کد خبر: ۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
متکی با تاکید بر کلام دیپلماتیک مقام معظم رهبری، تصریح کرد: اگر شرایط به وجود آید این موضوع می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.
وزیر سابق امور خارجه گفت: هنوز اراده سیاسی لازم در آمریکا برای ایجاد رابطه با ایران به وجود نیامده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، منوچهر متکی در جمع مردم این شهر با اشاره به رفتار آمریکا علیه ایران اظهار کرد: قدرت اساس پذیرش یک فرد یا حکومت نیست بلکه منطق باید در رفتارها حاکم باشد.

وی چالش انقلاب اسلامی با آمریکا را در تحمیل اراده نظام استکباری عنوان کرد و افزود: حضرت امام(ره) اعتقاد داشتند قدرت باید از منطق برخیزد.

متکی با تاکید براینکه تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان سال 58 منطق آمریکا در برخورد جمعی را به چالش کشید، خاطرنشان کرد: تحمیل جنگ هشت ساله، ترورها و اختلاف بین اقوام از راهبردهای آمریکا برای ساقط کردن نظام اسلامی بود و امروز نیز دشمنی خود را با انقلاب اسلامی ادامه می‌دهد.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان به ضعیف‌تر شدن پایه تئوریک آمریکا در دنیا اشاره کرد و گفت: آمریکا زمانی در جهان الگو و نماد محسوب می‌شد اما در مدت 40 سال گذشته به‌ویژه پس از وقوع انقلاب اسلامی بین ملت‌ها دیگر جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به تنفر 80 درصد جمعیت کشورهای آسیای غربی به‌ویژه جوانان کشورهای منطقه از آمریکا، تصریح کرد: غرب در قرن‌های گذشته مدعی رنسانس و ایجاد نظام جدید بر پایه لیبرال دمکراسی بود اما نسل جوان منطقه اکنون تا مرز تنفر از آمریکا رسیده است.

متکی آمریکا را بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان دانست و بیان کرد: آمریکا تلاش می‌کند نظم نوین جهانی را ایجاد کند اما در افغانستان و عراق پرونده شکست را در مقابل خود دارد.

* آمریکا با شکستن سوریه می‌خواهد به انقلاب اسلامی ضربه وارد کند

وزیر سابق امور خارجه به دخالت آمریکا در امور داخلی سوریه اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا و متحدانش می‌خواهند سوریه را بشکنند تا به انقلاب اسلامی ضربه وارد کنند.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی تمام منطقه را فرا گرفته است، اذعان کرد: بخشی از حوادث سوریه مطالبات داخلی بوده و بخشی نیز مداخله کشورهای خارجی است.

متکی توجه دولت سوریه به مطالبات این کشور را حائز اهمیت خواند و اظهار کرد: دولت سوریه قانون اساسی این کشور را تغییر داده و گروه‌های مختلف مطالبات خود را از طریق مسالمت‌آمیز دنبال می‌کنند.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به اینکه سلاح گروه‌های مسلح سوریه از خارج تامین می‌شود، تصریح کرد: آمریکا بیش از یک سال است که در سوریه زور می‌زند تا حکومت این کشور را ساقط کند اما تاکنون موفق نبوده است.

وی ادامه داد: راهبردهای آمریکا دیگر پاسخگوی نیازهای این کشور در جهان نیست و عقلای آمریکا باید راهبردهای جدیدی را برای رابطه با دنیا تعریف کنند.

متکی منطق جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته به غیر از استثناها را قابل قبول خواند و ابراز کرد: ایران به دنبال درگیری نیست اما اگر تهدید شود دشمنان پاسخ مناسب را دریافت می‌کنند.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه ملت‌ها برابر قوانین بین‌المللی حق دارند حقوق خود را داشته باشند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای و دیگر موارد منطق و استدلال قوی دارد.

وی به رابطه ایران و آمریکا اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری سال‌های گذشته در شیراز فرمودند که رابطه ایران و آمریکا اینگونه نیست تا ابد بخواهیم این رابطه نباشد.

متکی با تاکید بر کلام دیپلماتیک مقام معظم رهبری، تصریح کرد: اگر شرایط به وجود آید این موضوع می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای مرکز جبهه متحد اصولگرایان شرط نخست فعالیت سیاسی و دیپلماتیک را داشتن ایجاد اراده سیاسی در طرفین برای تصمیم‌سازی دانست و ابراز کرد: اراده سیاسی لازم هنوز در آمریکا برای ایجاد رابطه با ایران به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: ایران در بحث هسته‌ای می‌گوید حقی که برای هر عضو دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قائل هستید همان حق را برای ایران قائل شوید، نه بیشتر و البته نه کمتر از آن و این مسئله را اذعان کنید.

متکی خاطرنشان کرد: آمریکا در بیانیه الجزایر که با نخستین دولت ایران پس از انقلاب اسلامی انعقاد کرد، متعهد شد در امور داخلی ایران دخالت نکند.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به 16 هزار شهید ترور در ایران، اظهار کرد: مواضع آمریکا نمی‌تواند قابل پذیرش باشد.

وی ابراز کرد: زمانی موضوع رابطه ایران و آمریکا می‌تواند مطرح شود که شرایط آن فراهم باشد و گام نخست این شرایط ایجاد اراده سیاسی است.

متکی فشارها علیه ایران را دو بخش دانست و تصریح کرد: بخشی از این فشارها ناشی از تصمیم‌های بعضی از کشورها است و بخش دیگر ممکن است خودتحریمی ما باشد.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه در برابر تحریم باید تدبیر مدیریت بر تحریم داشته باشیم، اضافه کرد: درست‌ترین سیاست‌ها را باید در برابر تدبیر خودمان اتخاذ کنیم و اگر در جایی اشتباه کردیم برگردیم.

وی هم‌افزایی در فکر، مشورت و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در کشور را لازم خواند و گفت: امروز شانه‌های دولت زیر بار شرایطی است و باید از آن عبور کنیم و این شرایط به تعبیر مقام معظم رهبری پیچ تاریخی است.

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: آمریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد