کد خبر: ۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
بخش پر هیجان دانشجویان مربوط به سوالات داخلی در خصوص انتخابات و سفر سنگال و حتی بحث حضور اصلاح طلبان در انتخابات بود که متکی سوالات انتخابات و به خصوص موضع خود در خصوص نامزدی ریاست جمهوری را به بعد ازدی ماه موکول کرد و در خصوص سوالات سفر سنگال هم توضیح داد که فعلا از جواب دادن به آن به دلایل غیر شخصی معذور است اما در بقیه بخش ها در خصوص تشریح بستر های انتخابات وحضور اصلاح طلبان و . . . پاسخگوی دانشجویان بود .
حول و حوش ساعت 11 شب بود که بهم خبر دادند فردا ظهر برای یک سفر نیمروزه به شهر اردبیل به همراه جناب آقای متکی خودم را آماده کنم . من که به تجربه سفرهای قبلی به خوبی از فشردگی برنامه های ایشان خبر داشتم فکر گشت و گذار در شهر زیبای اردبیل را از سرم بیرون کردم و فقط دلم به این خوش بود که در مدت 5 ساعتی که قرار است در آن شهر سرسبز حضور داشته باشیم لااقل هوایی تازه می کنیم و از این دود و دم تهران نجات می یابیم .

ساعت 11 و نیم صبح روزدوشنبه پرواز شماره 493 ایران ایر به دلایلی با تاخیر از تهران راهی دیار سبلان شد اما در آسمان هم به دلیل شرایط نامناسب آب و هوا هم با مشکلاتی مواجه و به سختی بر باند فرودگاه اردبیل به زمین نشست . دانشجویان اردبیلی و جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی و عده ای دیگر که به استقبال آمده بودند فضای شلوغی را در فرودگاه رقم زدند و برخی مردم حاضر نیز به ابراز احساسات می پرداختند .

از فرودگاه یک راست به دانشگاه محقق اردبیلی که یکی از بزرگ ترین و فعال ترین دانشگاه های استان هست رفتیم و در مهمانسرای دانشگاه کمی استراحت کردیم . برخی دوستان اردبیلی که فرصت را مغتنم می دانستند در این فاصله در خصوص موضوعات روز با وزیر امور خارجه سابق کشور به گفت و گو نشستند اما این گفت و گو ها خیلی به طول نیا نجامید چرا که حاج آقا وضو گرفت و آماده نماز شد . پس از اقامه نماز و صرف نهار مسیرکوتاه مهمانسرا تاسالن شهید خودسیانی دانشگاه را خیلی زود پیمودیم و به محل اصلی سخنرانی رسیدیم .

سالن همایش جای سوزن انداختن نبود و غیر از ردیف جلویی که برای مسئولین خالی گذاشته شده بود هیچ صندلی خالی پیدا نمی شد . خیلی ها هم ایستاده ترجیح دادند سخنرانی را پیگیری کنند . بر خلاف دانشگاه های قبلی که همگی پرسش و پاسخ هایشان کتبی بود و توسط مجری خوانده می شد بر و بچه های جامعه اسلامی دانشجویان اردبیل با اختصاص دو تریبون در پایین سن سعی کرده بودند فضای پرسش شفاهی و شفاف سازی لازم برای هم دانشگاهی هایشان را فراهم کنند .

مجری برنامه که تلاش داشت خودمونی و غیر رسمی حرف بزند در ابتدای برنامه بارها تکید کرد که امروز یک جشن بزرگ برای دانشجویان این دانشگاه است یک جشن بزرگ با حضور یک شخصیت سیاسی چرا که در این جمع همه میتوانند سوال بپر سند و جواب بشنوند وانتقاد کنند . پس از خوشامد گویی "آقایی" دبیرجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی منوچهرمتکی در جایگاه قرار گرفت و در سخنانی به بررسی مسائل روز کشور و مسائل منطقه پرداخت .

متکی درسخنانش بااشاره به موضوع تحریم هابر علیه ایران گفت : کشور ما در دهه‌های مختلف در شرایط غیرعادی و ویژه قرار گرفته و خارج از عناصر اقتصادی و اجتماعی بر تحولات تأثیر گذاشته که برای دفع این تحریم‌ها و تهدیدها طراحی ویژه مورد نیاز است. ما در چنین شرایطی حق اشتباه کردن نداریم و نباید دنبال آزمون و خطا برویم چرا که می‌توانیم از تجربه بسیاری از کشورها در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنیم.

متکی از بحث شرایط اقتصادی کشورو لزوم تدبیر برای مقابله با تحریم شروع و تا انتخابات آمریکا و بحث رابطه ایران و آمریکا و شرایط دقیق آن سخن گفت . اما شاید یکی از نکات مهم سخنان متکی که کمتر کسی تا به حال به آن اشاره کرده است نقش دانشجو در شرایط فعلی اقتصادی است . دیپلمات نام آشنای کشور این نقش را چنین توضیح داد : دانشجویان می‌توانند در برون‌رفت از این مشکلات سهم خود را ایفا کنند و همانطور که جامعه علمی و نخبه با ایجاد فرصت‌های ابتکاری و اختراعی و تدبیر عالمانه قادر می‌باشند در عرصه علم افتخار آفرین باشند دانشجویان ما در زمینه برون رفت از شرایط اقتصادی نیز باید به صحنه بیاید و راهکار ارائه دهد .

نوبت سوالات دانشجویان که رسید تعداد زیادی برگه روانه جایگاه مجری برنامه شد. خیلی ها سوالات خود را نوشته بودند و خیلی ها هم درخواست سوال شفاهی داشتند . با تدبیر خوب مجری سوالات به صورت یکی در میان کتبی و شفاهی پرسیده شد . موج خوشحالی دانشجویان از بیان آزادانه دیدگاه ها ، سوال ها و حتی انتقاداتشان به خوبی از گوشه گوشه جمع قابل مشاهده بود . حوزه سوالات هم کاملا متنوع بود . در سوالات اقتصادی دانشجویان از تحریم ها و اثرات آن در اقتصاد تا گلایه های شدید از اوضاع نرخ ارز و گرانیهای افسار گسیخته یافت می شد تا حتی گلایه ازبه سر انجام نرسیدن بحث مسکن زلزله زدگان آذربایجانی .

متکی خیلی شفاف به تک تک سوالات پاسخ می داد اشاره ای هم به برخی سوالات که در حوزه او مطرح نیست داشت . سوالات بین المللی بیشتر حوزه انتخابات آمریکا و رابطه با آن کشور بود که البته درپایان جلسه توسط یکی از دانشجویان خانم به سمت سوریه هم کشیده شد . اما بخش پر هیجان دانشجویان مربوط به سوالات داخلی در خصوص انتخابات و سفر سنگال و حتی بحث حضور اصلاح طلبان در انتخابات بود که متکی سوالات انتخابات و به خصوص موضع خود در خصوص نامزدی ریاست جمهوری را به بعد ازدی ماه موکول کرد و در خصوص سوالات سفر سنگال هم توضیح داد که فعلا از جواب دادن به آن به دلایل غیر شخصی معذور است اما در بقیه بخش ها در خصوص تشریح بستر های انتخابات وحضور اصلاح طلبان و . . . پاسخگوی دانشجویان بود .

نکته جالب توجه جلسه این بود که وقتی دانشجویان دختر و پسر پشت تریبون پرسش قرار می گرفتند متکی به زبان آذری با آنان حرف می زد که این موضوع هر بار با تشویق شدید حضار مواجه می شد .پایان بخش مراسم پخش کلیپی بود که مجری برنامه اصرار می کرد دانشجویان به خاطر زحمتیکه روی کلیپ کشیده شده به تماشای آن بنشینند اما ظاهرا دانشجویان که نمیخواستند فرصت مغتنم دیدار با یک مسئول را از دست دهند به سمت درب خروجی و خودروی حامل متکی هجوم بردند تا بلکه بتوانند پاسخ دیگر پرسش های خود را بگیرند . متکی در حالی که اشاره می کرد پرواز دیر شده است از دانشجویان خواست هر سوال دیگری دارد به سایتش(Mottaki.ir) ارسال کنند و قول داد حتما آنرا پاسخ دهد .

در حالیکه حوالی ساعت 5 آسمان گرفته شهر اردبیل در میان هوای فوق العاده سرد آماده بارش بود ما به همراه مرد دیپلماسی ایران به تهران برگشتیم .

گزارش از مهدی آزادی


send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: اردبیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد