کد خبر: ۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
آقای متکی یک چهره زحمتکش، خدوم و پرتلاش بودند و در صحنه‌های مختلفی که مسئولیت داشتند زحمات زیادی کشیدند. حق ایشان نبود که با ایشان اینگونه برخورد شود، ولی چون آقای متکی فرد مومن و معتقدی هستند شاید با یک آرامش خاصی با این مسئله روبرو شد و توکل به خدا و ایمانی که داشت کمک کرد که ایشان شرایط و فراز و نشیب‌‌های سیاسی را راحت‌تر درک کند.
خبرگزاری فارس: رامین مهمان‌پرست ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی، متولد 1339 تهران، اکنون به عنوان سفیر جدید ایران در ورشو راهی لهستان شده و در 10 آبان ماه 1388 رسما کار خود را به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز کرد. او که فارغ‌التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، پیش از اینکه ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی شود، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور و سفیر ایران در تایلند بوده است.

وی همچنین رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در دوران وزارت علی‌اکبر صالحی بود و در این باره عنوان کرد که حتی یک ریال هم به عنوان بودجه دیپلماسی عمومی به وزارت امور خارجه داده نشد.

او که 42 ماه سخنگوی دستگاه دیپلماسی در دوران وزرات منوچهر متکی و صالحی بود، در 21 اردیبهشت ماه 1392 پس از ثبت نام در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از سمت سخنگویی استعفا کرد و سید عباس عراقچی عهده‌دار این سمت شد و بعد از آن نوبت به مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسید.

او که برکناری وزیر خارجه پیشین در زمان او صورت گرفت، منوچهر متکی را یک چهره زحمتکش، خدوم و پرتلاش می‌داند که در صحنه‌های مختلفی که مسئولیت داشته زحمات زیادی کشیده و معتقد است که حق متکی نبود که با او اینگونه برخورد شود.


فارس: سیاست خارجی دولت یازدهم را چگونه می‌بینید؟

مهمان‌پرست: کشور ما مورد توجه کشورهای مختلف دنیاست و به دلیل شرایط فوق العاده استراتژیک، جغرافیایی، منابع عظیم انرژی و حرف‌هایی که برای دنیای امروز داریم، ‌ایران مورد توجه است. اگر بتوانیم فضای سنگین سیاسی که برخی کشورها سعی می‌کنند علیه کشور ما ایجاد کنند، به سمت یک همکاری جدید پیش ببریم و فشارهای ظالمانه‌ای که سعی می‌کردند به ملت ما تحمیل کنند را از کشور دور کنیم، آن وقت متوجه می‌شویم که ملت‌ها در بخش‌های مختلف چه میزان علاقه و آمادگی برای توسعه روابط با کشورمان دارند.

همین مقدار حجم رفت و آمدهای سیاسی و سفر وزرای خارجه اتحادیه اروپا نشانگر آن است که آنها رقابتی در توسعه همکاری‌ها با ایران دارند. فقط از سایه این فشارهای سیاسی است که یک مقدار نگران هستند و به محض اینکه نگرانی آنها رفع شود، حتما شاهد صحنه رقابت دیدنی در توسعه همکاری با ایران خواهیم بود.

یکی از نگرانی‌های کشورهای اروپایی این است که اگر این فضا به فضای همکاری تبدیل نشود، شاید زمان برای حضورشان در ایران دیر شده باشد و رقبای دیگری جای خود را در ایران تثبیت کرده باشند و به همین خاطر نمی‌خواهند فضا و بازار ایران را از دست بدهند.

اگر بتوانیم در کنار مذاکراتی که صورت می‌گیرد در فضای دیپلماسی عمومی و افکار عمومی دنیا فعالیت خودمان را توسعه و حقانیت ملتمان را به گوش مردم دنیا رسانده و از واقعیت‌های کشور دفاع کنیم، انشاءالله با نتایج خوبی که از مذاکرات عاید کشورمان می‌شود، فضا بازتر می‌شود و با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف خصوصی و شرکت‌های مختلف عمومی و خصوصی، می‌توانیم سرعت کشور را افزایش دهیم و وضعیت بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

فارس: شما در دوران منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی عهده‌دار سخنگویی وزارت خارجه بودید، با کدام یک بهتر کار کردید؟

مهما‌نپرست: من با همه وزرای خارجه راحت کار می‌کردم، نوع مسئولیت‌ها رابطه با وزیر را تغییر می‌داد. نوع مسئولیت سخنگویی به گونه‌ای است که باید با وزیر رابطه نزدیکی داشت و از لحاظ چارچوب فکری و اصول سیاست خارجی این هماهنگی باید زیاد باشد. من در زمان آقای متکی و صالحی راحت‌ترین و بهترین رابطه کاری را داشتم، خیلی هماهنگ بودیم، چارچوب‌های فکری خیلی نزدیک بود و لطف و محبتی که هم آقای متکی و هم آقای صالحی به من داشتند، خیلی زیاد بود. اعتماد و حمایتی که صورت می‌گرفت باعث می‌شد من کارم را خیلی بهتر انجام دهم. من هم تلاشم را انجام می‌دادم.

من از روزی که آقای متکی این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند به ایشان گفتم قول نمی‌دهم نتیجه چیز خوبی از آب در بیاید، ولی قول می‌دهم هر چه در توان دارم در این کار بگذارم و ایشان هم همواره محبت داشتند. آقای صالحی به همین شدت. با اینکه دوستی و رفاقت من با آقای متکی به حدود 30 سال پیش برمی‌گردد، و مدت کوتاهی با آقای صالحی آشنا شده بودم؛ ولی ایشان هم به همان شکل محبت و صمیمت داشتند و شخصیت هر دو برای من ارزنده بود.

فکر می‌کنم دوستانی که در وزارت خارجه مسئولیت داشتند همگی از بهترین‌ها بودند، چون حوزه سیاست خارجی حوزه منافع ملی است و خطوط اصلی سیاست خارجی توسط مقام معظم رهبری ترسیم و دستگاه سیاست خارجی مجری این سیاست‌ها می‌شود، به همین دلیل ما کمتر متأثر از جریان‌های سیاسی و رقابت‌های داخلی آنها هستیم. در صحنه‌های سیاست خارجی افراد با سلیقه‌های مختلف با هم کار کرده و از ظرفیت‌های هم بهتر استفاده می‌کنند.

همه مدتی را که در وزارت خارجه کار می‌کردم دوران خوبی برای خودم می‌دانم و از همه مطالب زیادی یاد گرفتم. ممکن است هر کسی در یک جنبه قوی‌تر و در جنبه دیگر فرد دیگری قابلیت بهتری داشته باشد، ولی در مجموع بهترین سرمایه‌های کشور دوستانی بودند که در وزارت خارجه حضور داشتند و دارند.

فارس: خاطره‌ای از دوران سخنگویی دارید که برای ما بگویید؟

مهمان‌پرست: همه این صحنه‌ها خاطره است. من کارم را به عنوان سخنگو در سخت‌ترین شرایطی که برای کشور در سال 88 به وجود آمده بود شروع کردم. اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها به رسانه‌ها کشیده شده بود. روز اول به آقای متکی گفتم برای اینکه کارم را شروع کنم می‌خواهم دو اقدام را انجام دهم اگر مخالفید بفرمایید. گفتم می‌خواهم با برخی از مسئولان کشور یک جلسه داشته باشم و چارچوب‌های فکری و دیدگاهشان را راجع به مسائل بدانم. ایشان تأیید کرد و ملاقات‌ها انجام شد. به ایشان همچنین عرض کردم برای کار موفق در سخنگویی ما حتما احتیاج داریم به رسانه‌ها اعتماد کرده و با همه کار کنیم، نمی‌توانیم برخی رسانه‌ها را حذف و برخی را وارد کار کنیم. به همین خاطر احتیاج داریم فضای اعتماد و صمیمیت با رسانه‌ها را ایجاد کنیم که ایشان گفت من حرف شما را قبول دارم و از این رویه حمایت می‌کنم.

اولین جلسه‌ای که می‌خواستیم برای دبیران بخش‌های سیاسی برگزار کنیم از همه سلیقه‌های مختلف دعوت کرده بودیم برخی دوستان می‌گفتند شاید مطالب محرمانه را به بیرون منتقل کنند من گفتم غیر از این نمی‌توانم کار کنم. جلسه اول که گفتم می‌خواهم این کار را انجام دهم و هر دو هفته یک بار جلسات منظم چند ساعته داشته باشیم، خیلی از دوستان در رسانه‌ها با لحن خیلی تند انتقادات خود را مطرح و گفتند شما چنین نمی‌کنید که گفتیم با هم قرار می‌گذاریم و ببینیم چه می‌شود و خواستیم مطالب خبری نشود. مطلبی از این جلسه منتشر شده بود که در جلسه دوم توصیه کردیم چنین کاری صورت نگیرد و از جلسه بعد مشکل حل و فضای بهتری ایجاد شد.

یکی از کارهای دیگری که به آن معتقدم بودم این بود که سخنگو با تیم رسانه‌ای به کشورهای دیگر سفر و با سخنگویان وزارت خارجه آن کشور ارتباط داشته باشد و آنها میزبانی کنند و متقابلا ما نیز چنین کنیم. خاصیت‌های این کار این بود وقتی تیم‌های رسانه‌ای را از رسانه‌های مختلف با خود می‌بردیم خود به خود در سفر بین آنها رفاقتی ایجاد می‌شد و این کم کم اثر خوبی در مجموعه ما گذاشت و فضای راحتی با خبرنگاران داشتم.

فارس: نظر شما درباره برکناری آقای منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق آن هم در حین ماموریت چه بود؟

مهمان‌پرست: آقای متکی یک چهره زحمتکش، خدوم و پرتلاش بودند و در صحنه‌های مختلفی که مسئولیت داشتند زحمات زیادی کشیدند. حق ایشان نبود که با ایشان اینگونه برخورد شود، ولی چون آقای متکی فرد مومن و معتقدی هستند شاید با یک آرامش خاصی با این مسئله روبرو شد و توکل به خدا و ایمانی که داشت کمک کرد که ایشان شرایط و فراز و نشیب‌‌های سیاسی را راحت‌تر درک کند.

به نظرم این اقدامی که صورت گرفت را باید تسامح یا غفلت از یک اقدام دقیق نام بگذاریم. شاید قرار نبود، اصلا به این شکل اقدامی صورت گیرد. اشتباهاتی که شاید در سطوح پایین توسط برخی از دوستان در اعلام این مطلب و خبری کردن آن صورت گرفت، منجر به این مسئله شد. شاید هیچ کس نمی‌خواست چنین اقدامی که با آبروی کشور سازگاری نداشت صورت گیرد، ولی نوع برخورد آقای متکی با این حادثه نشان دهنده بزرگی شخصیت و اعتقاد و ایمان ایشان بود.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: مهمان‌پرست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد