کد خبر: ۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
سخنرانی متکی در موسسه امور بین‌الملل وزارت خارجه لهستان:
در دو دوره هشت ساله گذشته، دولت‌هایی با رویکردها و ادبیات متفاوت در ایران روی کار آمده بودند و اخیرا نیز دولت آقای روحانی با رویکردی اعتدال گرایانه و تمرکز بر روابط خارجی آغاز به کار کرده است. این انتخاب بار دیگر فرصتی برای غرب به وجود آورده است که درک بهتری از ایران داشته باشند.
وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه دولت جدید با رویکردی اعتدال‌گرایانه و تمرکز بر روابط خارجی آغاز به کار کرده است، گفت که این انتخاب بار دیگر فرصتی برای غرب به وجود آورده است که درک بهتری از ایران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت موسسه امور بین‌الملل وزارت خارجه لهستان، در نشستی با حضور مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد، معاون کمیسیون سیاست خارجی مجلس و مدیران و کارشناسان موسسه پیسم، به ایراد سخنرانی و ارائه سمینار درباره سیاست خارجی ایران، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

متکی نخست درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و همچنین روی کار آمدن دولت جدید در ایران سخنرانی کرد و سپس به پرسش‌های مختلف حضار پاسخ داد.

وی درباره تحولات داخلی ایران گفت که در دو دوره هشت ساله گذشته، دولت‌هایی با رویکردها و ادبیات متفاوت در ایران روی کار آمده بودند و اخیرا نیز دولت آقای روحانی با رویکردی اعتدال گرایانه و تمرکز بر روابط خارجی آغاز به کار کرده است. این انتخاب بار دیگر فرصتی برای غرب به وجود آورده است که درک بهتری از ایران داشته باشند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با مرور تحولات خاورمیانه، درباره اهمیت جایگاه این منطقه در معادلات جهانی گفت: وزرای خارجه و دیپلمات‌های دنیا بدون داشتن تحلیل از مسائل خاورمیانه، نمی‌توانند تصور واقعی از جهان داشته باشند.

در ادامه این سمینار، پرسش‌هایی عمدتا درباره مسائل منطقه خاورمیانه به ویژه منازعات سوریه و مناقشات رژیم اسراییل و فلسطین، موضوع مذاکرات هسته‌ای، روابط ایران و آمریکا و بحث تحریم‌ها مطرح شد.

متکی درباره بحران کهنه فلسطین اظهار داشت: تاکنون چندین طرح و نقشه راه مطرح شد ولی هیچ کدام به نتیجه نرسیدند زیرا به صورت ریشه‌ای به مساله نپرداختند. طرحی که در آن به موضوعات مهمی مانند شناسایی حقوق مردم فلسطین و بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی پرداخته نشود موفق نخواهند بود.

 

وی افزود که درباره بحران داخلی سوریه نیز باید به دو عامل مهم تحقق خواست مردم سوریه برای رسیدن به دموکراسی و عدم دخالت‌های خارجی در امور داخلی آن توجه شود. علیرغم آنکه تحولات سوریه در ادامه تحولات منطقه از جمله تونس، مصر، یمن و بحرین پدید آمد و از نظر مطالبات مردم با آنها شباهت دارد اما تفاوت‌های جدی نیز با آنها دارد، از جمله انبوه کسانی که در مصر علیه حسنی مبارک تظاهرات داشتند همگی مصری و غیر مسلح و اعتراضات آنها مسالمت آمیز بود. در صورتی که در سوریه اتباع بیش از 30 کشور در حال نبرد مسلحانه با دولت هستند که از سوی برخی دولت‌ها حمایت تسلیحاتی می‌‌شوند. حمایت از مطالبات مردم سوریه به صورت مسالمت آمیز آری ولی دخالت در امور داخلی آن کشور و ارسال تسلیحات برای مخالفین محکوم است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکا در چند دهه گذشته سیاست‌های متفاوتی در قبال ایران نشان داده است، گاهی سیاست تهدید، زمانی رویکرد تحریم را در پیش گرفته و در مقاطعی نیز درخواست مذاکره می‌کند. واکنش ایران در هر مقطع متناسب با نوع کنش آمریکایی‌ها بوده است. آن ها وقتی در عراق گرفتار شدند، درخواست مذاکره کردند که با پاسخ سازنده و مثبت ما مواجه گردید. آن‌ها از فرصت دولت آقای خاتمی برای تصحیح عملی سیاست‌های خود استفاده نکردند. اکنون نیز دولت آقای روحانی فرصت دیگری به وجود آورده است تا آن‌ها رفتار عملی خود را نسبت به ایران با واقعیت‌ها همراه کنند. حرف منطقی ما این است که دولت آمریکا تغییرات را تنها در حرف خلاصه نکند بلکه در عمل نشان دهد.

منوچهر متکی راه حل دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را ایجاد توازن میان منافع ایران و نگرانی طرف مقابل دانست و افزود: دو نکته مهم برای رسیدن به توازن این است که رویکرد سیاسی از موضوع هسته‌ای برداشته شود و در مقابل، اراده سیاسی برای حل و فصل آن بوجود آید. ایشان موضوع تحریم‌ها علیه ایران را مغایر با موازین حقوق بشر دانسته که ضرر و زیان آن یک طرفه نیست بلکه علاوه بر مردم ایران نصیب کشورهای تحریم کننده هم می‌شود. نمونه آن ضرر خودروسازان فرانسوی از قطع ارتباط با بازار ایران در شرایط کنونی است.



وی درباره روابط دوجانبه ایران و لهستان، سوابق دیرینه و بدون خدشه روابط دو ملت را عاملی برای گسترش روابط در آینده توصیف کرد.

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان پیش از آغاز سمینار، در استقبال زابروفسکی رییس موسسه لهستانی و گفتگویی کوتاه با وی، ضمن تاکید بر اهمیت نقش موسسات مطالعاتی در گسترش روابط دو کشور، توصیه کرد که همکاری بین این موسسه با دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات خارجه ایران گسترش یابد.

زابروفسکی نیز ضمن تایید این موضوع، اظهار داشت که هیات این موسسه به زودی به تهران اعزام خواهد شد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: لهستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد