کد خبر: ۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
یادداشت منوچهر متکی
همین مجلس محترم به خاطر دارد که چگونه بنا به مصالحی در مقابل برخی کلوخ اندازی‌های رئیس دولت پیشین علیه مجلس، پاسخ کلوخ را نه با سنگ -که شایسته کلوخ انداز است- حتی با کلوخ نیز ندادند. اینک رئیس جمهور در صمیمانه‌ترین تعامل دست همکاری به سوی مجلس دراز کرده، شایسته است با رای موافقت به همه وزرای پیشنهادی، فشرده شود.
60 روز از انتخابات حماسی 24 خرداد ماه می‌گذرد. تامل در تحولات پدید آمده طی 2 ماه گذشته درخور توجه است:

1- بهره‌گیری از ادبیات فاخر، لحن سازنده و اعتدال‌گرایانه در نخستین اظهارات رئیس جمهور منتخب پس از اعلام پیروزی و تداوم این مشی پسندیده در سخنرانی‌ها، خطابه‌ها و مصاحبه‌های ایشان.

2- تقدیر و تجلیل متواضعانه دکتر روحانی از پیشکسوتان و مسئولان پیشین، حتی کسانی که در همین جایگاه نسبت به او مهربان نبودند، نشانگر شخصیت و تعامل متفاوت رئیس جمهور جدید با مسائل کشور و شخصیت‌های سیاسی است.

3- برگزاری مراسم باشکوه تنفیذ و سپس تحلیف در نمایه‌ای متفاوت که موجد نشاط و امید بود.

4- بیان صریح و حکیمانه مواضع نظام پیرامون مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های داخلی و خارجی کشور که تحسین همگان را برانگیخت.

5- اعلام همگرایی و همراهی با ولی امر مسلمین مدظله العالی و همکاری و هماهنگی با دیگر قوای نظام به ویژه قوه مقننه و قضائیه در امر مهم کشورداری.

6- معرفی وزرای پیشنهادی توسط رئیس جمهور در آغاز مهلت دو هفته‌ای و اینکه خارج از هرگونه فشاری به این گزینه‌ها رسیده است. به نظر می‌رسد نسبت رئیس جمهور با وزرایش خارج از گرایشات سیاسی و احیاناً حزبی آنان است و از همه دفاع می‌کند.

7- تأکید بر هماهنگی تیم اقتصادی دولت و اجماع اعضای تیم بر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم.

8- تأکید وزرای پیشنهادی در اظهارات و دفاعیات خود بر پایبندی به قانون و تبعیت از مقام معظم رهبری و تلاش برای اتخاذ رویکردی فراجناحی و اعتدالی در به کارگیری نیروهای شایسته.

9- شرایط عمومی کشور و انتظار جدی جامعه برای استقرار فوری دولت جدید و حرکت در مسیر حل مشکلات نهادینه شده و بازگشت ثبات در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی.

10- دشواری‌های غرب در تحلیل تحولات سیاسی ایران و تعامل آنان با نتیجه انتخابات اخیر به ویژه در شرایط پیچیده منطقه‌ای و جهانی. پیش‌نیاز اتخاذ دیپلماسی متناسب با شرایط جدید برای حفظ و تثبیت حقوق ملت ایران و گره‌گشایی از مسائل، همانا نمایش حمایت همه‌جانبه از دولت جدید است.

اینک در پی چهار روز ماراتن بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده، همگان در انتظار ایفای نقش و ادای سهم مجلس شورای اسلامی در خلق تدابیر شایسته برای تحقق امید و اعتدال هستند.

نمایندگان ملت دغدغه‌های خود را بیان کردند و در ادامه راه از ابزار لازم برای نظارت بر عملکرد تک‌تک وزرا برخوردار می‌باشند.

جایگاه و اقتدار مجلس نهم نیز متفاوت از مجلس پنجم بعد از انتخابات دوم خرداد 1376 است که اگر نماینده‌ای کمترین انتقاد را نسبت به دولت جدید (هفتم) مطرح می‌کرد، عناصر افراطی آن دولت در مصاحبه‌های تهاجمی خود نهیب می‌زدند که پیام دوم خرداد را درک نکردید. در حالی که اینک شرایط کاملا متفاوت است.

از سوی دیگر همین مجلس محترم به خاطر دارد که چگونه بنا به مصالحی در مقابل برخی کلوخ اندازی‌های رئیس دولت پیشین علیه مجلس، پاسخ کلوخ را نه با سنگ -که شایسته کلوخ انداز است- حتی با کلوخ نیز ندادند.

اینک رئیس جمهور در صمیمانه‌ترین تعامل دست همکاری به سوی مجلس دراز کرده، شایسته است با رای موافقت به همه وزرای پیشنهادی، فشرده شود.
بنده خدا - منوچهر متکی
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد