کد خبر: ۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
در نشست ماهانه کانون شبه قاره هند عنوان شد:
وقتی شخصی رئیس جمهور می‌شود همه گروه‌ها، جناح‌ها و افراد باید برای موفقیت وی تلاش کنند اما آقای روحانی هم باید مراقبت پوست‌ خربزه برخی جریانات تندرو باشد چراکه بزرگترین هنر یک دولت کشف همه استعدادها و به کارگیری آنها است.
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان به رئیس‌جمهور درباره برنامه‌های برخی گروه‌های تندور و افراطی هشدار داد و گفت:‌ مراقبت پوست‌ خربزه‌های این گروه‌ها باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه شنبه شب در نشست ماهانه کانون شبه قاره هند، به تحلیل خود از آخرین مسائل جهانی منطقه‌ای و مذاکرات ایران با 1+5 پرداخت.

وی در این نشست در مورد مسائل هسته‌ای اظهار داشت: بحث هسته‌ای یک پروژه ملی است بنابراین افراد، جریانات و دولت‌هایی که ممکن بود به این مقوله نگاه متفاوت داشته باشند بالاخره به این اصل رسیدند که این موضوع یک موضوع فراحزبی است.

متکی همچنین به فعالیت‌های خود در زمانی که در مجلس هفتم شورای اسلامی نمایندگی مردم را برعهده داشت اشاره کرد و یادآور شد: ما در دولت آقای خاتمی و در مجلس هفتم در کمیسیون سیاسی خارجی تصمیم گرفتیم که یک مصوبه در مجلس داشته باشیم و دست دولت را باز کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما در موضوع تأمین 20 هزار مگاوات نیروی برق از طریق نیروگاه هسته‌ای این حرکت را جلو بردیم و حتی بنده مأموریت یافتم که برای تصویب این مصوبه از نمایندگان امضا بگیریم که به شکر الهی همه نمایندگان چه چپ و چه راست این مصوبه را امضا کردند.

وی با بیان اینکه ما در رسیدن به اهداف دو عنصر در اختیار داریم، گفت: جناحی نکردن موضوعات و آهنگ هماهنگ  از این عناصر است.

متکی همچنین خاطرنشان کرد: ما در مقاطعی همه در یک سیستم بودیم و همه با هم کار می‌کردیم اما از نیمه دهه 70 به بعد برخی‌ها مصمم به تقسیم کردن جامعه شدند که این تقسیم کردن باعث شد ما روز به روز ببازیم.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اگر ما تجمع ظرفیت‌ها با هم‌افزایی کل سرمایه‌ها را در کشور نبینیم نمی‌توانیم طرح کلی بدهیم. یعنی آنقدر در تنگناها حزبی و جریانی غرق می‌شویم که قادر نخواهیم بود «کل» را ببینیم.

وی با بیان اینکه اختلاف‌نظر در همه کشورها طبیعی است، گفت: برای حل این اختلاف‌نظرها همانطور که قرآن می‌گوید چراغ بر بلندا را «ولایت» در نظر بگیریم و به آن رجوع کنیم، بنابراین ما بحث ولایت و  رهبری را نه برای دو شقه کردن جامعه بلکه برای حسن ختام بودن ضروری می‌دانیم.

متکی در عین حال تصریح کرد: اگر جایی اختلافات به اصل موجودیت، وحدت، منافع ملی و انقلاب لطمه بزند باید حسن ختامی باشد تا همه به آن تمکین کنند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در ادامه به دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی شخصی رئیس جمهور می‌شود همه گروه‌ها، جناح‌ها و افراد باید برای موفقیت وی تلاش کنند اما آقای روحانی هم باید مراقبت پوست‌ خربزه برخی جریانات تندرو باشد چراکه بزرگترین هنر یک دولت کشف همه استعدادها و به کارگیری آنها است.

وی بار دیگر با تکرار این جمله که ما از دهه 70 به بعد شروع به تقسیم کردن جامعه کردیم، گفت: ما دولت‌های حزبی و گروهی ایجاد کردیم در عین حال که می‌دانستیم یک مجموعه نمی‌تواند کل کشور را اداره کند بنابراین تجربه یک حکومت ائتلافی به معنای ائتلاف همه ملت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها، تجربه مناسبی خواهد بود.

متکی با تأکید بر اینکه دولت‌های ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم به شدت حزبی عمل کردند، گفت: دولت یازدهم هم شعار اعتدال می‌دهد اما هنوز چشمةهای این اعتدال برای ما نمایان نشده تا جایی که مقام معظم رهبری تذکر دادند که متدینین را کنار نگذارید.

وی در مورد پدیده داعش و ایالت متحده آمریکا نیز گفت: ایالت متحده آمریکا باید رسماً عذرخواهی کند چرا که ابتدا این گروهک را ایجاد کردند و سپس شعار دادند که می‌خواهند آن را نابود کنند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان به اقدامات سرلشکر قاسم سلیمانی در عراق اشاره و به ذکر خاطره‌ای از دیدار نوری مالکی و مقامات CIA پرداخت و گفت: در ابتدای تشکیل گروهک داعش آقای نوری مالکی با رئیس CIA که بعد از بیرون آمدن آمریکایی‌ها از وی پرسیدند چه گذشت و آقای مالکی گفت ما چیزهای خاصی نگفتیم اوایل در مورد قصه داعش و اینکه این گروه می‌تواند عراق را نابود کند از سوی رئیس CIA مطرح شد و وقتی صحبت‌های وی تمام شد من هم گفتم آقای قاسم سلیمانی که چیز دیگری می‌گوید، بنابراین یک شخصی به نام قاسم سلیمانی می‌تواند تمام تحلیل‌‌های آمریکا را به هم بریزد.

وی درباره حوادث به وجود آمده در پاریس «اهانت نشریه شارلی ابدو به ساحت پیامبر عظیم‌الشأن آنها و ترور آنها توسط گروه‌های تکفیری و افراطی» اشاره و تأکید کرد: در مورد این حوادث سخن سفیر سوریه در سازمان ملل سخن نکویی است چرا که وقتی این دو نفر در سوریه دست به کشتار می‌زنند از سوی غرب احسنت می‌شنوند اما وقتی همین عملیات در پاریس صورت می‌گیرد آنان را می‌کشند.

متکی همچنین تأکید کرد: بزرگترین اشکال غرب در منطقه خاورمیانه سیاست دوگانه است که امروز این سیاست نه تنها برای منطقه غرب آسیا بلکه برای کل جهان نخ‌نما شده به گونه‌ای که امروز خبرنگاران فرانسوی می‌‌گویند در اینجا نیز تبعیض و آپارتاید حاکم است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931104001601#sthash.JJZB1y62.dpuf
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: روحانی ، هسته ای
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد