کد خبر: ۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
طرح مطالب خلاف واقع علیه منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق در حالی است که یکی از دلایل برکناری متکی آن هم در حین ماموریت خارجی، مقاومت در برابر موازی کاری در سیاست خارجی و حفظ کلیت وزارت خارجه بود.
در حالی که برخی رسانه‌ها «منوچهر متکی» را عامل بازنشستگی پیش از موعد ظریف خواندند اما ظریف در کتاب خاطراتش بر خلاف این گفته عنوان می‌کند: «هم وزیر اسبق و هم وزیر کنونی مخالفت می‌کردند و با اصرار بنده با درخواستم موافقت شد. آقای متکی در زیر امضایشان نوشته بودند که با توجه به اصرار آقای دکتر ظریف، موافقت می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه با حضور در برنامه «شناسنامه» به بیان خاطراتی از دوران وزارتش و از جمله برکناری‌اش در حین مأموریت سنگال پرداخت که پس از آن برخی رسانه‌ها با انتشار این گفت‌وگو با درج مطالبی خلاف واقع و نادرست مدعی شدند که منوچهر متکی از محمدجواد ظریف پیش از موعد درخواست بازنشستگی کرده است.

طرح چنین ادعاهایی در حالی است که محمدجواد ظریف خود در کتاب «آقای سفیر» درباره بازنشستگی پیش از موعدش عنوان می‌کند: «به محض اینکه سنوات رسمی و حساب شده خدمتم به 25 سال رسید، طبق قانون قبلی درخواست بازنشستگی کردم. گرچه سنوات خدمت بنده متجاوز از 30 سال است، اما یک مدت طولانی را همانطور که قبلا عرض کردم به عنوان کارمند محلی بودم و سنوات آن محاسبه نشد.»


وی در پاسخ به این سؤال که در چه سالی درخواست بازنشستگی کردید؟ بیان می‌کند: «در 25 خرداد 1388 درخواست بازنشستگی کردم و در مرداد 1389 پس از دوندگی زیاد با افتخار بازنشستگی نائل شدم. هر چند که دوستان مایل نبودند بنده از وزارت خارجه بازنشسته شوم.»

وی در بیان اینکه دوستان چه کسانی هستند؟ خاطرنشان کرد: «هم وزیر اسبق و هم وزیر کنونی (متکی) مخالفت می‌کردند. بالاخره با توجه به شرایط و با اصرار بنده محبت کردند و با درخواستم موافقت شد. آقای متکی، وزیر خارجه در زیر امضایشان نوشته بودند که با توجه به اصرار آقای دکتر ظریف، موافقت می‌شود.»


طرح مطالب خلاف واقع علیه منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق در حالی است که یکی از دلایل برکناری متکی آن هم در حین ماموریت خارجی، مقاومت در برابر موازی کاری در سیاست خارجی و حفظ کلیت وزارت خارجه بود.

send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: ظريف
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد