کد خبر: ۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۹
تصمیم من تشکیلاتی نبوده و از جایی به من دستوری نرسیده است، بلکه با رصد شرایط تصمیم به کاندیداتوری گرفته‌ام... تمام افرادی که دنبال هزینه حلال می گردند ما در خدمتشان هستیم.
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دانشجویان درباره کاندیداتوری‌اش گفت: تصمیم من تشکیلاتی نبوده و از جایی به من دستوری نرسیده است، بلکه با رصد شرایط تصمیم به کاندیداتوری گرفته‌ام.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، منوچهر متکی داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 در دانشگاه شهید رجایی و در جمع دانشجویان اظهار داشت: در کشورهایی که سازوکار حزبی برای فعالیت‌های سیاسی نهادینه شده است، رخدادهای مهم سیاسی مانند انتخابات از موضوعاتی است که در طول سالها تا رسیدن به انتخابات در دستور کار است.و در این خصوص مواضع و نقدهای پیرامون مدل‌های کشورداری صورت می‌گیرد که این یک امر عادی است

وی ادامه داد: اما در کشور ما که سامانه لازم برای کار نهادینه حزبی که در امر فعالیت‌های سیاسی نقش آفرین باشد، پیدا نشده است، انتخابات بهانه و فرصتی است که جریانات و چهره های سیاسی و کسانی که نامزد می‌شوند، مطالب و مسائل خود را بیان کنند.

وزیر سابق وزارت امور خارجه افزود: از این منظر و بدون اینکه تبلیغاتی در امر انتخابات داشته باشیم و دچار مشکلات قانونی نشویم، ایجاد چنین فرصت‌هایی بسیار مناسب است. ضمن اینکه بنده در دانشگاه‌های دیگر این توصیه را کرده‌ام که تشکل‌ها با حمایت روسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم و بهداشت این فرصت را ایجاد کند بدون اینکه کشیدن به سوی از طرف جریانات سیاسی باشد.

متکی عنوان کرد: نفس این عمل که در آن فرصت‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی فراهم می‌شود، مناسب و نوعی اطمینان سازی در جامعه است همچنین هدف از این اقدام کشیدن فضای دانشگاه به سمت و سوی خاصی نیست و بلکه هدف تنویر افکار عمومی است.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: انتخابات بعد از انقلاب اسلامی سازوکار عینی و تبلور عینی در نظام اسلامی بود. چرا که انتخابات در قبل از جمهوری اسلامی وجود نداشت و در مصاحبه‌های عناصر پشت پرده رژیم گذشته مطرح می‌شد که چگونه افراد برای مجلس و مسئولیت‌ها تعیین می‌شدند.

وی ادامه داد: امام با باوری جدی به حضور و نقش مردم وارد عرصه شد و تا آخر به مردم باور داشت و براساس این باور رابطه منطقی و عاطفی با مردم برقرار کرد و مردم نیز با وی چنین رابطه‌ای داشتند. همچنین تاکید ایشان بعد از پیروزی انقلاب این بود که حتی در سخت‌ترین شرایط یک روز هم در تصمیم‌سازی سیاسی از اراده مردم دور نشویم.

داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 عنوان کرد: متفاوت بودن انتخاب شوندگان در مجلس گویای این مطلب است که تعیین کنندگان نتیجه انتخابات مردم بوده‌اند و حتی ارائه دولت‌ها که از ظرفیت برگزاری و امکانات برخوردارند، اثر نداشته. شاید دولت‌های مختلف علاقمند بودند و معتقد به این بودند که خیلی خوب کار کرده‌اند، لذا اعتقاد دارند که بعد از خودشان کسی انتخاب شود که خط و راه آنها را ادامه دهد.

متکی افزود: اما در پایان دولت آقای هاشمی ( دولت هفتم و هشتم ) دیدیم که این اتفاق نیافتاد و در پایان دولت آقای خاتمی وی به دلیل سلیقه سیاسی و خواستگاه فکری علاقمند بود که  افراد دیگری رای بیاورند، اما نتیجه انتخابات چیزی نبود که حکمرانان راغب به آن باشند.

وی گفت: من در مجلس اول حضور داشتم و در این مجلس نخستین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و امروز که 14 اسفند است و اوج حرکت رئیس جمهور بر علیه ارکان نظام و فضای انقلاب در کشور شکل گرفت و سخنرانی بنی‌صدر در دانشگاه تهران مسائلی را پیش آورد که منجر به وقایع 29 خرداد سال 60 شد .

وزیر سابق وزارت امور خارجه ادامه داد: این رخداد عجیب که بعد از انقلاب یعنی دو سال اول رخ داد، دغدغه به وجود آورد و از جایگاهی مانند ریاست جمهوری کل نظام به چالش کشیده شدکه این چالش با اصل نظام همخوانی نداشت. همچنین این دغدغه که چگونه رئیس جمهوری چنین تبعاتی نداشته باشد، میان زعمای قم و مردم به وجود آمد.

متکی افزود: از سال 60 تا کنون را می‌توان به دو دوره 16 ساله تقسیم بندی کرد؛ در 16 سال اول دغدغه اشاره شده کارساز بود و در میان کاندیداهای مطرح، زعمای قم دست روی یک کاندیدا می‌گذاشتند و مردم نیز براساس تشخیص آنها رای می‌دادند.

وی گفت: در 16 سال اول ( سال 60 تا 76)  سه رئیس جمهور یعنی شهید رجایی،‌ مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشته‌اند که در این سه دوره مردم به آنها رای دادند ؛‌انتخابات 16 ساله اول رقابتی نبود ولی در دوره آقای هاشمی اینگونه شد و زمانی که  آقای توکلی در سال 72 نامزد شد 4تا5 میلیون رای آورد، ولی باز هم انتخابات طبق دغدغه برگزار شد.

وزیر سابق وزارت امور خارجه عنوان کرد: سال 76 زعمای قم گمان می‌کردند همان فاکتور تعیین کننده نتیجه انتخابات است. لذا نامزدی را مشخص کردند. ولی اتفاق جدیدی افتاد و این اتفاق این بود که کسانی جمع شدند و گفتند: فلانی، ولی در بدنه جامعه دغدغه ها متفاوت شد؛‌ گفتند آقای "الف"  رای بیاورد اما آقای "ب" رای آورد و هشت سال هم رئیس جمهور شد.

متکی گفت: گفتمان و مواضع کاندیدا و شخصیت و عملکرد یک فرد نامزد دست به دست هم می‌دهند تا در میان مردم فضایی را به وجودآورند که انتخابات 24 خرداد سال 92 نیز بر این اساس رقم خواهد خورد. یعنی فضایی که کسی نمی‌تواند بگوید چگونه شکل خواهد گرفت.

متکی در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

***سنگال بماند برای بعد از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد***

متکی در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس جمهور شوید آیا وزیر امور خارجه را در سفر خارجی عزل می‌کنید؟ گفت: اگر از خودتان بپرسید جوابتان چیست؟

دانشجویان در ادامه به وی با صدای بلند گفتند: بله ؛ متکی نیز بیان کرد: من و احمدی نژاد وقتی شهروند عادی شویم ماجرای سنگال که حرف‌های شنیدی دارد را خواهم گفت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نقاط ضعف خود عنوان کرد: در مورد نقطه ضعف بنده دیگران باید بگویند که چه نقاط ضعفی دارم ؛‌ما باید نظرات دیگران را جمع آوری کنیم. ضمن اینکه براساس کلام معصوم که می‌فرماید بهترین فرد نزد من کسی است که عیب من را بیان کند، لذا صبوری در شنیدن ما بالا است.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: بنده در محیط کار افرادی را داشتم که آنها من را نصیحت می‌کردند و مطالب را مکتوب می‌فرستادند؛‌ یکی از نقاط ضعف مدیران این است که نبینند در محیط کار آنها چه می‌گذرد. لذا ندانستن این موضوع موجب می‌شود تصمیمات از پختگی لازم برخوردار نباشد.

متکی گفت: یکی از هنرهای شهید بهشتی این بود که ایشان تلاش می‌کرد تا افراد مجموعه خود که استعداد و ابتکار بالایی داشتند را شناسایی کند همچنین از عدالت اساس خلقت و هستی است و خلقت بر عدالت بنا نهاده شده است.

وی عنوان کرد: عدالت یعنی هر چیز را در جای خود قرار دادن و به معنای برابری نیست. بلکه این معنی را می‌دهد که در فعالیت اجتماعی امکانات برای افراد به صورت عادلانه فراهم باشد. لذا با توجه به انتخابات عدالت یعنی رویکردی به مسائل زندگی مردم و مسائل اقتصادی کشور.

وزیر سابق امور خارجه گفت: در مسایل اقتصادی عدالت یعنی توزیع عادلانه امکانات و ثروت ضمن اینکه دو عنصر مهم این است که به دو سوی جامعه توجه کنیم. یک سوی جامعه دهک‌های پایین و سوی دیگر افرادی هستند که در چرخه تولید نقش دارند. لذا ما موظف هستیم ثروت، درآمد  و تولید را عادلانه توزیع کنیم.

متکی گفت: تولید فصل لاینفک اقتصاد هر کشوری است و کشورها نیز در تولید نگاه متفاوتی دارند. کشورهای متمرکز بر تولید نقش موفقی داشتند. ضمن اینکه اقتصاد امری عرفی است و در نظام اسلامی ما جهت گیری و مدل اسلامی - ایرانی خودمان را داریم.

وی افزود: موهسینگ نخست وزیر هند بیست سال پیش وزیر اقتصاد و دارایی بود. ولی وی مبتکر هند نوین است و هم اکنون این کشور 50 میلیارد دلار صادرات نرم‌افزاری دارد؛ حتی زمانی که بنده در کشور هند دانشجو بودم، اساتید آنجا از پیشرفت دنیا و حساب‌هایی که در دست ما بود تعجب می‌کردند اما هم اکنون کشور هند پیشرفت کرده است.

متکی با بیان اینکه: "برنامه پنج‌ساله ما اگر در تعارض با برنامه بیست‌ساله باشد یعنی بیراه می‌رویم"، افزود : فردا کنفرانس داخلی و خارجی دارم که بخشی از مواضع خود را در آنجا مطرح می‌کنم. همچنین نامه‌ای در خصوص مسائل اقتصادی خطاب به مردم منتشر خواهم کرد.

وی گفت: برنامه ریزی درست اقتصادی ما باید براساس جامعه و قشر متوسط جامعه باشد و طبقه متوسط باید فراگیری جامعه داشته باشد. لذا در این خصوص از مهرماه گذشته با تیمی از اقتصاد دانان، کارشناسان و مدیران حوزه های مختلف جلسات منظمی داریم تا برنامه ریزی های اقتصادی مناسبی داشته باشیم.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص حامیان اصلی خود گفت: یک سال است که این موضوع را در دست بررسی داشتم و بعد از یکسال تصمیم من تصمیم تشکیلاتی نبوده است و از جایی به من دستوری نرسیده و برای تعاملات ویژه انتخاباتی نیز نبوده است. بلکه با رصد شرایط و بررسی‌های جوانب این امر تصمیم به کاندیداتوری گرفته ام و به هرکسی و هر مجموعه ای که بلاشرط همراهی و حمایت کند می‌گویم مرحباً بناصرنا.

متکی در خصوص ائتلاف گفت: مقوله ائتلاف در بین افرادی که از اشتراک فکری ، سلیقه‌ای و سیاسی برخوردارند امری طبیعی است. بنده نیز در جلسات مطرح کرده ام که مهم نیست که از بین 5 نفر بگوییم یک نفر. بلکه مهم این است که تصمیم براساس سازوکار اجماعی مورد پذیرش قرار گیرد و براساس روش درست صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در سال 84 تعداد کاندیداها زیاد بود، ولی شورای هماهنگی به کاندیدای واحدی رسید. لذا باید سازوکاری پذیرفته شود که آن تعیین کننده شکل گیری ائتلاف باشد.

***موفقیت‌های دولت احمدی‌نژاد در برخی حوزه‌ها قبل و بعد از انقلاب سابقه نداشت***

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به این پرسش که شما کدام کابینه را بین دولت آقای احمدی نژاد و آقای خاتمی موفق‌تر می‌دانید و ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب کدام دولت است؟ گفت: دولت آقای احمدی نژاد مانند هر دولت دیگری در نقاط قوت و ضعف قابل ارزیابی است و این ارزیابی در فاصله نه چندان دور صورت می‌گیرد. ولی در دولت نهم و دهم گام‌هایی می‌بینیم که قبل و بعد از انقلاب صورت نگرفته بود.

متکی گفت: تولید برق در دولت آقای خاتمی 35 هزار مگا بایت بود ولی در دولت نهم و دهم دو برابر شد. همچنین تمام صادرات ما تا دولت خاتمی و تا زمانی که دولت نهم تشکیل شود، هفت و اندکی میلیارد دلار بود ولی در دولت نهم و دهم به 40 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه: "باید در مورد هرکسی همان‌گونه قضاوت کنیم که دوست داریم در مورد ما قضاوت کنند"، افزود: در حوزه سیاست خارجی نیز در دولت آقای خاتمی و دولت نهم و دهم دو رویکرد متفاوت داریم ؛ در دوران خاتمی تنش‌زایی، لبخند در سیاست خارجی و عادی‌سازی روابط مطرح بود.

همچنین در بحث هسته ای یک موضع گیری در دولت خاتمی و یک موضع گیری دیگر در بعد از دولت خاتمی داشتیم.

متکی تاکید کرد: سیاست لبخند در ظاهر مناسبات ما با مدعیان علیه ما تعاطفی را به وجود آورد . ولی در سرفصل‌های غرب علیه ما هیچ تغییری را به وجود نیاورد؛ در بحث هسته ای دولت خاتمی تعامل را اساس قرار داد و در آن زمان 1+5 وجود نداشت. بلکه ایوتیری بود که در این خصوص توافقاتی صورت گرفت و همراهی خوبی داشتیم .

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: دولت خاتمی و احمدی نژاد به دنبال این بودند که حق ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را بگیرند ولی در زمان دولت خاتمی یک رویه ایجاد شد و این رویه سوزن بانی شد  و ما تعلیق را برای 6 ماه  تا 2 سال با هدف پذیرفتن حق هسته ای قبول کردیم.ولی در ماه‌های پایانی دولت آقای خاتمی نامه غربی‌ها برایمان ارسال شد و در این نامه همه چیز وجود داشت الا پذیرش حق ایران لذا رویکرد عوض شد و تعلیق را در نطنز و اصفهان قطع کردند.

***رهبری در مسائل بین‌المللی جوری سخن گفتند که هیچ‌کس نتوانست ایرادی بگیرد***

متکی با بیان اینکه اشتباهات یعنی با لسان نادرست سخن گفتن و به زبان دنیا سخن نگفتن، گفت: غربی‌ها با ما مذاکره انجام می‌دهند و مواضع خود را در قالب دیپلماتیک و چهارچوب خود بیان می‌کنند؛ مقام معظم رهبری در موضوعات هسته ای و رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی مواضعی را مطرح کردند که هیچ کجا نتوانست به آن ایراداتی بگیرد. لذا باید در سخن گفتن با دنیا دقت کرد.

وی تصریح کرد: دولت خاتمی در حوزه جذب نخبگان ، توسعه سیاسی و در بحث جوانان و محیط آکادمیک موفق بود و نتیجه آن را در انتخابات88  دیدیم که اپوزیسیون 2 میلیون و 200 رای آورد. ولی آقای هاشمی در دولت خود به وزرا گفت که شما تنها به کارهای بروکراتیک بپردازید و من پاسخگوی مسائل سیاسی هستم ولی پاسخ لازم داده نشد و این پاسخ ها روی هم انباشته شد.

***در آینده نزدیک درباره ضعیف‌ترین دولت بعد از انقلاب نظرم را می‌گویم***

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه آن فردی که حکمرانی می کند باید به ابعاد جامعه توجه کند ، افزود: فعلا در مورد ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب پاسخ روشنی ندارم، ولی در دعوت‌های بعدی این را پاسخ می‌دهم.

متکی در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت احتمالی  ضمانت شغلی دانشجویان را در نظر گرفته اید؟ تاکید کرد: بله ؛‌ گستردگی توسعه دانشگاه با تولید شغل‌ها مشکل ایجاد می‌کند و زمانی که میان دانشگاه و شغل انطباقی وجود نداشته باشد و عرضه و تقاضا هماهنگ نباشند، اسم آن را می‌توان تورم گذاشت چرا که در کالا به معنای گرانی قیمت و در نیروهای جامعه به معنای بیکاری است.

وی افزود : در حوزه تولید ما باید باورمند سرمایه گذاری کنیم ضمن اینکه سیاست ما در عرصه تولید موفق نبوده است و دو مشکل اساسی در بین مردم یعنی تورم و اشتغال وجود دارد. همچنین بیشترین تمرکز ما در جلسات بر این دو موضوع است که حاصل آن را در قالب فرمول ارائه خواهیم کرد.

متکی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا در تفسیر شما دولت آقای خاتمی بد و دولت آقای احمدی نژاد خوب مطرح شد؟ عنوان کرد: بنده در مقایسه بین دولت خاتمی و احمدی نژاد از لفظ خوب و بد استفاده نکردم.  بلکه عنوان کردم که در حوزه‌هایی در دوره آقای احمدی نژاد گام‌های بلندی برداشته شد. دولت نهم و دهم شهامت اجرای هدفمندی یارانه ها را داشت، ولی آقایان هاشمی و خاتمی گفتند که می خواستیم این قانون را اجرا کنیم، ولی اجرا نشد.

متکی گفت: ما عملکرد دولت‌های مختلف را در برنامه های پنج ساله یعنی پایبندی به برنامه ها و کنترل شاخص ها بررسی کرده و متوجه شدیم که وضعیت تورم در مقایسه بین دولت اقای احمدی نژاد و آقای خاتمی  به زبان آمار پایین تر است ضمن اینکه در دوران آقای هاشمی  جز سال 73 و 74 باز هم به همین صورت بوده است.

وی عنوان کرد: در دولت آقای احمدی نژاد یکی از مواردی که می‌توان در خصوص اظهارات ایشان در مجلس گفت،‌ هنجار شکنی بود که در آغاز دولت نهم اتفاق افتاد.

***دستگاه دیپلماسی باید در خدمت دستگاه اقتصادی باشد***

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: بنده در سال 64 در ترکیه سفیر بود‌ه ام و با سفیر ژاپن نیز ملاقاتی داشتم. سفیر ژاپن به من گفت که عمده ترین کار من این است که برای ژاپن شرکت‌هایی را به منظور سرمایه گذاری پیدا کنم. لذا بنده به این موضوع که دستگاه دیپلماسی باید در خدمت دستگاه اقتصادی باشد، باور دارم.

وی ادامه داد: دولت آقای هاشمی در زمانی که من سفیر بودم تصمیم گرفت که 50 میلیارد دلار برای بازسازی کشور از منابع خارجی تامین کند که ده میلیارد از این رقم از طریق کشور ژاپن بود. لذا نیمی از این مبلغ با گرفتن پروژه‌ها تامین شد.

متکی ادامه داد: زمانی که من سفیر بودم، تصمیم گرفته شد معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تفکیک شود. ولی من همان موقع به اطلاع مسئولان رساندم که این تصمیم اشتباهی است. لذا زمانی که وزیر امور خارجه شدم طرحم به آقای احمدی نژاد این بود که چالش ها در محیط بین المللی است، لذا اقتصاد را در بحث بین الملل وارد کنیم. بنابراین از شرکت‌های دولتی و خصوصی در سفرهایم همراه می‌بردم.

متکی در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که چرا شما از سفارت ترکیه اخراج شدید ، گفت: من در ترکیه چهار سال سفیر بودم ولی در اواخر دوره سفارت من در خصوص جریان منافقان اتفاقی افتاد و به من اعتراض شد. بنابراین به کشور برگشتم و توضیحاتی را برای مسئولان دادم ضمن اینکه این زمان مصادف با اواخر سفارت من در ترکیه بود.

***به کلینتون جواب سلام دادم ؛نشنید و بعدا گفت متکی سلام نکرد***

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جواب سلام خانم کلینتون را ندادی؟ بیان کرد: من جواب ایشان را دادم. منتها کلینتون نشنید، ما در سر میز شام بودیم که این خانم در یک طرف میز نشسته بود و زمانی که شام تمام شد، به جهت اینکه مقامات سر میز هستند و باید از آنها احوالپرسی کنیم به این طرف میز آمده و خانم کلینتون به من سلام کرد و من هم جواب دادم. ولی ظاهرا این خانم نشنید و گفت که من سلام نکردم.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص مذاکره با آمریکا اظهار داشت: بنده به عنوان شهروند به این سوال پاسخ می‌دهم و پاسخ من این است که ما در صورتی که آمریکایی ها در قول و فعل خود اثبات کنند که به دنبال مذاکره با ایران هستند و شرایط و زمینه ها را فراهم کنند، می توان برای مذاکره با آمریکا برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: ولی آمریکا در قول و فعل خود به دنبال مذاکره نیست؛‌ اولاً حرکات آمریکا نشانگر رویکرد آشتی جویانه نیست و روزی که اعلام می‌کند ما می خواهیم مذاکره کنیم، بعد از آن بر علیه ایران تحریم اعمال می‌کند.

متکی افزود: فهم بنده از سیاست آمریکا این است که آمریکا برای عادی سازی روابط با طرف مقابل می خواهد که طرف همه چیز را حتی با فشار بپذیرد و سیاست آمریکایی ها همان سیاست هویچ و چماق است که در مورد ایران نیز 34 سال است این سیاست را دارند.

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا نیز به دنبال مذاکره نیست. ما برای اوباما امکانات به وجود آوردیم و تبادل سوخت را پذیرفتیم، اما سه روز بعد در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کردند که برزیل و ترکیه برای اولین بار رای منفی به آن دادند همچنین بنده نامه های اوباما که در برای اردوغان و رئیس جمهور برزیل نوشته بود آن را دیدم.

متکی با بیان اینکه ما نباید مذاکره را وجه المصالحه قرار دهیم، بیان کرد: من مناظره رامنی و اوباما را دیدم. هر دو به گونه ای رفتار کردند که ایران به خانه آخر خود رسیده است. بنابراین رفتن به چنین مذاکراتی و چنین فضایی چیزی برای کشور به دست نمی‌آورد. لذا عنصر موثر در مقابل آمریکا مقاومت ما است، ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز مذاکره را رد نکردند اما آن را به شرط‌ها و شروط‌ها مطرح کردند.

متکی در خصوص اموال و دارایی های خود گفت: بنده در سال 53 استخدام آموزش و پرورش شدم و در تمام 38 سال گذشته زندگی من از طریق حقوق کارمندی اداره شده و در دو سالی که از وزارت امور خارجه منفک شدم با حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنم؛‌ همسر من نیز دکتر داروساز است و ایشان هم درآمد دارد.

وی ادامه داد: بنده در هیچ کار اقتصادی شخصی و تجاری وارد نشدم و قویاً و مصراً به دنبال حمایت از تولید در کشور هستم و معتقدم که باید تولید در کشور فرهنگ شود.

***مذاکرات آلماتی بدون حاشیه و مثبت بود***

داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 در خصوص مذاکرات آلماتی گفت: مذاکراتی 1+5 مذاکراتی بدون حاشیه‌ای بوده و طرفین ارزیابی مثبتی داشتند. البته موارد دقیق مذاکرات اعلام نشد. ولی نشان داد که عزمی جدی برای ساماندهی درست مذاکرات به وجود آمده و باید منتظر نتایج بعدی مذاکرات و رسیدن به نقطه تفاهم باشیم.

متکی درپاسخ به این پرسش که هزینه های انتخاباتی خود را چگونه تامین می‌کنید؟ گفت: در ابتدای راه بنده با این شعار آمدم که چگونه می‌توان با کمترین هزینه انتخاباتی در انتخابات موفق شد؛ در این میدان تامین امکانات از سوی کسانی است که همدلی آنها را بکشاند یا احساس همفکری کند یا اینکه فکر و مواضع را بلاعوض و بلاشرط بپذیرد و من هم از این طریق هزینه های انتخاباتیم تامین میشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد : تمام افرادی که دنبال هزینه حلال می گردند ما در خدمتشان هستیم.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد