کد خبر: ۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
منوچهر متكی با حضور در كاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» (The Grand Cordon of the order of the Rising Sun) را طى آيين خاصى از امپراتور و نخست وزير این کشور دريافت كرد. همچنین متکی در مراسمی که جهت تجلیل از خدمات وی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد ارزش معنوی نشان عالی خورشید تابان که از سوی امپراطور ژاپن به وی اعطا شده بود را به قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و قربانیان 8 سال جنگ تحمیلی ایران تقدیم کرد.
منوچهر متكی پيش از ظهر سه شنبه 16 آبان ماه با حضور در كاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» (The Grand Cordon of the order of the Rising Sun) را طى آيين خاصى از امپراتور و نخست وزير این کشور دريافت كرد. 

سايت فارسى زبان سفارت ژاپن در تهران طى اعلام اين خبر تاكيد كرده است: «ایشان به عنوان سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سهم بسزایی در ارتقای دوستی و تقویت روابط دوجانبه میان ایران و ژاپن داشته اند.

در دوره تصدی ایشان به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن طی سال‌های 1995 تا 1999، جناب آقای متکی در تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور در زمینه‌های گوناگون مشارکت داشته‌اند. هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی سفارت ایران در ژاپن از میراث باقی‌مانده دوره ایشان به شمار می‌رود.

ایشان در زمان انتصاب‌شان به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های 2005 تا 2010، سه بار از ژاپن بازدید کرده و تلاش‌های بسیاری برای تقویت هرچه بیشتر روابط دو جانبه در سطوح بالا نموده‌اند.»

منوچهر متكى با دعوت رسمى شينزو آبه نخست وزير ژاپن پس از اجلاس علمای مقاومت در بیروت، راهى توکیو شد تا در اين آيين حضور پيدا كند.

همچنین منوچهر متکی در مراسمی که جهت تجلیل از خدمات وی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد ارزش معنوی نشان عالی خورشید تابان که از سوی امپراطور ژاپن به وی اعطا شده بود را به قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و قربانیان 8 سال جنگ تحمیلی ایران تقدیم کرد.

به گزارش رایزنی مطبوعاتی سفارت ایران در توکیو، در این مراسم یاسوئو فوکودا نخست وزیر اسبق ژاپن، کن ایچی کومانو سفیر سابق ژاپن در ایران و رئیس انجمن دوستی ایران و ژاپن، جمعی از مقامات پارلمانی و وزارت امور خارجه ژاپن، تعدادی از تجار ایرانی مقیم توکیو و همکاران سفارت حضور داشتند.

در این مراسم، نظر آهاری سفیر ایران در توکیو اعطای نشان امپراطور ژاپن را حاکی از قدردانی از تلاشهای جناب آقای متکی در طول سال‌های سفارت و وزارت امور خارجه در جهت ارتقای روابط دوستانه ایران و ژاپن دانست.

یاسوئو فوکودا نخست وزیر اسبق ژاپن نیز به خاطرات خوب روابط خود با جناب متکی در زمان سفارت ایشان در توکیو و نیز پس از آن در مدتی که وزیر امور خارجه بودند اشاره کرد. آقای فوکودا آقای متکی را شخصیت صادقی خواند و روابط 25 ساله اش را دوستی تغییر ناپذیر دانست و ابراز امیدواری کرد که جناب آقای متکی از این پس نیز همچنان تلاش‌های ارزشمند خود را جهت دوستی دو ملت ایران و ژاپن ادامه دهند و نشان امپراطوری را قدردانی از زحمات بی دریغ ایشان دانست.

در ادامه کن ایچی کومانو سفیر سابق ژاپن در تهران و رئیس انجمن دوستی ایران و ژاپن به نقش جناب آقای متکی در پیشرفت روابط دو جانبه اشاره کرد و عنوان داشت که در زمان سفارتش در تهران همواره از حمایت های آقای متکی برخوردار بوده است. کومانو افزود که ابراز همدردی و کمک ایشان در ماجرای زلزله ژاپن همواره در قلب مردم ژاپن حفظ خواهد شد. وی اقدام شایسته دولت ژاپن برای اعطای این نشان را قدردانی از تلاش‌های جناب آقای متکی برای ارتقاء روابط دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد تا همچنان در توسعه روابط دو کشور فعال باشند.

در این مراسم، منوچهر متکی با مرور سابقه آشنایی خود با ژاپن در زمان نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین تجارب خود در ژاپن به‌عنوان سفیر به ذکر توصیه شیخ السفرا در توکیو اشاره کرد که توصیه من برای کار با ژاپن این سه چیز است: صبر، صبر و صبر.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان سه ویژگی سخت کوشی، صبوری و همبستگی ملی مردم ژاپن را نردبان ترقی مردم ژاپن نام برد. وی به سیاست اعتماد سازی مسئولین ژاپن پس از جنگ و تلاش برای ایجاد روابط خوب با کشورهای آسیایی‌اش اشاره کرده و آنرا نشانه حاکمیت تدبیر مقامات ژاپنی برای غلبه بر گذشته و همکاری در آینده نام برد و افزود که ملتها درسهای زیادی می‌توانند از یکدیگر بیاموزند.

منوچهر متکی در پایان ضمن قدردانی از دولت ژاپن بخاطر اهدای این نشان ارزشمند آنرا به قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و شهدای 8 سال جنگ تحمیلی ایران تقدیم کرد.


send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
مطالب مرتبط :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد