کد خبر: ۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۶
در مراسم گرامیداشت دهه فجر در مسجد زین‌العابدین(ع) قم عنوان شد:
وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه شرایط بحرانی و بد اقتصادی برای همه کشورها وجود دارد عنوان داشت: با این وجود رشد چشمگیر و ساماندهی وضعیت اقتصادی در بعضی کشورها، بیان‌گر این حقیقت است که راهکارهایی برای مقابله با این شرایط وجود دارد.
وزیر سابق امور خارجه گفت: آوار شدن قیمت‌ها بر سر مردم تنها به دلیل تحریم‌ها نیست بلکه عدم تصمیم‌گیری‌های به‌جا و به هنگام در ایجاد این شرایط تأثیرگذار بوده و می‌توان گفت هیچ منطقی بر شرایط کنونی اقتصاد حاکم نیست.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، منوچهر متکی یکشنبه شب در مراسم گرامیداشت دهه فجر که در مسجد زین‌العابدین(ع) قم برگزار شد با اشاره به سه پایه اساسی انقلاب اسلامی یعنی اسلام، ولایت و مردم اظهار کرد: این سه رکن اجزای جدایی‌ناپذیر شکل‌گیری انقلاب هستند.

وی افزود: مکتب اسلام، ولایت فقیه و مردم رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی هستند و دشمنان نیز همواره تلاش می‌کنند میان این سه رکن زاویه ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه دولت نهم با بیان اینکه امام راحل منشور جهانی انقلاب را برای همه انسان‌ها و همه دوران‌ها تدوین کرد گفت: هویت دوباره به مسلمانان دستاورد خمینی کبیر بود و اگر حمایت‌های بی‌دریغ غرب از حاکمان دست‌نشانده نبود سه دهه قبل شاهد بیداری اسلامی می‌بودیم.

وی در ارتباط با ویژگی‌های دولت و خدمتگزاران در نظام اسلامی بیان داشت: یکی از شرایط اولیه و لازم برای خدمت به جامعه و نظام کارآمدی دولت‌مردان است.

متکی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر کار و تولید تاکید فراوانی دارند و لازم است در شرایط کنونی کارشناسی دقیق برنامه‌ها و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود و مسئولان در راستای حمایت از تولید و مردمی کردن اقتصاد، برنامه‌ریزی روشن و مشخص داشته باشند.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه شرایط بحرانی و بد اقتصادی برای همه کشورها وجود دارد عنوان داشت: با این وجود رشد چشمگیر و ساماندهی وضعیت اقتصادی در بعضی کشورها، بیان‌گر این حقیقت است که راهکارهایی برای مقابله با این شرایط وجود دارد.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند ادعای این را داشته باشد که در همه عرصه‌ها کارشناس و متخصص است؛ مدیران کشور باید به منظور ارائه راهکارهای صحیح با متخصصان حوزه‌های مختلف همفکری و مشارکت داشته باشند.

متکی با تاکید بر پرهیز از آزمون و خطا در شرایط حساس اقتصادی کشور گفت: سم مهلک اقتصاد کشور در شرایط کنونی، نبود کارشناسی دقیق و نبود ثبات در تصمیم گیری‌هاست.

وزیر امور خارجه دولت نهم اضافه کرد: آوار شدن قیمت‌ها بر سر مردم تنها به دلیل تحریم‌ها نیست بلکه عدم تصمیم‌گیری‌های بجا و به هنگام در ایجاد این شرایط تأثیرگذار بوده و می‌توان گفت هیچ منطقی بر شرایط کنونی اقتصاد حاکم نیست.

متکی افزود: صحبت‌های امروز مجلس باعث شد رادیوهای بیگانه امشب را جشن بگیرند.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه انقلاب ایران یک نظام کودتایی نیست گفت: انقلاب اسلامی برآمده از الله اکبرهای مردم و خون‌های شهداست.

وی ادامه داد: در شرایط امروز جهان و مجموعه تحولات منطقه نشان‌دهنده هدف‌گذاری دشمنان است؛ آنان به دنبال این هستند که این تحولات اثری در راستای منافع آن‌ها در نظام جمهوری اسلامی بگذارد.

متکی با اشاره به استراتژی آمریکا از حمله به افغانستان بیان داشت: استقرار حکومتی موافق آمریکا و مخالف ایران هدف آمریکا در این کشور و نیز در عراق بود؛ امروز پس از 12 سال از گذشتن این حملات ایالات متحده به هیچ کدام از این اهداف دست نیافته زیرا دولت آمریکا تلاش زیادی کرد تا بتواند مجلس و دولتی موافق خواسته خود در این کشورها بر سر کار بیاورد اما به این هدف دست نیافت.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و همدستانش به وسیله شناخت صحیح رهبری و جمهوری اسلامی در زمین بازی به خاک افتادند عنوان داشت: غرب امروز در سوریه نیز همان نقشه‌های گذشته را دنبال می‌کند؛ دولت سوریه باید دخالت بیگانگان را در امور داخلی خود مورد توجه قرار دهد زیرا آمریکا و دیگر کشورهای استعمارگر بیش از دو سال است که به دنبال سرکوب دولت سوریه هستند.

وی اضافه کرد: عربستان سعودی، قطر و ترکیه در قضیه سوریه جزو ضرر کنندگان بوده و به هیچ وجه مدافع دموکراسی نیستند و ضلع چهارم آن‌ها نیز اسرائیل است هرچند خود بر این حقیقت واقف هستند که موفق به شکست دولت سوریه نخواهند شد.

متکی با تاکید بر توجه به خواسته‌های مردم سوریه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه به دنبال ماجراجویی نیست اما در بحث هسته‌ای به دنبال حقوق خود بوده و آنچه را به دنبالش بوده به دست آورده است.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: دیپلماسی به معنای رسیدن به یک نقطه تفاهم برای دو طرف است به همین دلیل نمی‌توان نام لج بازی بر آن گذاشت؛ ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال حقوق هسته‌ای خود است و نمی‌خواهد مسائل دیگری را پیش بکشد، بحث روابط خارجی اگر با منطقی که جمهوری اسلامی دنبال شود به یقین مخاطبان خاص خود را در جهان خواهد داشت.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: قم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد