کد خبر: ۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
شیخ الاسلام اولین حاج قاسم منطقه از نظر منطقه‌ای فکر کردن بود. به یاد دارم با کشورها و مجموعه‌های در حال شکل گیری در منطقه، مقاومت را شکل داد و به این موضوع باور داشت و تا آخرین لحظه در این مسئله کوشش کرد.
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: دیپلماسی ما امروز بیش از پیش به مرام، پایمردی و ایستادگی شیخ الاسلام احتیاج دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق کشورمان در مراسم گرامیداشت حسین شیخ الاسلام قائم مقاوم اسبق وزارت امور خارجه که بعدازظهر سه‌شنبه به صورت اینترنتی در نمازخانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد، اظهارداشت: از تمامی کسانی که در شرایط کنونی و خاص کشور، مراسم بزرگداشت حسین شیخ الاسلام را برگزار کردند، تشکر ویژه می‌کنم.


وی افزود: سخن گفتن در مورد مرحوم شیخ الاسلام سهل و ممتنع است. همه کسانی که شیخ الاسلام را می‌شناسند این شهادت را می‌دهند که زندگی خودش را وقف کار می‌کرد. همیشه خاشع صلات بود و نماز جماعت می‌خواند.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان تصریح کرد: وی همیشه در زمانی که در دسترس بود، به خیابان امام خمینی و روبروی ساختمان شماره سه می‌رفت تا در مسجد نماز را به جماعت بخواند.

متکی ادامه داد: روحیات شیخ الاسلام جذبه در حد بی نهایت بود و حتی مخالفانش جذب وی می‌شدند. هرگز و هیچ گاه طوری رفتار نمی‌کرد که کسی وی را نقد نکند.

وی اظهار داشت: شیخ الاسلام جلساتی داشت که بعد از پایان مجلس اول توفیق داشتم که به وزارت خارجه بروم و در آن شرکت کنم. نخ تسبیح این جلسات حسین شیخ الاسلام بود.

رئیس اسبق دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: شب‌هایی که قرار بود حمله‌ای در جبهه‌ها صورت بگیرد، جلسات حال و هوای خاصی داشت. وی می‌گفت که باید ما در میدان دیپلماسی تلاش کنیم. شیخ الاسلام همیشه آخرین نفر حرف می‌زد چرا که اجازه می‌داد همه صحبت کنند و نظراتشان را بدهند.

متکی اضافه کرد: همه مدیران و مسئولان وزارت خارجه دست پرورده‌های جلسات شیخ الاسلام هستند. روزی در جلسه معاونین بحث شد که افرادی که در جلسات با حضور شیخ الاسلام برگزار می‌شد، حضور داشتند به عنوان سفیر انتخاب شوند. همه مخالف بودند، چرا که نمی‌خواستند از آن فضا و از شخص شیخ الاسلام جدا شوند.

وی گفت: مرحوم شیخ الاسلام خاص بود. همه می‌گویند وی صادق بود و در دوران آشنایی با او، شیخ الاسلام هیچ گاه دروغ نگفت و پشت کسی حرف نزد. او در شنیدن همیشه پیشگام بود تا نظرات را بشنود.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: شیخ الاسلام اولین حاج قاسم منطقه از نظر منطقه‌ای فکر کردن بود. به یاد دارم با کشورها و مجموعه‌های در حال شکل گیری در منطقه، مقاومت را شکل داد و به این موضوع باور داشت و تا آخرین لحظه در این مسئله کوشش کرد.

متکی اظهار داشت: وی در هر کاری مقاومت را مدنظر داشت و در موضوع رژیم صهیونیستی خللی در نظرش وارد نشد. زمانی که در جلسه‌ای در زمان قائم مقامی بنده در وزارت خارجه در مورد بحث رفراندوم در فلسطین برخی نظرات متفاوتی از دوران قبل و در مورد اسرائیل می‌دادند، با صراحت موضع گرفت.

وی تصریح کرد: او باور به امام و راه رهبری داشت. رفاقتش را با کسانی که در نظام بودند، به هم نمی‌زد. صحبت‌هایش به دلیل اینکه از دل می امد، بر دل می‌نشست.

متکی اضافه کرد: شیخ الاسلام ریسک پذیر بود و به یاد دارم که یک زندانی از عراق فرار کرد و به ترکیه آمد، به من گفت که برایش روادید صادر کنم و ایشان این فرد را با خود به ایران برد.

وی گفت: شیخ الاسلام موضع فروشی نکرد و به دنبال بازاریابی سیاسی نبود. او به حرف و کارش باور داشت و از همین رو نتیجه کارش همیشه مشخص بود.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: دیپلماسی ما امروز بیش از پیش به مرام، پایمردی و ایستادگی شیخ الاسلام احتیاج دارد.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: شیخ الاسلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد