشیم، حمایت‌های ما سیاسی، مردمی و موضعی است.

وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی موضع نسبت به مسائل دارد، اما به معنی دخالت نیست، جایی که به امنیت ملی ما مربوط می‌شود، نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد