کد خبر: ۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مذاکرات تیم هسته ای ایران که بر اساس مواضع اصولی جمهوری اسلامی و رهبری نظام به پیش می رود بخوبی توانسته نگرانی ها را رفع کند و امروز آمریکا باید به حرف عقلا و کارشناسان خود و نه افراطیون و صهیونستها را گوش کند و حق ایران در داشتن انرژی هسته ای را به رسمیت بشناسد.
منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه كشورمان ضمن قدردانی ازمواضع درست و اصولی تیم دیپلماسی ایران در مذاکرات هسته ای، گفت: آمریکا در موضوع هسته ای طی 12 سال گذشته همه مدل های برخورد با ایران را امتحان کرد اما به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، منوچهر متکی پنج شنبه شب در بزرگداشت هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله 'سیدحبیب طاهری گرگانی' نماینده فقید مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در حسینیه آذربایجانی های شهر گرگان، افزود: آمریکا چاره ای جز به رسمیت شناختن حق غنی سازی هسته ای ایران ندارد.

وی با بیان اینکه دانش غنی سازی هسته ای در ایران بومی سازی شده است و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از ملت ایران سلب کند، گفت: آمریکا چاره ای جز مصالحه و به رسمیت شناختن این حق قانونی ملت ایران ندارد.

وی ابراز داشت: مذاکرات تیم هسته ای ایران که بر اساس مواضع اصولی جمهوری اسلامی و رهبری نظام به پیش می رود بخوبی توانسته نگرانی ها را رفع کند و امروز آمریکا باید به حرف عقلا و کارشناسان خود و نه افراطیون و صهیونستها را گوش کند و حق ایران در داشتن انرژی هسته ای را به رسمیت بشناسد. 

متکی اضافه کرد: ملت ایران نیز همچون رهبر خود پشتیبان تیم دیپلماسی هسته ای هستند و هرگز زیر بار حرف زورگویان نخواهند رفت و در مقابل زیاده خواهی های خواهند ایستاد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات 15 سال اخیر منطقه خاورمیانه نقش جمهوری اسلامی را در این تحولات مهم و اثر گذار دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی در آگاهی بخشی و نشان دادن مسیر و بیداری ملت ها سهم بسزایی داشته است.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران هیمنه قدرت های جهانی را که هرگز تصور نمی کردند مواضع آنان از سوی دیگر کشورها زیر سوال برود شکست و امروز این قدرت ها در کشورهایی چون افغانستان، عراق و سوریه با شکست مواجه شده اند و هر روز مواضع متفاوتی از خود بروز می دهند.

متکی، اعلام مواضع متفاوت از سوی قدرت های بزرگ از جمله آمریکا در مسائل منطقه ای و جهانی را نشان ضعف و ناتوانی آنان دانست و گفت: آمریکایی ها حتی حاضر نیستند برای شکست های خود از مردم خودشان عذرخواهی کنند.

وی، روی کار آوردن گروهگ تروریستی موسوم به داعش را از جمله طرح های آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دانست و گفت: به زعم آنها ارائه الگوی بدلی از جمهوری اسلامی و نشان دادن تصویری وارونه و خشن از اسلام از اهداف تشکیل این گروهک بود.

متکی اظهار داشت: امروز عملکرد گروهک تروریستی داعش به وضوع نشان می دهد که راهشان تروریستی و راه آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و حرکت آنان نیز برخلاف مبانی اسلام است.

وزیر اسبق امور خارجه اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی باوجود همه سنگ اندازی ها به مسیر عزت و اقتدار خود ادامه می دهد زیرا الگوی حرکتی آن برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و ولایت فقیه است که توسط امام راحل و اکنون خلف شایسته ایشان بدرستی ترسیم و تبیین شده است. 

وی با بیان اینکه ایران نقش تاثیرگذار خود در منطقه را بدرستی ایفا می کند، پیشنهاد کرد: تجارب جمهوری اسلامی طی 35 سال گذشته درقالب کتاب تدوین و در اختیار ملت های منطقه در مبارزه علیه استکبار قرار گیرد.

متکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت ممتاز آیت الله سید حبیب طاهری گرگانی، ایشان را به حق مجاهد راه خدا دانست و گفت: همه دغدغه این عالم ربانی بیان دقیق مبانی اسلام راستین و خط صحیح انقلاب اسلامی بود.

وی، جامع نگری و اشرافیت بر مسائل، مردمی بودن، دشمن شناسی، افشای چهره واقعی منافقین و جریان های انحرافی و اخلاص را از ویژگی های شاخص آیت الله طاهری برشمرد و افزود: این ویژگی ها ازجمله ویژگی های عالمان دین است.

متکی، حفظ مبانی مکتب اسلام را بزرگترین رسالت روحانیت دانست و اضافه کرد: روحانیت در تاریخ اسلام، تاریخ 150ساله دوران معاصر و بالاخص در پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه بسیار درخشانی دارد و اعتقاد و باور مردم نیز به این قشر ناشی از مبارزات آنان علیه ظلم و جور و حفظ اسلام است.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله طاهری از حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی نه تنها در گفتار بلکه در عمل دفاع کرد و تقدیم فرزند شهیدش در راه انقلاب نمونه بارز عمل این عالم ربانی بود.

در این مراسم استاندار و جمعی از مدیران استان گلستان و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم شیعه و سنی این استان حضور داشتند.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد