کد خبر: ۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
در جمع دانشجویان دانشگاه های قشم عنوان شد:
آمریکایی ها باید در عمل بر این نتیجه برسند و وارد این بحث با ایران شوند، زمانی که آمریکایی ها به موازات حرف ها و طرح ها، اقدامات دشمنانه علیه جمهوری اسلامی را متوقف کنند و این در عمل ثابت شود که آنها به دنبال مناسبات جدی با ایران هستند، آن وقت حرف مقام معظم رهبری در شیراز خواهد شد.
وزیر سابق امور خارجه گفت: آمریکا در سوریه دچار تناقض است، خود را مخالف تروریسم معرفی می کند ولی در سوریه از اینها حمایت می کند ضمن اینکه ...

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، منوچهر متکی عصر روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه های قشم در پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص تحولات سوریه اظهار داشت: در مسئله سوریه به اعتقاد بنده آمریکایی ها حق تعیین تکلیف برای مردم سوریه را ندارند و متاسفانه بیشترین ضررکننده برای سوریه در منطقه، ترکیه در کنار قطر و عربستان  و در خارج از منطقه، آمریکایی هاست.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا آنچه در سوریه اتفاق می افتد با آنچه در کشورهای دیگر اتفاق می افتد، صورت مسئله یکسان دارد، بیان داشت: تحولات قیام های مردم منطقه در کشورهای مختلف که از تونس شروع شد، در مصر به نتیجه رسید، در مراکش آتش زیرخاکستر است و در بحرین که ادامه دارد، ویژگی هایی دارد، اول اینکه حرکت مردمی و مسالمت آمیز است، مسلحانه نیست و اینکه قیام کنندگان، مردم همان کشورند و دخالت خارجی وجود ندارد.

وزیر خارجه سابق کشور افزود: به عنوان مثال در مصر یک تظاهر کننده ایرانی، سوری، لیبیایی و سعودی نمی بینید؛ بنابراین در سوریه حادثه ای که اتفاق افتاد در آغاز مثل دیگر سایر کشورها بود، جمعیت سنگینی از مردم مثل حمص، درعا و غیره مطالبات خود را مطرح کردند ولی اشتباه دولت سوریه این بود که همان برخوردی با مردم کرد که بقیه کشورها انجام دادند.

متکی گفت: ما هم در مواضع علنی و هم در ارتباطاتی که با سوریه داشتیم، اعلام کردیم این کار غلطی است و سوریه باید تغییر رویه دهد، بشار اسد هم فرد هوشمندی است؛ وی به مطالبات و خواسته های مردم پاسخ داد و  در صحنه سوریه دیدیم صورت مسئله متفاوت شد.

وی بیان کرد: دیدیم در شهرها دیگر این مردم نیستند که درخواست و مطالبه دارند؛ بلکه گروهی سلاح در دست دارند که فقط سوری نیستند، بلکه اردونی ، سودانی ، سعودی، افغانی و ترکیه ای و حرکت های افراطی القاعده و سلفی گری در اینجا میدان داری می کردند؛ پس صورت مسئله متفاوت و بعد هم مبارزه مسلحانه شروع شد.

این کارشناس سیاست خارجه ادامه داد: وقتی مبارزه مسلحانه شد در قانون بین الملل برای دولت سوریه این حق ایجاد شد که مقابل آنها بایستد و ارتش را وارد کند.

متکی ادامه داد: نکته مهم دیگری که وجود دارد دخالت سیاست های خارجی است. کجا غربی ها این طور بی محابا دخالت می کنند، سلاح می دهند و کمک می کنند. به اعتقاد بنده در سوریه توجه به مطالبات مردم سوریه، آری و مقابله با دخالت های خارجی نیز آری؛ آمریکایی ها حق تعیین تکلیف برای مردم سوریه را ندارند.

وی بیان کرد: اگر گروهی مسلحانه در کشوری علیه حکومت قیام کنند، حق آن دولت است که در مقابل آنها ایستادگی کند؛ اما اینکه آمریکا و انگلیس و سیاست نیابتی آنها در منطقه  ترکیه، عربستان و قطر بگویند این حکومت باشد یا نباشد، این برای برای ما مسئله دار و بودار است.

وزیر خارجه سابق کشورمان اظهار داشت: همین حرفی که دبیر کل سازمان ملل در ترکیه زد که برای مسئله سوریه باید راهکار سیاسی پیدا کرد، پس چرا به آن عمل نمی کنند؟ چرا کوفی عنان را که دبیرکل به عنوان نماینده ویژه تعیین کرد، بنا به اظهارات خودش  نگذاشتند اقدامات سیاسی او به نتیجه برسد، یا چرا علیه اخضر ابراهیمی، نماینده دوم دبیرکل کار شکنی کردند؛ در حالی که سوریه پذیرفت.

متکی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: چرا همین آتش بسی که به مناسبت عید قربان اعلام کردند، نپذیرفت؟ برای اینکه نگذاشتند، بپذیرد؛ بنابراین اکنون در صحنه داخلی کسانی که علیه دولت می جنگند، یک تعارضی با گروه های سیاسی در بیرون دوحه پیدا کرده اند.

 نگرانی آمریکایی ها از آینده گروههای افراطی در سوریه

 وی عنوان کرد: آمریکا در مسئله سوریه دچار یک تناقض است، یکی اینکه خود را مخالف تروریسم معرفی می کنند و در داخل سوریه از اینها حمایت می کنند ضمن اینکه نگران هستند از اینکه اگر این گروههای افراطی در بیرون سوریه شکل بگیرد، معلوم نیست چه خواهد شد.

 وزیر خارجه سابق کشورمان گفت: ما با کشته شدن مردم سوریه مخالفیم؛ اما باید این از راه خودش متوقف شود؛ بنابراین کسانی که سلاح به دست گرفته اند و مبارزه مسلحانه شروع کرده اند، مادامی که سلاح بر زمین نگذارند ،این حق برای دولت سوریه است که با آنها مبارزه کند.

 متکی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی با موضوع مناظره با کواکبیان در خصوص «رابطه با آمریکا» تصریح کرد: قطع روابط ایران و آمریکا توسط خود آمریکایی ها صورت گرفت؛ اما بلافاصله مطرح می کنند که مسائلی که بین ایران و آمریکا اتفاق افتاده است با اشغال سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران شروع شده است.

 وی افزود: اگر پرونده 37 ساله ایران و آمریکا را از  23 بهمن 57 تا 12 آبان 58 بررسی کنیم، می بینیم همه کارهایی که آمریکا علیه نظام انجام داده با هدف براندازی این نظام بوده است؛ درحالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می توانستند بگویند می خواهیم روابط متوازن و برابر داشته باشیم؛ اما این کار را نکردند.

 شیوه دم خروسی آمریکایی ها در ادعای مذاکره با ایران

 وزیر خارجه سابق کشورمان تصریح کرد: سوال این است آیا آمریکایی ها به دنبال مذاکره با ایران هستند یا نیستند؟ این را باید بررسی کنیم، اگر امروز بعد از پیروزی اوباما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوریش می گوید: می خواهیم با ایران مذاکره کنیم؛ اما حتی 48 ساعت نگذشته، تحریم ها علیه ایران را در سنا به تصویب می رساند؛ ما می گوییم این شیوه دم خروس با قسم حضرت عباس (ع) نمی خورد.

 متکی گفت: من معتقدم هنوز آمریکایی ها به این نقطه نرسیده اند که با ایران رابطه داشته باشند؛ زیرا هنوز معتقدند فشار علیه ایران جواب می دهد و با تشدید فشارها در تسلیم ایران بهتر می توانیم مذاکره کنیم، اساسا این تلقی رابطه ای نیست، بلکه رابطه گرگ و میش است.  

 اوباما حتی جرات جرج بوش را هم ندارد

وی در ادامه با اشاره به این جمله که اوباما حتی جرات جرج بوش پسر را هم ندارد، بیان کرد: در اواخر حکومت جرج بوش، وی درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرد و ما این مذاکره نپذیرفتیم؛ چون گفتیم آمریکایی ها تمکین به مبانی مذاکره ندارند، بنابراین عراقی ها خود به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نامه ای ارسال کردند که به خاطر ما این مذاکره را انجام دهید. بعد از درخواست عراق، ما مذاکره کردیم که نتایج خوبی هم دربرداشت.

وی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: به نظر من پشت صحنه هایی هستند که معتقدند با شکستن و تسلیم شدن ایران کنار بیاییم؛ بنابراین دوستان ما معتقدند ایران به دنبال مذاکره است!
 
متکی گفت: من به عنوان کسی که طی 30 سال در سیاست خارجه و امنیت ملی کشور بودم، معتقدم هر فرصت مشروعی که برای ما به وجود می آید، باید از آن نمد، کلاهی بسازیم، دنبال منافع جمهوری اسلامی باشیم؛ اما در عین حال مذاکره شرایط خود را دارد؛ اگر در طرف مقابل، آمادگی وجود نداشته باشد، شما هم دست دراز کنید آنها به حساب حسن نیت شما نمی گذارد، بلکه می گویند: شما از سر ترس و شکست به مذاکره روی آورده اید.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها باید در عمل بر این نتیجه برسند و وارد این بحث با ایران شوند، زمانی که آمریکایی ها به موازات حرف ها و طرح ها، اقدامات دشمنانه علیه جمهوری اسلامی را متوقف کنند و این در عمل ثابت شود که آنها به دنبال مناسبات جدی با ایران هستند، آن وقت حرف مقام معظم رهبری در شیراز خواهد شد.

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: قشم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد