کد خبر: ۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
در اجلاس همکاری های اقتصادی اوراسیا در استانبول
ایجاد فشار برای حل مشکلات در کشورها بی فایده است و به زور در کشوری نمی توان صلح برقرار کرد .
منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت : کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه نیاز به صلح و ثبات دارند.

به گزارش ایرنا، متکی در سخنانی خود در هفدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ˈاوراسیاˈ در استانبول با بیان این مطلب گفت : صلح و ثبات عواملی مهم برای دستیابی کشورها به رشد و توسعه هستند .

امروزه کشورهای مختلف جهان با برخورداری از فرهنگ های مختلف در پی دستیابی به یک دیدگاه مشترک برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در چارچوب اهداف تعیین شده هستند.

وی با عنوان اینکه صلح و توسعه مکمل یکدیگر هستند ، اظهارداشت : بدون صلح رسیدن به رشد و توسعه میسر نخواهد شد.

وزیر امور خارجه اسبق ایران با طرح این سووال که موانع رسیدن به این دو هدف چیست،افزود:ما براین باور هستیم که بدون صلح،توسعه ای در کشورها صورت نخواهد گرفت.

او تصریح کرد:در 60 سال گذشته عوامل داخلی و خارجی بسیاری منجر به درگیری هایی در منطقه خاورمیانه شده اند. 

دخالت های نیروهای بیگانه خارجی ، اشغال با توسل به حمایت های داخلی ، تبعیض های اجتماعی ، دخالت در امور کشورها ، تناقض در داخل کشورها و افراط گرایی موجب بروز جنگ و ایجاد مشکلات بسیار در منطقه شده است. 

وی از مشکل فلسطین به عنوان یکی از مشکلات منطقه ای و جهانی یاد کرد و اظهارداشت : موضوع فلسطین طی 60 سال گذشته حل نشده و این امر توسعه اقتصادی و اجتماعی را در منطقه با مشکل روبه رو کرده است. 

وزیر خارجه اسبق کشورمان همچنین به رخدادهای سوریه اشاره کرد و گفت: این درگیری های منطقه ای مانع از رسیدن به صلح و ثبات در منطقه شده است و در نهایت این رخدادها هیچ پیروزی نخواهد داشت. 

متکی با اشاره به شکست صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران ، اشغال افغانستان،شکست رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه و شکست اتحادیه اروپا درتحریم ایران اظهارداشت:تجربه نشان داده است که درگیری ها ، مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد.

او در ادامه گفت : ایجاد فشار برای حل مشکلات در کشورها بی فایده است و به زور در کشوری نمی توان صلح برقرار کرد .

هفدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ˈاوراسیاˈ با شرکت مقامات و شخصیت های علمی کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ایران در استانبول آغاز بکار کرد. 

شرکت کنندگان در این اجلاس در باره راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی برای افزایش رفاه اجتماعی کشورها ، همکاری های مشترک اروپایی و اهمیت رونق بخشیدن به ˈجاده ابریشمˈ در توسعه اقتصادی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. 

شرکت کننده در این اجلاس در چهار کار گروه با عناوین آینده اقتصادی انرژی در مدیریت های منطقه ای و جهانی از نگاه کشورهای جاده ابریشم ، راه کارهای رسیدن به فناوری مدیریت منطقه ای ، اهمیت گفت و گوهای منطقه ای و جهانی برای دستیابی به صلح جهانی و امنیت انرژی تبادل نظر می کنند.
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها: ترکیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد