کد خبر: ۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۰
دو هتل در نیویورک كه بخشي از برنامه‌ها در آنجا تدارك ديده شده بود، بعدازظهر جمعه چك‌های دریافتی برای هزینه ها را برای نمایندگی {جمهوری اسلامی در نیویورک} پس فرستاده و عذرخواهي كردند...
پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1384، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا که گویا منتظر نتیجه دیگری بودند قبل از اعلام هرگونه نظری از سوی منتخب جدید، فضای سنگینی از تبلیغات منفی را دامن زده و وقتی بحث حضور آقای احمدی نژاد در سازمان ملل مطرح شد موضوعاتی چون احتمال عدم صدور روادید (ویزا) را به رسانه ها کشاندند. در آن سال جمعی از مخالفین ایرانی که عمدتا عناصر گروهک های ضد انقلاب، سلطنت طلب وگروهک تروریستی منافقین بودند در مدت حضور رئیس جمهور در نیویورک در تجمعات کوچکی به همراه عواملی از لابی صهیونیست ها شعارهای تبلیغاتی دادند. اینگونه اقدامات طی چهار سال گذشته بصورت پراکنده در نیویورک سازماندهی می شد.

انتخابات سال 1388و تشدید فضای منفی درنیویورک
حوادث پس از انتخابات که قضاوت ابتدائی نسبت به آن، عدم پایبندی به قواعد یک رقابت سیاسی ودمکراسی است، زمینه و بهانه لازم را برای جولان تبلیغاتی غرب در ادامه فضاسازی های چند ماه گذشته فراهم تر نموده است. سخنرانی آقای احمدی نژاد در راهپیمایی عظیم روز قدس در تهران نیز به فاصله چند روز قبل از حرکت به سوی نیویورک عامل تشدید این فضا شد.

دو هتل در نیویورک كه بخشي از برنامه‌ها در آنجا تدارك ديده شده بود، بعدازظهر جمعه چك‌های دریافتی برای هزینه ها را برای نمایندگی {جمهوری اسلامی در نیویورک} پس فرستاده و عذرخواهي كردند.

دو تن از سناتورها و اعضاي كنگره که ازمدتی قبل از طریق واسطه به دنبال ملاقات با احمدی نژاد  بودند، ديگر پيگيري نكردند. از هفتاد نفر از صاحب‌نظران و انديشمندان و اعضای مؤسسات مطالعاتي که برای شرکت در جلسه با رئیس جمهور دعوت شده بودند ، 25 نفر پاسخ مثبت دادند و محتمل است مجددا برخی دیگر تغيير نظر دهند. رهبران ديني دعوت شده نیز استقبال ضعيفي كردند.‌ گفته شده دفتر هيلاري كلينتون وزیر خارجه امریکا 25 هزار تلفن در اعتراض به سفر آقاي احمدي‌نژاد را ثبت كرده است. در مجموع شرايط امسال با توجه به مسائل بعد از انتخابات و عدم  مشاهده سیاست تعاملي جديد از سوی جمهوری اسلامی، كاملا متفاوت و مبهم شده است.

اگر عزت وعده داده شده او نرسد، اينان كمر به هجو و تحقير ما بسته‌اند. باید نصرت الهي را در برابر فتنه و هجمه دشمنان قداره‌بند طلب نمود. خداوندا، ذلت را بر مؤمنان و راهيان راهت مپسند. آمين .

مگر اينان، صهيونيست‌های اشغالگر و جلاد در جهان چه تعدادند كه اين‌گونه به جان و مال و حيثيت ملل جهان هجوم آورده‌اند؟ چه فتنه‌اي است كه سران دولت‌هاي غربي پیش از انتخاب خود به رياست، بايد اين‌گونه سرسپردگي خود را به صهيونيسم اعلام كنند؟ اين چه اتحاد منافقانه‌اي است؟ هر چه هست، هدف واحد را نشانه گرفته‌اند: اسلام و مسلمين. بايد نداي امام خميني(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامي طنين‌انداز شود كه «ما هستيم». بايد صداي سید قطب كه ما نه بلوك غربيم و نه بلوك شرق، ما بلوک سوم را تشكيل مي‌دهيم اساس بیداری و انسجام مسلمين شود. آمين.

در هتل اينتركانتيننتال مستقر شديم. با آقای خزاعی و یکی دو نفر از همکاران پیرامون شرایط ایران و تحولات جدید قدری صحبت کردیم. همکاران نمایندگی معمولا محل رجوع و گفتگو با صاحبنظران آمریکائی از اقشار مختلف هستند و داشتن تحلیل صحیح از آخرین مواضع کشور در اینگونه گفتگو ها برایشان بسیار ضروری است. تشدید فضای ضد آمریکایی در تهران طی ماههای اخیر به عنوان عکس العملی طبیعی به سیاست های مداخله جویانه آمریکا و شخص اوباما در قبال انتخابات ایران با ارائه کدهایی در این زمینه برای آنها تحلیل و تبیین شد.

30/6/1388
با توجه به تفاوت ساعت با تهران، تقريبا از ساعت 3 صبح بيدار بوديم. ساعت 11:30 صبح راهي نمايندگي شديم. حفاظت امسال و تعداد نيروها بيشتر از سال گذشته بود. در نمايندگي با آقاي حسيني معاون امور حقوقی و بین المللی و ديگر همكاران برنامه‌هاي فردا را مرور کردیم. شركت در اجلاس وزرای خارجه در موضوع تغييرات آب و هوا و دیدار با دیگر وزراي خارجه در برنامه بود. مجموعا هشت برنامه تعريف شده بود.

آقاي خزاعي با همراهی یکی از همکاران نمایندگی با یک پژوهشگر وکارشناس امور ایران دریکی از موسسات مطالعاتی آمریکا که از دیپلمات های بازنشسته وزارت امور خارجه نیز بود ملاقات داشتند. از استدلال و تحلیل شب گذشته که با یکدیگر داشتیم استفاده كرد و به شكل خوبي هم مطرح کرد که سخنراني روز جمعه احمدي‌نژاد پاسخي به مواضع چند ماه اخير طرف مقابل بود. سخنان طرف امریکایی دو ويژگي داشت. اشاره ای به آمريكا و اوباما نداشت و اتفاقا نقش انگليس و اسرائيل را در افزایش تنش میان آمریکا و ایران پررنگ می دانست.

آقاي غرقي، خبرنگار صدا و سيما درخواست مصاحبه داشت كه پيرامون  شصت و چهارمین اجلاس  مجمع، دستور كار آن و برنامه آقاي رئيس‌جمهور توضيح داده شد. آقای غرقی برای اقامت و فعالیت های خبری خود با مشکلات جدی و عدم همکاری مسئولین ذیربط آمریکایی مواجه بود.

آقاي حميد مولانا، استاد دانشگاه كه حدود 50 سال! از عمر خود را در آمريكا سپري كرده و از سال‌ها قبل در قالب مقالات خود در روزنامه كيهان به نقد نظام سرمايه‌داري آمريكا و دفاع از انقلاب اسلامي مشهور شده و در دولت نهم به عنوان مشاور رئيس‌جمهور با شناختي كه از لايه‌هاي دروني قدرت و نظامات اجتماعي،‌ فرهنگي و سياسي آمريكا داشت، اخبار و تحليل‌هايي درباره شرايط نوين آمريكا و رويكردهاي ويژه‌اي كه در قبال آن بايد اتخاذ كرد به آقاي احمدي‌نژاد مي‌داد.

مولانا که از حدود يك ماه قبل به نيويورك آمده بود با دعوت آقاي خزاعي به سفارت آمد و همكاران نمايندگي با او در مورد جلسه نخبگان آمريكايي تبادل نظر کرده و فهرست جديدي از افراد مناسب براي دعوت را از وی گرفتند. همكاران فهرست او را بررسي و با توافق خودش ده نفر را انتخاب كردند كه براي جلسه نخبگان دعوت شوند. خانم دکتر نظری نيز با همكاران نمايندگي در بحث حقوق بشر و برخي ملاقات‌ها هماهنگي كرد. بعد از صرف ناهار حوالي ساعت 4 راهي هتل شديم.

31/6/1388
بعد از نماز صبح مکتوبات و گزارش ها را مرور و موضوعات روز گذشته نیز نگارش شد. آقای فرحي معاون اداری و مالی تماس گرفت و اظهار داشت: آقایان اسکندری و فرازنده که به عنوان سفیر برای ونزوئلا و اندونزی در نظر گرفته شدند ملاحظاتی دارند که در مورد آقای فرازنده تاکید کردم که به محل ماموریت در نظر گرفته شده برود و در مورد دیگر قرار شد در تهران گفتگو کنیم.

بعد از صرف صبحانه ساعت 8 صبح راهي مقر سازمان ملل متحد شديم. در سالن انتظار و به موازات خوشامدگويي دبيركل به سران و رؤساي‌هيأت‌ها، فاصله زمانی 45 دقيقه ای تا شروع اجلاس را به دیدار و گفتگوهای سرپایی با برخي شركت‌كنندگان گذراندم:

1. نخست‌وزير تركيه گفت با لابي يهودي‌ها ديدار داشتم و از شما دفاع و برايتان جنگ كردم. به او گفتم که به آنها اعتماد نكن. گفت يا باید آنها را محو كنيم يا گفت‌وگو. گفتم با يهودي‌ها اشكال ندارد ولي مراقب صهيونيست‌ها باشيد. به سفر داوود اوغلو اشاره و مطرح کردم گفتگوهاي خوبي  در موضوعات مرتبط با آمريكا داشتیم كه قرار شد به شما منعكس كند. از ملاقات با آقاي احمدي‌نژاد پرسيد و اضافه کرد به زودي به تهران خواهم آمد. گفتم: دیدار اینجا را تنظیم می کنیم. برای تهران هم خيلي وقت است نيامديد، منتظریم.

2. نخست‌وزير كنيا از سفر آقاي احمدي‌نژاد به كنيا و سفر خودش به تهران و همچنین ميزگرد مشترك با اينجانب و مقامات برخی کشورهای دیگر در نشست مجمع جهانی اقتصاد سوئیس (داووس) به عنوان تحولات مهم در 6 ماهه گذشته روابط فیمابین نام برد و خوشحال بود. ضمن تایید صحبتهای او، من هم به سفر وزير خارجه كنيا در دو هفته پيش به تهران و گفت‌وگوها براي پيگيري پروژه‌ها اشاره كردم. ابراز علاقه كرد با آقاي احمدي‌نژاد ديدار نمايد.

انتخابات ریاست جمهوری کنیا در اواخر سال 1387 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار گردید. رئیس جمهور قبلی و رهبر حزب مخالف (همین آقای نخست وزیر) به رقابت پرداختند. رئیس جمهور مجددا انتخاب شد. عدم تمکین حزب مخالف به نتیجه انتخابات موجب نا آرامی های خونبار داخلی و کشته شدن نزدیک به 5000 نفر از مردم این کشور گردید. با دخالت سازمان ملل و نماینده ویژه اعزامی دبیر کل آقای کوفی عنان به کنیا و فرمول مصالحه ارائه شده، فرد منتخب به عنوان رئیس جمهور و رهبر اپوزیسیون به عنوان نخست وزیر اقدام به تشکیل دولت ائتلافی! کردند.

3. گفت‌وگوي كوتاهي با نخست‌وزير تيمور شرقي داشتم. به برخي از پيام‌هاي او در ديدار با سفير ما در مناسبات با آمريكا اشاره كردم. وی در ملاقات با سفیر ما گفته بود علاقمند است اگر بتواند نقشی در مناسبات ایران و آمریکا ایفا نماید! ابراز تمايل كرد ديداري با بنده داشته باشد كه قرار شد هماهنگ شود. تیمور شرقی بخشی از سرزمین بزرگ اندونزی بود که در زمان استعمار پرتغالی ها به عنوان منطقه ای با اکثریت مسیحیان همواره مورد تحریک غربی ها برای استقلال بود تا اینکه در پی سال ها درگیری های مسلحانه در دهه گذشته از اندونزی تجزیه شد.

4. با نخست‌وزير جديد ژاپن آقای «هاتوياما» حال و احوال كردم. پیروزی حزب دمکراتیک و انتخاب او بعنوان نخست وزیر را تبريك گفتم و اشاره كردم مواضع او در تاکید به تصمیم سازی مستقل ژاپن، مسئله اوکیناوا و هویت آسيايي ژاپن براي ما جالب بود. آماده‌ايم با توجه به تأكيد او بر سياست مستقل ژاپن تجارب خود را در اختيار او قرار دهيم. هاتوياما نیز گفت «تغييرات زيادي در برنامه‌هاي خود داريم. در اين زمينه‌ها با يكديگر گفت‌وگو خواهيم كرد.» گفتم قرار است با وزير خارجه ژاپن ديدار داشته باشیم. بخشي از آنها را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

سفير ژاپن در سازمان ملل نیز كه قبلا در بخش بين‌الملل وزارت امورخارجه حضور داشت و با من از دوران سفارت ایران در توکیو آشنا بود، گفت با انتخاب آقاي هاتوياما تغييرات گسترده‌اي در ساختارهای ژاپن ايجاد خواهد شد. به او گفتم علاقه‌منديم با سياست‌هاي جديد ژاپن آشنا شويم. 

در ژاپن لیبرال دمکرات ها بعد از جنگ جهانی به مدت 38 سال دولت را در اختیار داشتند. ژاپن امروز حاصل استراتژی وبرنامه ریزی حزب لیبرال دمکرات است. احزاب کوچک مخالف قادر به رقابت با این حزب نبودند. با آغاز دهه 1990 نمایندگان جوان حزب حاکم در اعتراض به مسیر طولانی رسیدن به پست های کلیدی،از حزب لیبرال دمکرات خارج و حزب مخالف دیگری را تشکیل دادند. آنان در ائتلاف با حزب مخالف سوسیال دمکرات موفق شدند حزب حاکم را درانتخابات 1993 شکست داده و رهبر حزب سوسیال دمکرات را به مدت 555 روز بر کرسی نخست وزیری بنشانند. اما پس از دوسال مجددا حزب لیبرال دمکرات با پیروزی در انتخابات مجلس زمینه حکمرانی خود برای بیش از یک دهه دیگر را فراهم کردند.

آقای هاتویاما رهبر حزب دمکرات را از دوران مسئولیت سفارت ایران در توکیو می شناختم. سفری هم به ایران در جایگاه حزبی اش داشت. در سخنرانی های تبلیغاتی خود وعده برچیده شدن پایگاه آمریکا در اوکیناوا را به مردم این کشور داده بود و اینک در فاصله کوتاهی پس از انتخاب شدن پایگاه اوکیناوا به چالش بزرگ دولت او تبدیل شده است.

5. رئيس‌جمهور سنگال آقای عبدالله واد ضمن حال و احوال با اینجانب خبر آقاي احمدي‌نژاد را گرفت و گفت بايد ايشان را در اينجا ببينيم وگرنه بايد به تهران بياييم. از دیدار‌ با وی ابراز خوشحالی كردم و قرار شد ملاقات دو رئيس‌جمهور تنظیم شود.

6. معاون وزير خارجه آلمان گفت صدراعظم و وزير خارجه گرفتار انتخابات هستند كه يكشنبه آينده برگزار مي‌شود. وي گفت بايد شناخت جديدي از ايران در اروپا به وجود آيد. در سال‌هاي اخير اين تصوير روشن نيست. توضيحات لازم به او داده شد.

7. وزير خارجه لائوس به سفرش به تهران اشاره كرد و گفت: دو ماه پيش سفير شما از بانكوك به لائوس آمد و گفت‌وگوي خوبي داشتيم. در نظر دارم معاون خود را بفرستم و زمينه‌هاي همكاري را شناسايي كنيم. گفتم همان‌گونه كه در تهران مذاكره كرديم، سفر معاون جنابعالي براي آشنايي ريز با اين ظرفيت‌ها فرصت خوبي است و علاقه‌مندم بعد از سفر ايشان و در پاسخ به سفر جنابعالي ديداري از لائوس داشته باشم. خيلي خوشحال شد و گفت دعوتنامه خواهم فرستاد و منتظر سفر شما هستم.

8. رئيس‌جمهور لتونی (ازجمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق) خود را معرفي كرد. من هم خود را معرفي كردم. گفت چهره آشنايي در شبكه‌هاي خبري هستيد، بلافاصله نقد های غرب در بحث حقوق بشر در ایران را تکرار کرد. به او گفتم آیا هرگز در ایران بوده اید؟ آیا جامعه، تاریخ و فرهنگ کشور ما را می شناسید؟ و در کلامی کاملا محترمانه از قضاوت های بدون شناخت از کشورمان گله کرده و  پیرامون ملت ایران و پیشینه آنتوضیحاتی دادم. قدری احساس کرد که مطالعه نشده سخن گفته است. موضوع بحث را عوض کردم و از میزان سردی هوا در لتونی جویا شدم. گفت سرمای شدید نداریم، هوا خيلي خوب است، در كنار دريا هستیم. گفتم با هوای مسکو مقايسه كردم. گفت فاصله زيادي داريم.

9. وزير امور خارجه بحرين حال و احوال كرد. انتخاب دوباره اینجانب را تبريك گفت و اضافه كرد قبول دارم خيلي وقت است يكديگر را نديديم. انشاءالله بايد برگزاری كميسيون مشترك اقتصادی بین دو کشور را هماهنگ نماييم. تشكر كردم و گفتم با شما هم‌نظرم. بايد كاري كرد وگرنه شبهه ايجاد مي‌شود. گفت آماده‌ام بيايم تهران. مسئولیت کمسیون اقتصادی دو کشور بر عهده وزرای امور خارجه است.

10. با بان کی مون دبيركل سازمان ملل حال و احوال کرده و برگزاري اجلاس سران تغيير آب و هوا را تبريك گفتم. از آقاي رئيس‌جمهور پرسيد. گفتم امشب وارد نیویورک مي‌شوند. گفت با ايشان ديدار خواهيم داشت. گفتم براي روز جمعه هماهنگ شده است.

11. با نخست‌وزير كويت حال و احوال كردم. آقای شیخ ناصر کمی فارسی می داند، به فارسي از علاقه مندی اش به ایران و زمانی که رفت و آمد بین دو کشور بدون نیاز به گذر نامه صورت می گرفت صحبت كرد. ملاقات های مختلفی با او در کویت داشتم. احوال شيخ محمد وزير خارجه و امير را پرسيدم. گفت: خوب هستند و اضافه كرد امير به تهران مي‌آيد. گفتم چه زمانی؟ گفت از طريق وزارت خارجه هماهنگ مي‌شود. تا به حال منتظر شرايط و... بود. خوشبختانه همه چيز هماهنگ شده است. انشاءالله مي‌آيد. گفتم شما چه موقعی مي‌آييد؟ گفت بعد از امير.

 تعداد زیادی از همتایان و دیگرمقامات کشورها در سالن حضور داشتند. كاسبي ديپلماتيك پربار و بابركتي بود.
ادامه دارد...
send
ارسال به دوستان
print
نسخه چاپی
بازگشت به ابتدای صفحه
مطالب مرتبط :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد