کد خبر: ۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
ساعتی پس از اعلام کاندیداتوری متکی که با بازتاب وسیعی در رسانه‌های مکتوب و مجازی داخلی همراه بود، رسانه‌های خارجی در خبرهایی که روی خروجی‌های خود قرار دادند به انعکاس خبر نامزدی این سیاستمدار کشورمان پرداختند.

اعلام کاندیداتوری وزیر امور خارجه سابق کشورمان که دیروز در قالب نامه‌ای خطاب به خانواده‌های ایرانی صورت گرفته بود با بازتاب‌های گسترده ای در رسانه‌های جهان روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، منوچهر متکی روز سه شنبه(8 اسفند) به صورت رسمی حضور خود را برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید کرد. 

وی که برای اولین بار با صدور نامه‌ای خطاب به مردم دست به ابتکار جالبی در شیوه‌های رایج انتخاباتی زده قصد دارد تا برنامه‌های خود را نیز در نامه‌های آینده‌اش اعلام کند که این موضوع می‌تواند نوید بخش گذار ادبیات شفاهی به مکتوب و آغاز گر ثبت شعار‌‌ها برای آینده باشد.

بنا‌ بر این گزارش؛ ساعتی پس از اعلام کاندیداتوری متکی که با بازتاب وسیعی در رسانه‌های مکتوب و مجازی داخلی همراه بود، رسانه‌های خارجی در خبرهایی که روی خروجی‌های خود قرار دادند به انعکاس خبر نامزدی این سیاستمدار کشورمان پرداختند.

"بی بی سی فارسی" در خبری فوری ضمن اعلام نامزدی وی نوشت: "منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق دولت محمود احمدی‌نژاد و نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری روز ۸ اسفند‌‌ماه با نوشتن نامه‌ای خطاب به مردم ایران اعلام کرد در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است. " بی بی سی پس از انتشار این خبر و متن نامه در سایت خود بارها در بخش‌های مختلف خبری به انعکاس آن پرداخت. رادیو فردا ارگان رسمی سازمان "سیا" نیز این خبر را روی خروجی خود قرار داد.

خبرگزاری "رویترز" در گزارشی با اشاره به این اعلام کاندیداتوری توضیح داد: انتخابات سال آینده برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. منو چهر متکی که نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرده است یکی از همراهان رهبری ایران در همه مسائل است که در نامه‌اش به اجرا نشدن دستورات رهبر اعتراض کرده است.

همچنین "شین هوا" خبرگزاری رسمی چین گزارش داد: متکی سیاستمدار محافظه کار ایرانی در نامه سرگشاده‌اش به مردم ایران تاکید کرده است که برای اجرای اعتقادات رهبری و خواسته‌های مردم می‌آید.

خبرگزاری "ایتارتاس" روسیه نیز در همین زمینه نوشت: اگر متکی پیروز شود سیاست سازگار با "امیدها و خواسته‌های مردم" را انجام خواهد داد.

رادیو فرانسه، رادیو عراق و روزنامه های "القدس"، "المصری الیوم"، "چاینا دیلی" و "دیلی نیوز" نیز به پوشش خبر اعلام حمایت منوچهر متکی پرداختند.

روزنامه "السیاسه" کویت در این‌باره با انتشار خبری در خصوص نامه کاندیداتوری منوچهر متکی نوشت: منوچهر متکی قصد دارد تا با حضور در انتخابات ریاست جمهوری از بستر‌‌‌‌های نرم افزاری خود در راستای مطالبات رهبری و مردم استفاده کند و همچنين از بين بردن فقر و فساد از ديگر موارد ذكر شده در اين نامه است.

روزنامه "الحیات" چاپ لندن نیز در خبری با اشاره به صدور بیانیه متکی خطاب به مردم ایران می‌نویسد: متکی با انتقاد از انجام نشدن خواسته های رهبر ایران آمادگی خود را برای حل مشکلات اعلام کرده است.

شبکه خبری الجزیره نیز در بخش خبری خود ضمن اعلام این خبر افزود : متکی خواستار مدیریت جهادگرایانه و ایجاد فرصت ها از طریق برخورد هوشمندانه با جهان شده است . الجزیره اضافه کرد : متکی تاکید کرده است سیاست خارجی را به خدمت اقتصاد داخلی در می آورد .

شبکه خبری عرب الیوم، روزنامه المشهد چاپ مصر و خبرگزاری اونا مغرب نیز در خبر هایی اعلام کاندیداتوری منوچهر متکی را مورد بررسی قرار دادند .

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه ساعاتی پس از این اعلام در داخل کشور به بازتاب وسیع خبر این اعلام کاندیداتوری پرداخت . آناتولی در خبری نوشت : متکی اولین کاندید جدی ریاست جمهوری ایران است که نامزدی خود را برای انتخابات سال آینده اعلام می کند . گرچه محمود احمدی نژاد دو سال قبل او را از پست وزارت خارجه عزل کرد اما متکی اکنون در قامت یک رئیس جمهور خود را مهیای انتخابات یازدهم می کند .

رادیو آزاد اروپا نیز در گزارشی با اشاره به این خبر اعلام کرد : متکی نامه سرگشاده ای را خطاب به مردم ایران صادر کرده است . وی در کنار دو سیاست مدار ایرانی دیگر ( محسن رضایی و محمد باقر قالیباف) از گزینه های ریاست جمهوری اسلامی ایران هستند .

اعلام کاندیداتوری منوچهر متکی به عربستان سعودی هم رسید . روزنامه الریاض چاپ عربستان در خبری ویژه نوشت : با گذشت چند روز از اعلام روز ثبت نام و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران وزیر امور خارجه سابق این کشور به طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد . متکی با اعتراض به سیاست های اشتباه دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرد که در صورت پیروزی شرایط زندگی ایرانیان را بهبود می بخشد . الریاض اضافه کرد : متکی تاکید کرد می تواند هر پدیده ای را در راستای منافع ملی شهروندان این کشور استفاده کند .

روزنامه حریت چاپ ترکیه نیز به انعکاس کاندیداتوری نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نوشت : متکی رسما نامزد ریاست جمهوری ایران شد .

پایگاه های خبری الشرق ، ایلاف ، السجل، ، ال نشرا لبنان ، روزنامه اماراتی الخلیج ، پایگاه خبری العهد، روزنامه لیدر گازت ، تلوزیرون تی آر تی، پایگاه خبری ترکیش نی، شبکه العالم، پایگاه خبری زیمبیو آلمان، پایگاه خبری البینه، مرکز مطالعات سیاسی قطر، پایگاه مرکز بین المللی قفقاز و خبرگزاری آسیا از دیگر رسانه هایی بودند که به انعکاس نامزدی این سیاستمدار کشورمان پرداختند .

خبرگزاری ارمنستان و پایگاه خبری تی یو آ روسیه نیز تحلیل متفاوتی از این خبر ارائه دادند : منوچهر متکی که اعلام کاندیداتوری کرده است به همراه باهنر و آل اسحاق عضو گروه محافظه کارانی است که در کنار ائتلاف سه محافظه کار دیگر یعنی حداد عادل و قالیباف و ولایتی به ریاست جمهوری می اندیشند .

به نظر می رسد نامزدی یه دیپلمات که در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی کم سابقه بوده است نگاه های زیادی را به سمت انتخابات ایران جلب کرده است .

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد